صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد.

به گزارش ایکنا، در گشت‌وگذار فضای مجازی با اخبار، تصاویر و ویدئو‌های مختلفی مواجه می‌شوید که به‌راحتی نمی‌توانید درستی آن‌ها را تأیید کنید، اما، چون دسترسی دقیقی به اطلاعات‏ ندارید، ناگزیر به پذیرش آن می‌شوید. حتی ممکن است خود شما هم به‌عنوان مروج این خبر در بازنشر آن مشارکت کنید، به این ترتیب شما خواسته یا ناخواسته در زمین شایعات بازی کرده‌اید. شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد.

شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا می‌کنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالب‌تر می‌شود. یکی از راه‌های شناخت شایعات توجه به‌تازگی خبر است. پژوهشگران دریافته‌اند اخبار جعلی تازه‌تر و غیرمنتظره‌تر از اخبار واقعی برای مخاطب بازنمایی می‌شوند. اگر با محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار مواجه می‌شوید و این محتوا جای دیگری نشر پیدا نکرده است. پس این خبر به‌احتمال زیاد جعلی است.

فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند. پس دقت کنید که در انتشار اخبار جعلی پیش‌قدم نشوید و از صحت آن از منابع معتبر و خبرگزاری‌های رسمی اطمینان پیدا کنید.
 
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام