صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی در حرکت تولید واکسن داخلی کرونا سهیم شد و فاز تجاری و توسعه صنعتی تولید واکسن فخرا، با مشارکت شرکت داروسازی ثامن، در روز ولادت امام رضا(ع) و با حضور وزیر بهداشت، افتتاح می‌شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، امروز 20 خردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، درخصوص برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه کرامت که در موسسه فرهنگی-هنری قدس برگزار شد، اظهار کرد: دهه کرامت، مناسبت قابل‌توجهی است که با انتخابات تقارن پیدا کرده است و امیدواریم به‌مناسبت این دهه، انتخابات پرشور و حماسه‌ای دیگر مانند همه انتخابات که مردم با همه گله‌هایی که دارند، اما حضور پرشور و بامعنا داشتند، در این دوره نیز با اقدامات عرصه رسانه، به‌طور حتم شاهد حضور باشکوه مردم در انتخابات باشیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم تولیت آستان قدس رضوی، ریل‌گذاری علمی، برنامه‎ای و کارشناسی برای کلیه فعالیت‌‎ها بوده است. اولویت اساسی امروز در آستان قدس رضوی، «برنامه‌محوری»، توجه به نگاه کارشناسی و علمی، استفاده از خرد جمعی است و همه این اولویت‎‌ها خود را در یک کار فاخر تحت‎‌عنوان «سیاست‎‌های کلان آستان قدس رضوی» تجمیع شد. در کنار این سیاست‌ها، توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری مدنظر بود که به‌تعبیر تولیت آستان قدس رضوی، ما در انجام این سیاست‌ها، نسبت به سایر دستگاه‌‎ها، اولی‌‌تر هستیم.

رحمتی عنوان کرد: ما به عنوان مدیران اجرایی باید تلاش کنیم به همه این احکام عینیت ببخشیم و این احکام مورد درک و مورد لمس همه مردم باشد، این موضوع به‌طور جدی پیگیری شد تا این سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد، همچین بهره‌‌مندی از تجربیات گذشته هم در این مسیر موردنظر ما بود و این سیاست‌ها، آسیب‌شناسی شد و در قالب سیاست‌های کلان با محوریت تخصص‌گرایی موردتوجه قرار و در معرض مشاهده عموم قرار گرفت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بسیج همه نیروها در آستان قدس رضوی برای تحقق بخشیدن به این سیاست‌ها انجام گرفت و مخاطب این سیاست‌ها، تنها رؤسای نهادها، بنیادها و سازمان‌ها نیستند، بلکه تک‌تک کارکنان آستان قدس رضوی، در این خصوص مسئولیت دارند.

وی بیان کرد: در این سیاست‌های کلان، موضوع قابل‌توجه این بود که فعالیت‎‌ها با رویکرد تخصص‌گرایی همراه شوند و لذا برای مدیریت عالی حرم، جایگاه ویژه و سیاست‎‌های مشخصی درنظر گرفته شد، تا باتوجه به این سیاست‌ها، سنجش و ارزیابی نیز صورت گیرد.

رحمتی گفت: در آستان قدس رضوی تغییر رویکردی اتفاق افتاد، در گذشته از سازمان اقتصادی برخوردار بودیم، در این سیاست‎های جدید به این نتیجه رسیدیم که آستان قدس رضوی، هرچه دارد از مردم دارد و هرچه که موجود است، وقف امام رضا(ع) و موقوفه است و این موضوع در ادبیات اقتصادی نباید با سایر ادبیات اقتصادی کشور خلط مبحث شود. لذا از بنیاد بهره‌وری موقوفات بهره بردیم، به این صورت که از موقوفات به‌گونه‌های بهره ببریم که بهره‌ور شوند و از محل بهره‌روی و عایدی صرف موقوفات بتوانیم در وظیفه اصلی خود در آستان قدس که خدمت به زائر و مجاور است، جامه عمل بپوشانیم و این اتفاق افتاد و همه تشکیلات اقتصادی آستان قدس رضوی تحت هر عناوینی ذیل بنیاد بهره‌وری موقوفات تجمیع شدند و وظیفه اصلی آن‌ها بهره‌وری موقوفات شد تا بتوانیم ایجاد بهره‌وری کنیم.

ترویج فرهنگ وقف و نذر با بهره‌وری مناسب از موقوفات

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در نظام اقتصادی با مشکل ناکافی بودن میزان بهره‌وری روبرو هستیم و اگر بتوانیم برای موقوفات بهره‌وری مناسبی درنظر بگیریم، حتما مردم هم رضایت خواهند داشت و به ترویج و گسترس فرهنگ وقف و نذر منجر خواهد شد. اگر بتوانیم بهره‎وری از موقوفات را به یک مرحله استاندارد برسانیم، مردم به وقف‌های جدید و گسترش فرهنگ وقف و نذر اقبال خواهند کردند، چرا که یکی از اقدامات گره‌‎گشا در راستای حل مشکلات کشور، ترویج این فرهنگ است.

وی اضافه کرد: در دوره جدید به‌جای معاونت محرومیت‌‌زدایی، سازمان متمرکزی تحت‌عنوان «بنیاد کرامت رضوی» شکل گرفت. وظیفه ذاتی این بنیاد، رسالت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی است و اگر بناست محرومیت‌زدایی و در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، رخ دهد و آستان قدس رضوی در این خصوص پیش‌قدم باشد، بنیاد کرامت رضوی وارد کار می‌شود.

پیشرانی، پیشرویی و الهام‌بخشی در فعالیت‌ها

رحمتی تصریح کرد: امروز ما نیازمند به یک گفتمان ایرانی-اسلامی و یا تمدن نوین ایرانی-اسلامی هستیم و به عنوان آستان قدس رضوی، حتما باید وظایف خود را عملیاتی کنیم، همان‌طورکه تولیت آستان قدس رضوی، معتقد هستند، در همه فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی و... الگوی ما پیشرانی، پیشرویی و الهام بخشی در فعالیت‌هاست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: معتقد هستیم در توسعه گفتمان ایرانی-اسلامی، سازمان علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی باید الهام‌بخش بسیاری از فعالیت‌ها برای سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور باشد. هر اقدامی که در آستان قدس رضوی، ذیل سیاست‌های کلان اتفاق می‌افتد، اصولا باید کارهای الگویی باید و با بسیج همه امکانات، از قبیل دانشگاه، حوزه‌علمیه، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، موسسات فرهنگی و مراکز چاپ و نشر، در ذیل سازمان علمی-فرهنگی تشکیل شد، تا به توسعه گفتمان‌سازی کمک کنند، تا ادبیاتی، ذیل سبک زندگی رضوی و سیره اجتماعی امام رضا(ع) شکل گیرد.

وی گفت: رویکرد ما در همه فعالیت‌‎ها این خواهد بود که پیشرو، پیشران و الها‌م‌بخش باشیم و اقدامات الگویی در آستان قدس رضوی داشته باشیم، تا همه بتوانند از آن الهام بگیرند و امتداددهنده آن باشند و شاه کلید آستان قدس رضوی در این خصوص این است که هر کاری با مردم، جواب می‌دهد و هیچ کاری را بدون مردم نمی‌توانیم به انجام برسانیم.

رحمتی خاطرنشان گرد: نکته استزاتژیک این است که ما باید خدمت‌رسانی خود را، تقویت کنیم و کیفیت آن را افزایش دهیم، در این دوره نباید از مجاوران هم غفلت کنیم، لذا در افزایش کیفیت خدمت‌رسانی زائر و مجاور در کانون توجه است. در این زمینه همه دستگاه‌ها توجه جدی دارند که در کنار افزایش و تقویت خدمت به زائران، از مجاوران امام رضا(ع) هم نباید غفلت کرد. در ذیل این سیاست، چند کار اختصاصی شکل گرفت.

ساماندهی حاشیه شهر مشهد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: نخستین اقدام، ساماندهی حاشیه شهر مشهد است، در مشهد بیش از یک میلیون نفر، حاشیه‎نشین وجود دارد که زببنده مشهد نیست، این موضوع مطالبه همه تولیت‌های آستان قدس بوده است، اما اقدام عملیاتی صورت نمی‌گرفت، لذا در این دوره ذیل توجه به سیاست توجه به مجاوران، کار خوبی در خراسان رضوی و شهر مشهد اتفاق افتاد و ساماندهی حاشیه شهر مشهد، در اولویت اساسی قرار گرفت و همه دستگاه‌های اجرایی استان در این مسئله بسیج شدند و 8 محله اساسی حاشیه شهر مشهد تعیین شد و از این تعداد، دو محله به‌عنوان اولویت اساسی موردتوجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: عمده‌ترین مشکل در حاشیه شهر، تراکم جمعیت بدون هیچ سرانه فرهنگی، مذهبی، بهداشتی، اداری و... بودند و تنها عده‌ای از مردم عزیز در آنجا متراکم شده و فاقد هرگونه اقدامات بودند، لازمه هر اقدامی که قرار بود در حاشیه شهر صورت گیرد، این بود که ما دارای زمین باشیم، به این معنا که محور اصلاح و ساماندهی حاشیه شهر، زمین بود، این مسئله محقق شد و آستان قدس رضوی در ساماندهی حاشیه شهر، اراضی را در اختیار قرار داد و اقدامات اجرایی نیز بر عهده مدیران اجرایی است.

رحمتی تصریح کرد: مطالبه ما این است که نباید نسبت به حاشیه شهر نگاه موسمی، موردی و یا گذرا داشته باشیم، ساماندهی حاشیه شهر نیازمند یک نگاه مستمر است و حتما باید تا زمان اتمام ساماندهی کلیه حاشیه‌های شهر، در اولویت قرار گیرد. در مرحله بعد، باید با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، به این حرکت سرعت دهیم، همچنین حتما باید در ساماندهی حاشیه شهر مشهد از همه استان‌ها سبقت بگیریم و حاشیه شهر مشهدی وجود نداشته باشد و 6 هزار واحد در حاشیه شهرک شهیدرجایی و شهید باهنر، توسط مدیران ساخته و تحویل مردم داده شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در رویکرد نگاه به مجاور، طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توجه است، در این خصوص، بیش از دو دهه است که مردم گله و نارضایتی دارند و این مشکلات هنوز حل نشده است. این نگاه از این مسئله نشئت می‌گیرد که ما به مجاوران و زندگی عادی عاشقان امام رضا(ع) در بافت پیرامون حرم رضوی، توجه نداشته باشیم، کاری کنیم که مردم از خانه و کاشانه خود فرار کنند و شاهد این موضوع نیز بودیم.

وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم رضوی با رویکرد زندگی هم‌زمان زائر و مجاور، اصلاح و بازنگری شد تا مردم بتوانند در بافت پیرامون با آسایش زندگی کنند و به زائران خدمت ارائه دهند.

رحمتی خاطرنشان کرد: نکته دیگر توجه به اطلاع‌رسانی و رسانه است، در دوران کرونا، درب‌‌های حرم امام رضا(ع)، با دلی غمگین و چشمی گریان، به‌روی زائران و مجاوران بسته شد و فعالیت‌های فضای مجازی، توانست تا حدودی این درد را تسکین دهد. امروز، عصر ارتباطات است و ما نمی‌توانیم، بی‌توجه به این مسائل باشیم و در دوره جدید مرکز رسانه و ارتباطات شکل گرفت، تا بتوانیم بیش از این به مردمی که توفیق ندارند، در مشهد حضور پیدا کنند، خدمت ارائه دهیم، بر همین اساس، شبکه ماهواره‌‎ای امام‌رضا(ع) در دهه کرامت افتتاح خواهد شد. همچنین در دهه کرامت، 23 ساعت برنامه تدارک دیده شده است که در طول این دهه، به‌صورت روزانه پخش می‌شود، هچنین افتتاح خبرگزاری آستان‌نیوز در این دهه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد نوآوری، خلاقانه و معرفت‌افزایی همراه باشد، عنوان کرد: در همین خصوص بیش از 220 برنامه در دهه کرامت در آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد و اوج این مراسم‌ و برنامه‌ها را در گستره حرم رضوی، شهر مشهد، ملی و بین‌المللی، شاهد خواهیم بود.

رحمتی تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم در دهه کرامت اقداماتی که کام مردم را شیرین و ذهن آن ها را آرام و اندیشه و حال آن‌ها را خوش می‌کند، داشته باشیم، یکی از این اقدامات، پرداختن به مباحث کرونایی و رفع دغدغه مردم از کرونا است. آستان قدس رضوی از روز نخست شیوع کرونا، تمامی پروتکل‎ها را رعایت کرد، تا هرچه که برای آسایش و آرامش مردم برای زیارت بامعرفت لازم است را فراهم کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که مردم را آرام و خوشحال می‌کند، بحث واکسن کرونا است، چرا که نگاه مردم این است که ما به عنوان پنجمین قدرت در دنیا به فناوری تولید واکسن دست یافتیم و آستان قدس رضوی نیز در این حرکت سهیم شد و فاز تجاری و توسعه صنعتی تولید واکسن فخرا، با مشارکت شرکت داروسازی ثامن، در روز ولادت امام رضا(ع) با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود. همچنین در عرصه علمی-فرهنگی، حوزه‌علمیه ثامن‌الحجج(ع) در این ایام به بهره‌برداری می‎رسد.

وی اضافه کرد: ما نیازمند مواسات، همدلی و گر‌ه‎‌گشایی از کار مردم هستیم که به‎‌خوبی در حال اتفاق افتادن است و آن را در طرح 888 هزار بسته معیشتی توسط بنیاد کرامت رضوی شاهد هستیم که انتهای این طرح در پایان دهه کرامت انجام خواهد شد.

انتهای پیام