صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در هرمزگان با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک نظام اخلاقی است و کارگزار حکومت اسلامی باید اخلاق مدار باشد، گفت: «اخلاق» صلاحیت یک حکمران شایسته را مشخص می‌کند.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی، امام جمعه قلعه‌قاضی و مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی از 2 بخش ظرف و محتوا تشکیل شده است. محتوای آن احکامی اسلامی است که از قرآن، سنت و روایات برگرفته شده و ظرف اداره آن «جمهوریت» است. جمهوریت و مقبولیت نظام به سبب مشارکت و حضور مردم در اداره امور و تصمیم‌گیری‌های کشور به وجود می‌آید.

وی افزود: از آنجایی که تشکیل دهنده این نظام مقدس، خود مردم هستند، مردم حق و تکلیف دارند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن مشارکت داشته باشند. هر حقی، تکلیفی نیز دارد. حق پدری، تکلیف پدری، حق فرزندی، تکلیف فرزندی، حق شاگردی، تکلیف شاگردی را به دنبال دارد. از این رو اگر در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس مردم‌سالاری بنا نهاده شده، حق اداره جامعه با مردم است، تکلیفی نیز برای مردم وجود دارد که همان حضور در انتخابات و مشارکت در انتخاب سرنوشتشان است.

امام جمعه قلعه‌قاضی تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات عقلاً و شرعاً واجب است به این معنا که ما حق و تکلیف را در این زمینه با هم داریم. از این رو مردم حق دارند بر اساس قاعده اصلح گزینی به هرکسی که ببینند بعد از تحقیق و بررسی به خواسته‌ها و سلایقشان و معیارهای فرد اصلح نزدیک‌تر است، رأی بدهند به اضافه اینکه تکلیف دارند که حتماً این کار را انجام دهند.

حاجبی با اشاره به اینکه مردم‌سالاری دینی در جامعه اسلامی به معنای حضور حداکثری آزادانه مردم در انتخابات است، بیان کرد: اگر می‌خواهیم در امور داخلی و خارجی کشور قدرت چانه‌زنی ما بالا رود، باید حضور بیشتری در عرصه انتخابات داشته باشیم. دولتی که با حداکثر رأی مردم انتخاب شود، قوام، استحکام و قدرت بیشتری در مقابل حربه‌های دشمنان خواهد داشت. از این رو برای اینکه یک ایران قوی داشته باشیم، باید بتوانیم دولتی با حداکثر رأی مردم انتخاب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اخلاق‌مداری در انتخابات، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک نظام اخلاقی است و کارگزار حکومت اسلامی در وهله اول باید اخلاق‌مدار باشد. در فقه حکومتی و حکمرانی، آنچه صلاحیت و شایستگی حکومت بر مردم را مشخص می‌کند، اخلاق است.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در هرمزگان ادامه داد: اخلاق یک بعد مدیریت خوب و شجاعانه در حکومت است و از طرفی رعایت اخلاق هر کاندیدا نسبت به مردم و کاندیداهای دیگر و هواداران کاندیداها نسبت به کاندیداهای دیگر و هوادارانشان، بسیار ضروری است. پرهیز از دروغ‌گویی، فریب، تهمت و رذایل اخلاقی در راستای اخلاق‌مداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حاجبی با بیان اینکه کاندیداها باید به دنبال نهادینه کردن فضایل اخلاقی در جامعه اسلامی باشند و از اشاعه رذایل اخلاقی بپرهیزند، یادآور شد: راست‌گویی، امانت‌داری، رازداری، خوش‌رفتاری، رعایت ادب در گفتار و رفتار در اخلاق انتخاباتی بسیار ضروری بوده و کاندیداها و هوادارانشان باید در رفتار و کردار و گفتار خود، خدا را در نظر بگیرند. کاندیداها و هوادارانشان باید بدانند که این حکومت با تقویت روحیه توحید و پرهیز از تهمت زدن و فریب دادن یکدیگر به کمال می‌رسد.

انتهای پیام