صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۸۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰

مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) از اجرای طرح حفظ تلفنی قرآن ویژه نوجوانان اهل شهرستان درمیان از سوی دانشجویان این دانشگاه خبر داد و به تشریح این طرح پرداخت.

علی درودیان، مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: دارالقرآن به جهت شیوع بیماری کرونا، عملاً نمی‌توانست به‌صورت حضوری فعالیت چندانی داشته باشد. ما فعالیت‌ها را جهت‌دار کردیم و ارزش‌های افزوده‌‌ای را اضافه کردیم؛ همچنین بحث محدودیت‌های مکانی را برداشتیم و کلاس‌هایمان را به دانشگاه محدود نکردیم و دوره‌ها، طرح‌ها و مسابقاتمان را در سطح کشور برگزار کردیم. ما در ایام فاطمیه به‌مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) سوگواره‌ای را با محوریت سوره انسان برگزار کردیم و حتی دانشجوی اهل تسنن نیز از جیرفت شرکت کرده بود. چنین کارهایی را به‌منظور محرومیت‌زدایی در سطح کشور انجام دادیم.

وی افزود: فعالیت‌های حضوری را بعد از ساماندهی و شناسایی دانشجویان در چند بحث انجام دادیم؛ یکی ترویج قرآن بود. در ماه مبارک رمضان، طرحی را به نام طرح طوبی پیش بردیم و جلسات قرآن و محافل انس با قرآن خانگی و جلسات آموزش قرآن خانگی ... را برگزار کردیم. با شناسایی و ارتباط با دانشجویانی از بیرون دانشگاهريال جلسات قرآن خانگی را ایجاد کردیم. مخاطبانی که علاقه‌مند بودند به ما اطلاع می‌دادند و ما یک قاری برای آن‌ها اعزام می‌کردیم و اگر تمایل داشتند مراسم روضه‌ و سخنرانی نیز برگزار می‌شد. این مراسم به دلیل اوج گرفتن کرونا خیلی محدود اجرا شد، ولی زیرساخت‌هایش آماده شده، بروشورهایی تهیه شد که به صاحبان منازل داده شود که آثار و برکات تلاوت قرآن در منزل و عدم تلاوت قرآن در منزل را به آن‌ها گوشزد می‌کند. با افراد جلسه گذاشته شد و ضمن شناسایی توانایی‌هایشان، مقرر شد این توانایی‌ها را پرورش دهیم و در سطوح مختلفی گسترش دهیم.

درودیان با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای ما گسترش فعالیت‌ها در مناطق کم‌برخوردار بوده است، گفت: به طور مثال با سازمان بهزیستی و با سازمان امور زندان‌ها و به طور خاص کانون اصلاح و تربیت ارتباط گرفتیم و قرار است برخی اقدامات فرهنگی را به اجرا بگذاریم. در مناطق محروم با همکاری گروه جهادی صادقین که یکی از گروه‌های فعال دانشگاه است، ارتباط گرفتیم و برای آنها قرآن ارسال کردیم؛ اینها 300 نوجوان در شهرستان درمیان خراسان جنوبی بودند که علاقه‌مند به یادگیری قرآن بودند. 70 درصد مردم این شهرستان اهل تسنن هستند و 500 حافظ کل قرآن دارند. چند طلبه در آنجا کار تدریس به این نوجوانان را انجام می‌دهند، اما محدودیت در امکانات و توانایی دارند؛ بنا بر این طرح، حفظ تلفنی را ایجاد کردیم و قرآن و هدایای نقدی و غیر نقدی برایشان ارسال کردیم. قصد داریم بعد از روند نزولی کرونا، فعالیت‌های بیشتری را در مناطق کم‌برخوردار انجام می‌‌دهیم.

مسئول دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) از کل کشور هستند و الان به جهت تعطیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان در منازل خودشان هستند و به همین دلیل طرح تلفنی را پیش بردیم که اصلاً نیازی به حضور دانشجویان نباشد و در عین حالی که دانشجویان آموزش می‌دهند، آموزش هم می‌بینند. یکی از اساتید حافظ کل قرآن و از اساتید توانمند، این دانشجویان را به صورت مجازی پرورش می‌دهد و برنامه حفظ به آن‌ها می‌دهد و خود آن دانشجویان برای دانشجویان دیگری از سراسر کشور سرگروه می‌شوند. به دلیل جذابیت این طرح، از بسیج، مساجد و دانشگاه‌های مختلف تمایل داشتند که این طرح را اجرا کنند و با ما اعلام همکاری کردند. ما نیز طرح را توضیح دادیم و استقبال کردند. این افراد در عین حال که آموزش می‌بینند، آموزش هم می‌دهند. استاد به آن‌ها طرح و برنامه حفظ می‌دهد و هم خودشان سرگروه و پشتیبان بقیه افراد می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سه بازه این طرح را پیش بردیم، عنوان کرد: کسانی که خیلی فرصت کمی دارند، روزی سه خط از مصحف قرآن را حفظ می‌کند و برای افرادی که فرصت بیشتری دارند، برنامه 5 و 7 خط در روز اجرا می‌شود. طبق این تقسیم‌بندی، اگر قرآن‌آموزان مطابق برنامه به پیش بروند، در بازه‌های هفت‌ماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه حافظ یک جزء شوند. برنامه‌ها محدود به این مورد نبوده و برنامه‌های فرهنگی دیگری نیز به کمک این گروه جهادی انجام می‌شود. از جمله کمک به ایتام و اجرای برنامه‌های فرهنگی و خدمات عمرانی برای آنها است که ما نیز در حد وسعمان جهت تأمین مالی، تأمین خیّر و تهیه اقلام و قرآن، هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
خدا قوت