صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

رسانه‌ها جهانی گزینش شده را به ما نشان می‌دهند، جهانی که اگر در مواجهه با آن منفعل باشیم، حقیقت را از دست خواهیم داد. برای شناخت حقیقت جهان باید نقادانه به آنچه رسانه‌ها منتشر می‌کنند، نگاه کرد.

به گزارش ایکنا، ساخت واقعیت از بازنمایی غیرواقعی اخبار تنها بخشی از شیوه و رویکرد برخی رسانه‌هاست. صاحبان این رسانه‌ها در دنیا به علت دسترسی گسترده و امکانات ویژه، پیش از نشان دادن واقعیت به مخاطب، آن را به‌دقت گزینش، ویرایش، طراحی و بازسازی می‌کنند و نتیجه، محصولی می‌شود که تشخیص آن از واقعیت اصلی دشوار است. جهانی که این رسانه‌ها به ما نشان می‌دهند یک تصویر گزینشی است که واقعی و حقیقی به نظر می‌رسد.
چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که ما هیچ تجربه مستقیم و بی‌واسطه‌ای از افراد، سازمان‌ها و موضوعات مختلف نداریم، نقش رسانه‌ها به‌عنوان یک واسطه شروع می‌شود و ما از چشم آنها به جهان می‌نگریم، بدون اینکه متوجه شویم یک نوع عادت رفتاری را به ما آموزش می‌دهند.
شما به‌عنوان یک مخاطب هوشیار باید از طریق کشف معنای درونی پیام‌های رسانه‌ای به توانایی تحلیل اطلاعاتی که رسانه‌ها سعی دارند آن را به مخاطبشان القاء کنند، دست پیدا کرده تا از یک مصرف کننده منفعل به مخاطب نقاد و تحلیل‌گر تبدیل شوید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام