صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۱۵۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

در مورد آموزش‌های قرآنی انگار ذهنمان در سال‌ها قبل توقف کرده و هیچ ابتکاری نداریم برای بهتر شدن. بی‌رمق شدن مؤسسات قرآن ناشی از کمبود اعتبارات و عدم توجه، عدم داشتن برنامه مناسب برای آموزش‌ها در طول سال و عدم توجه به به‌روز شدن اطلاعات مربیان قرآن از دلایل مهم بروز نشدن آموزش‌ها متناسب با عصر و زمان حاضر است.

آموزش در هر عصری با چالش‌ها و نیازمندی‌های بسیار روبروست؛ چالش‌هایی که مختص همان عصر است و برای دیده شدن و مؤثر واقع شدن، لازم است. اما در مورد آموزش‌های قرآنی انگار ذهنمان در سال‌ها قبل توقف کرده و هیچ ابتکاری نداریم برای بهتر شدن. بی‌رمق شدن مؤسسات قرآنی ناشی از کمبود اعتبارات و عدم توجه، عدم داشتن برنامه مناسب برای آموزش‌ها در طول سال و عدم توجه به به‌روز شدن اطلاعات مربیان قرآن از دلایل مهم به‌روز نشدن آموزش‌ها متناسب با عصر و زمان است.

در مورد دیده شدن آموزش‌های قرآنی حقیقتا به این امر نیاز داریم تا از دایره آموزش‌های روتین فاصله گرفته و در حیطه آموزش جدیدی وارد شویم؛ این امر نیازمند بهبود شرایط آموزشی از مربیان تا فضای آموزشی است.

مطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما وقتی هنوز در آموزش در پله اول چندین سال پیش مانده‌ایم، نباید انتظار داشته باشیم به توفیقات ملی و بین‌المللی دست یابیم؛ هر چند که قرآن‌آموزان خراسان‌جنوبی در این وضعیت هم در مسابقات ملی و بین‌المللی حائز رتبه‌های ممتازند.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که آموزش نیازمند به‌روز شدن است و برای این به‌روز شدن ابتدا معلمان و داوران قرآنی باید خود را به‌روز کنند، افزود: مطالعه کتب جدید آموزشی و حضور مستمر در فضای مجازی برای ترویج برنامه‌های قرآنی از راهکارهاست.

خراشادی‌زاده ادامه داد: امروز یک معلم قرآن بیش از هر چیز باید صبور بودن را تجربه کند چراکه نوجوان امروزی شاید چندان حوصله اخم یا بداخلاقی معلم را نداشته باشد و از سویی دیگر معلم قرآن باید خود اسوه اخلاق باشد.

وی با بیان اینکه هم‌رده قرآن‌آموز شدن، اصل دیگری است که گاهی معلمان فراموش می‌کنند، افزود: گاهی معلمان انتظار دارند که قرآن‌آموز همان صبر آنان را داشته باشد و این کار را سخت خواهد کرد.

این معلم قرآنی اظهار کرد: یک معلم قرآن باید بیش از یک معلم در مدرسه به این اصول اخلاقی توجه کند چراکه اگر این کار را نکند، قرآن‌آموز در میان دنیایی از تجملات و خواسته‌های دنیوی که دشمن برای وی تعریف کرده، آموزش قرآن را کنار می‌گذارد.

خراشادی‌زاده با اشاره به اینکه قرآن داستان‌های بسیاری دارد که می‌تواند برای جذب بیشتر نوجوان و جوانان و حتی کودک مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: توجه به اصل متفاوت بودن شخصیت هر فرد، دوری از اضطراب و تقویت علاقه دانش‌آموز نسبت به یادگیری و تأکید بر الگوگیری، تناسب محتوا با سن و شرایط قرآن‌آموز از اصولی است که یک معلم باید به آن پایبند باشد.

این داور قرآنی بیان کرد: ما گاهی فراموش می‌کنیم که آموزش قرآن نیز مانند هر آموزش دیگری نیازمند بازآفرینی و به‌روزرسانی است؛ تنها به یک کار روتین و روزمره توجه کرده‌ایم و انگار آموزش قرآنی در یک خواب عمیق بدون توجه به فضای اطراف خود فرورفته است.

خراشادی‌زاده یادآور شد: اکنون و از همین امروز از فضای به‌وجودآمده ناشی از کرونا شروع کنیم و خود را تطبیق دهیم با فضای مجازی، آموزش مجازی و به‌روزرسانی منطق با ذهن جوان امروزی؛ آن گاه خواهیم داد جذب مخاطبمان بیشتر خواهد شد.

آموزش مربیان را فراموش کرده‌ایم 

زهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: به‌روزرسانی آموزش‌ها همان چیزی است که در عصر حاضر به آن نیازمندیم.

وی افزود: گاهی برای دوری از آموزش‌های متناسب با عصر حاضر، دغدغه‌های بی‌شمار و یا کمبود اعتبارات را بهانه می‌کنیم، اما اینها دلیلی برای ضعیف شدن آموزش‌ها و پسرفت آن‌ها نیست.

این فعال و معلم قرآنی تصریح کرد: از سویی دیگر برای معلمان قرآنی نیز آموزش‌ها و دوره‌های آموزشی مستمر نداریم؛ به‌طوری که دائما آنان را به‌روز و علم‌شان را تقویت کنیم.

هاونگی ادامه داد: گویی مسئولان حوزه قرآنی کاری با معلمان قرآنی ندارند و در طول سال آن‌‌ها را فراموش می‌کنند؛ غافل از اینکه این امر به ضرر حوزه آموزشی قرآن است.

وی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای دیگر رفتار کرد و با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی در طول سال، فعالان و مربیان قرآنی را تنها نگذاشت و به آنان کمک کرد آموزش‌های قرآنی را با متد به‌روز و جدید ارائه دهند تا جذب مخاطب بیشتر شود.

این فعال و معلم قرآنی یادآور شد: ما نیاز داریم به اینکه از آموزش‌های روتینی که در طول سال‌ها هیچ تغییری نکرده بگذریم و روزهای جدیدی را پیش روی آموزش قرآنی که بسیار ظرفیت دارد، آغاز کرد.

انتهای پیام