صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۲۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

کتاب سنجش تحلیلی ـ عقلانی معنویت اسلامی و شبه‌‌معنویت‌های نوظهور اثر هاشم قربانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش ایکنا از قزوین، هاشم قربانی، مؤلف کتاب سنجش تحلیلی ـ عقلانی معنویت اسلامی و شبه معنویت‌های نوظهور، در اثر خود در پی تحلیل انتقادی چهار جنبش معنویت‌گرای جدید و بررسی مقایسه‌ای آن‌ها با معنویت اسلامی بر پایه رویکردی خردورزانه است.

به اعتقاد نویسنده در عصر جدید، گونه‌های مختلفی از شبه معنویت‌ها ظهور یافته‌اند و هر یک با ابزارهای نوین و ایجاد جذابیت، مخاطبان را به‌سوی خود دعوت می‌کنند؛ اما شوربختانه عمده پژوهش‌هایی که تاکنون در معنویت اسلامی صورت پذیرفته است، از حیث توسعه کاربردی و روش‌شناسی ناظر بر ایجاد فضای گفتمانی، موفق نبودند و معنویت اسلامی را در محاق قرار دادند؛ امری که معنویت اسلامی را انتزاعی و نااثربخش نمایش می‌دهد و حیثت کاربردی آن را نادیده می‌انگارد. از این رو، از یک سو، نقد این مواجهه و از دگر سو، طراحی معنویت کاربردی و نشان دادن درون محتوا و خطاناکی شبه‌معنویت‌های جدید بدون هیچ‌گونه پیش‌داوری و برخوردهای هیجانی امری ضروری به شمار می‌آید و در این اثر تلاش شده است این مواجهه در تمامی بحث‌ها در نظر آید.

از این رو، در این اثر الگویی جدید برای معنویت اسلامی در سنجش با شبه‌ معنویت‌ها باز طراحی می‌شود. ارائه محتوایی کاربردی و روشنگری انتقادی مکاتب معنویت‌گرا از اهداف این پژوهش به شمار می‌آید.

نویسنده تلاش می‌کند با ادبیاتی جدید از معنویت سخن بگوید. در این اثر تأکید می‌شود بهره‌گیری از الگوی مقایسه‌ای، موجب فهم عمیق و مواجه خردورزانه می‌شود و تحجرزدگی و دگماتیسم را متوقف می‌سازد. بنابراین در این اثر، از الگوی مقایسه‌ای در ارائه محتوا بهره گرفته شده است.

این اثر که توسط انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده مانند متنی پایه در مطالعات انتقادی و مقایسه‌ای ساحت عرفان و معنویت است و مطالعه آن، افق جدیدی از معنویت کاربردی را بازطراحی خواهد کرد.

انتهای پیام