صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌ کریم استان در حالی برگزار شد که کرونا همچنان مسبب گرفتاری‌های فراوانی در جامعه است و سبب شد این مسابقات به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، ۲۳ و ۲۴ تیرماه به‌ ترتیب در بخش بانوان و آقایان به دو شیوه حضوری و مجازی و با حضور ۱۵۴ متسابق، متشکل از ۶۶ آقا و ۸۸ بانو برگزار شد؛ رشد بیش از دو برابری تعداد متسابقان در مقایسه با سال گذشته از مهم‌ترین مشخصه‌های مسابقات سراسری قرآن در مرحله شهرستانی بود و گویای آن است که قرآنیان نیز مانند سایر اقشار جامعه با وجود گرفتاری‌های فراوانی که بلیه کرونا ایجاد کرده است توانسته‌اند با رعایت موازین بهداشتی و با اولویت حفظ سلامتی، به عرصه فعالیت‌های قرآنی باز گردند. با این حال کرونا همچنان مشکلات فراوانی را برای همگان ایجاد کرده و با رقم خوردن خیز جدیدی از بیماری، همچنان برخی فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی اتفاق می‌افتد و در مسابقات سراسری قرآن نیز از این رویه پیروی شد.

حجت‌الاسلام مهرابی، سرپرست جدید اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان در حاشیه مسابقات در این خصوص، گفت: برای متسابقان منطقه لردگان که به دلیل تعداد محدود، بُعد مسافت و شرایط کرونایی امکان حضور در مرکز استان را نداشتند، مسابقات به‌شیوه مجازی در محل اداره‌کل اوقاف استان برگزار شد.

برگزاری مسابقات در آستان مقدس امامزادگان دو خاتون شهرکرد، فضای معنوی و زیبایی را به مسابقات بخشیده بود و در روز برگزاری مسابقات در بخش آقایان، زائران نیز از طنین روحانی تلاوت قرآن در فضای امامزادگان دو خاتون شهرکرد بهره‌مند شدند، اگرچه امکان حضور آنان در محل مسابقات به‌دلیل شرایط کرونایی مهیا نبود.

با منصوب شدن سرپرست جدید اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان، امیدها برای بهبود شرایط برگزاری مسابقات در سال جاری و برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات در سطحی بالاتر در سال‌های آینده افزایش یافته است، در همین خصوص، مهرابی با اشاره به اهمیت و ضرورت این رویداد قرآنی بزرگ در استان و ظرفیت قرآنی استان، به خبرنگار ایکنا گفت: تلاش می‌شود برنامه‌ریزی مدون و حساب شده‌ای برای این مسابقات داشته باشیم و ترتیبی اندیشیده شود که در سال آینده شاهد بروز ظرفیت قرآنی استان در این مسابقات و استقبال حداقل یک‌هزار متسابق و ظهور و بروز همه استعدادهای قرآنی باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان تعامل اداره اوقاف با سایر ادارات برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات چقدر است، افزود: در گام نخست، بخشی از امورِ مربوط به برگزاری مسابقات به مؤسسات و مراکز قرآنی واگذار شده است و این رویه برای تعامل با نهادها و مراکز قرآنی و فرهنگی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در دستور کار قرار دارد.

در خصوص همکاری مؤسسات و مراکز قرآنی استان در برگزاری هر چه بهتر مسابقات سراسری قرآن در استان، مرضیه خسروی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، اظهار کرد: همکاری اتحادیه و اداره اوقاف از سال‌ها پیش مرسوم بود و مؤسسات از حیث اجرایی در تمامی مراحل کار اعم از فراخوان، اطلاع‌رسانی و تبلیغ، هماهنگی و اجرای مسابقات در روز برگزاری، اداره اوقاف را یاری می‌دادند که این رویه یکی دو سال متوقف بود اما امسال از سر گرفته شده است.

تغییرات هر ساله آئین‌نامه مسابقات در راستای بهبود نمره‌دهی است

به نظر می‌رسد امسال با اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم و پالایش داوران قرآنی، سطح داوری ارتقا یافته و قضاوت‌های دقیق‌تری را شاهد باشیم. محمدرضا حاجی‌اسماعیلی، داور بین‌المللی و مدرس دانشگاه اصفهان، در خصوص روند برگزاری مسابقات، بیان کرد: خوشبختانه فعال شدن اتاق فکر مسابقات از چندین سال قبل، سبب قوت و انسجام روند برگزاری شده است و تغییرات در آئین‌نامه مسابقات و بهبود روند نمره‌دهی حکایت از آن دارد که متولیان مسابقات مطالعات، نظارت و اقدامات دقیقی در این حوزه دارند؛ داوران این مسابقات نیز امتحان پس داده و گزینش شده هستند و دست‌اندرکاران امر تلاش می‌کنند این مسابقات در تمام استان‌ها به‌صورت یکدست و منسجم و با صحت برگزار شود. امسال نیز مانند هر سال تغییراتی در آئین‌نامه مسابقات برای بهبود روند کار مشاهده می‌شود برای نمونه در مبحث کسر نمرات متسابقان در بخش وقف و ابتدا که حوزه داوری بنده است، رده سنی نیز لحاظ و تفاوت‌هایی تعریف شده است که این تغییرات در نمره‌دهی به متسابقان قابل تأمل است.

مریم نجفی، داور بخش بانوان، که یکی از داوران موفق امسال در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم است، در خصوص این طرح بیان کرد: در این طرح تمامی داوران قرآن موظف شدند در سامانه‌ای برای طی مراحل ارزیابی ثبت‌نام کنند و تمام مراحل مانند آزمون کتبی، مصاحبه علمی و آزمون شایستگی را به‌شیوه مجازی پشت سر گذاشتند که پس از طی موفقت‌آمیز مراحل، در یک دوره آموزشی یک روزه حضور یافتند.

وی ادامه داد: امسال مقرر شده است که داوری داوران این دوره از مسابقات مورد ارزیابی قرار گیرد که در این راستا فرم‌های داوری و صوت تلاوت و اجرای متسابقان در اختیار ستاد برگزاری مسابقات در سازمان اوقاف و امور خیریه قرار خواهد گرفت تا روند نمره‌دهی مورد بازبینی و بازرسی قرار گیرد.

نجفی در خصوص روند برگزاری مسابقات، تصریح کرد: سال گذشته تمهید اداره اوقاف برای برگزاری مسابقات این بود که مراحل شهرستانی و استانی ادغام شدند، امسال این ادغام صورت نگرفت اما روند برگزاری همچنان تحت‌تاثیر کرونا قرار دارد و با محدودیت و عدم حضور حداکثری قرآنیان اجرایی می‌شود.

تهمینه رئیسی، دیگر داور بخش بانوان که طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم را نیز گذرانده است، در خصوص تغییر آئین‌نامه داوری مسابقات، افزود: امسال به دلیل اهمیت توجه متسابقان به تلفظ صحیح و لهجه عربی، نمره فصاحت از ۷ به ۱۰ نمره افزایش یافته است که شامل دو نمره سرعت تلاوت، پنج نمره فصاحت حرکات و سه نمره تلاوت ممتاز و روان است.

رئیسی در خصوص سطح مسابقات گفت: سطح مسابقات تحت تأثیر شرایط کرونایی و اختلال در روند آموزش‌های قرآنی اندکی کاهش یافته است؛ متسابقان باید توجه داشته باشند که برای بهبود عملکرد و کسب نتیجه در مسابقات، برای سال آینده هدف و برنامه داشته باشند و با تلاش و پشتکار تک‌تک متسابقان شاهد ارتقای سطح مسابقات خواهیم بود.

در ادامه، نظر برخی متسابقان را که غالباً برای بار نخست وارد عرصه مسابقات شده‌اند، در خصوص روند برگزاری مسابقات جویا شدیم.

مهرانگیز محمودی، بانوی ۳۰ ساله و مرتل روشندل فارسانی ضمن معرفی خود، بیان کرد: از سال ۹۸ به‌صورت جدی فراگیری قرآن را آغاز کردم و قواعد تجوید و روخوانی و... را آموختم که هدف اصلی‌ام از فراگیری، آغاز حفظ قرآن بود و اگرچه یکبار تلاش ناتمامی برای این مهم داشتم اما تصمیم دارم به‌زودی حفظ قرآن را با جدیت آغاز کنم. بنده از قرآن بریل برای قرائت استفاده می‌کنم، اگرچه در اعراب‌گذاری اشتباهاتی در این کتب مشاهده می‌شود. کتاب بریل را از بهزیستی و هم از بنیاد چاپ قرآن و ادعیه به خط بریل در اصفهان می‌توان تهیه کرد.

محمودی در خصوص اهمیت توجه به مفاهیم آیات قرآن‌ گفت: یادگیری معنا و مفهوم آیات قطعاً در ارتقای کار مرتل و قاری و حافظ تأثیرگذار است زیرا تلاوت آیات با علم به معنا و مفهوم با صحت و دقت بیشتری اتفاق می‌افتد.

صدیقه مولوی وردنجانی، حافظ چند جزء قرآن که در رشته ترتیل در این مسابقات حضور دارد و با دختر ۷ ساله خود، فاطمه، به مسابقات آمده است، گفت: تا کنون مجال شرکت در مسابقات را نداشتم و امسال برای ارزیابی سطح خودم و روشن شدن ادامه مسیر برای فعالیت قرآنی در این مسابقات شرکت کردم و از آنجا که دخترم به قرآن علاقه فراوانی دارد تصمیم گرفتم او را که در زمینه قرائت نیز فعالیت دارد، همراه خودم بیاورم.

فاطمه نیز در پاسخ به این پرسش که چرا قرآن را دوست دارد؟ به خبرنگار ایکنا گفت: زیرا قرآن کلام خداست و دوست دارم قرآن را یاد بگیرم و حفظ کنم، دوست داشتم همه دوستانم هم به این مسابقات بیایند.

مولوی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی فعالیت آموزشی قرآن در وردنجان تعطیل شده و فقط در بستر فضای مجازی ادامه دارد، بیان کرد: امیدوارم که با بهبود شرایط کرونایی فاطمه هم بتواند در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت کند؛ لازمه تربیت قرآنی فرزندان، توجه و عنایت والدین به قرآن کریم و تلاوت و استماع قرآن در خانه است، فضای مجازی نیز فرصت خوبی است که به مباحث قرآنی بپردازند. با توجه به تعطیلی مدارس، بار اصلی تربیت بر عهده پدر و مادر است که بتوانند کودکان را با قرآن و اهل‌بیت(ع) آشنا کنند.

امین غیاثی گندمانی، حافظ 10 جزء و معلم قرآن در آموزش و پرورش در خصوص فعالیت‌های قرآنی خود، افزود: در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق در مسابقات سراسری اوقاف و فرهنگیان و مسابقات دانش‌آموزی دارای مقام‌های استانی و کشوری هستم و امسال تصمیم گرفتم در رشته حفظ به این مسابقات بیایم.

این فعال قرآنی استان گفت: فعالیت‌های آموزشی بنده در دو دارالقرآن الکریم و سیدالشهدا(ع) گندمان در ایام کرونایی تعطیل نشد و تابع شیوه‌نامه‌های ستاد کرونا انجام شد؛ در ایامی که مجوز تشکیل کلاس داشتیم کلاس‌ها با رعایت تمام موازین بهداشتی برای قرآن‌آموزان دایر بود و در پیک کرونا این فعالیت‌ها به فضای مجازی منتقل یا برای برخی قرآن‌آموزان به‌صورت کلاس تک‌نفره برگزار می‌شد، ضمن اینکه در این ایام به حفظ قرآن می‌پرداختم.

صادق حیدری، مرتل، قاری و مدرس دانشگاه که امسال در رشته ترتیل در این مسابقات شرکت دارد در خصوص کارکرد مسابقات در جهت اعتلای سطح فعال قرآنی، اظهار کرد: مسابقه قرآنی کاتالیزور و محرک و انگیزه‌ای است که کمک می‌کند فرد قرآنی با علم روز تلاوت و قرائت آشنا شود و خود را به سطح بالای مسابقات برساند تا حرفی برای گفتن داشته باشد، بنده هم امسال به همین دلیل در مسابقات شرکت کردم.

این مدرس قرآن در خصوص فعالیت آموزش فعلی خود، تصریح کرد: در حال حاضر یک دوره اسلوب ترتیل برای نخستین بار در استان برای علاقه‌مندان در حال برگزاری است که خوشبختانه استقبال خوبی از این دوره شده است.

محسن مولوی، قاری قرآن کریم با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات سبب ایجاد انگیزه در میان فعالان قرآنی می‌شود، بیان کرد: این افراد در مسابقات سطح خود را می‌سنجند و با وضعیت دیگر قرآنیان نیز آشنا شده و از تجربیات آنان بهره می‌گیرند و با آگاهی نسبت به سطح خود این انگیزه را می‌یابند که به‌دنبال یادگیری و کسب دانش و تجربه بیشتر بروند.

مولوی در خصوص سطح مسابقات بیان کرد: متأسفانه توجه شایسته و بایسته به امر قرآن و فعالیت‌های قرآن حتی از سوی نهادهای متولی صورت نمی‌گیرد و سطح مسابقات هر ساله با حضور چهره‌هایی ثابت پیشرفتی را تجربه نمی‌کند، حال آنکه یکی از فضایل برگزاری مسابقات، کشف و معرفی استعدادها و ورود چهره‌های جدید به عرصه فعالیت‌های قرآنی استان است.

نکته قابل تأمل در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان این است که اخبار این رویداد مهم قرآنی استان در هیچیک از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استان منعکس نشد؛ ضمن اینکه انتظار می‌رفت نهادهای مسئول فرهنگی و قرآنی با حضور در محل مسابقات و پیگیری وضعیت برگزاری این گردهمایی بزرگ قرآنی، عزم خود را برای هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر برای ارتقای سطح قرآنی کشور نشان دهند، رسالتی که درست یک روز پیش از برگزاری مسابقات با تصویب و تشکیل کمیته قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان، بر دوش تک‌تک دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد.

انتهای پیام