صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۶۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

در دویست‌و‌بیست‌و‌دومین شماره مجله دیجیتال «فیلم‌نگار» که به تازگی منتشر شده است به سینمای عاشورایی پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، دویست‌و‌بیست‌و‌دومین شماره مجله دیجیتال «فیلم‌نگار» ویژه مرداد 1400 منتشر شد.

در بخش «سینمای ایران» این مجله ابتدا ادامۀ مبحث سینمای عاشورایی و سپس گزارشی از کارگاه پویان شعله‌ور در جشنواره فیلم کوتاه رضوی را می‌خوانیم.

سیناپس فیلم «آبجی» دو نقد بر این فیلم و گفت‌و‌گو با مرجان اشرفی‌زاده کارگردان و نویسنده و ناهید طباطبایی نویسنده صفحات بعدی را تشکیل می‌دهند. در انتهای این بخش نیز فیلمنامه کوتاه «اسب سفید بالدار» و گفت‌و‌گو با مهیار ماندگار، نویسنده و کارگردان این فیلم را می‌خوانیم.

در نقد فیلم «آبجی» که به قلم امید پورمحسن نوشته شده؛ آمده؛ فیلم «آبجی» بر اساس پیرنگ فداکاری ساخته شده است. زیربنای این پیرنگ شخصیت است و باید قهرمان به گونه ای انتخاب شود که با جسارت و شجاعت، زندگی خود را برای نجات شخص دیگری فدا کند، چراکه با تماشای فداکاری شخص به تحولات درونی او می رسیم و از چالش پیش روی او به هیجان می‌آییم؛ درگیری‌هایی که با تصمیمات مختلف او به شرمندگی یا احترام او خواهد انجامید. با توجه به انتخاب صحیح شخصیت مادر که با پرداخت مناسبی از زندگی و شرایط او همراه است، به باورپذیری نوع ایثاری که در مسیر مقابل او قرار دارد و به دلایل و انگیز ه‌های او پی خواهیم برد.

پرونده مفاهیم تخصصی فیلمنامه در این شماره به «نقطه میانی» اختصاص دارد و شامل مطالب متنوعی است. از جمله: روش‌ها و توصیه‌هایی برای خلق نقطه میانی/ نقطه میانی واقعا در وسط فیلمنامه قرار دارد؟/ اهمیت نقطه میانی در شخصیت پردازی قهرمان/ نقطه میانی در فیلمنامه سریالهای تلویزیون/ گفت وگوی جمعی پیرامون مفهوم نقطه میانی در فرهنگ فیلمنامه‌نویسی و ... .

سیناپس فیلم‌های «سرزمین» و «ماهی سیاه کوچولو» آغازگر بخش «سینمای جهان» است و در ادامه نقدهایی بر این دو فیلم و گفت‌وگوهایی با نویسندگان این آثار را می‌خوانیم. مطالب تئوریک و آموزشی این بخش نیز عبارتند از؛ «چگونه در فیلمنامه‌تان صعود کنید» و «بررسی کهن الگوهای مردانه اساطیری».

فیلمنامه کامل این شماره به «شبکه» نوشته پدی چایفسکی اختصاص دارد که فرنوش زندیه آن را به فارسی برگردانده است. سکانس برگزیده، یادداشت مترجم، یک نقد و گفت‌وگوی رامتین شهبازی با جابر قاسمعلی درباره فیلمنامه «شبکه» پایان‌بخشِ مطالب این شماره هستند.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی سازمان سینمایی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود و نصرت‌الله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه آن هستند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌های قبلی مجله به آدرس www.filmnegar.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام