صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۸۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
مهدی عباسی بیان کرد:

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به چشم‌انداز این نهاد، گفت: دورنمای خود را مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی و ترویج فضائل اخلاقی در جوانان در پرتو اندیشه و سلوک دینی تنظیم کرده‌ایم.

به گزارش ایکنا، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شب گذشته، سیزدهم مردادماه مهمان برنامه تلویزیونی زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما شد و به بیان سخنانی درباره این نهاد انقلابی پرداخت.

وی سخنانش را با ذکر سابقه‌ای از تأسیس جهاد دانشگاهی آغاز کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی تحولاتی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد؛ فضای دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی فضای مطلوبی نبود. در خردادماه سال 59 امام(ره) دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را دادند که الان تبدیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است. ستاد انقلاب فرهنگی در 16 مردادماه 59 برای اینکه اهداف انقلاب فرهنگی در دانشگاه پیش برود تأسیس جهاد دانشگاهی را تصویب کرد.

عباسی با اشاره به دورنما و چشم‌انداز جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد به عنوان نهادی تعریف شده که مؤمن، انقلابی، متعهد، مسئولیت‌پذیر و ملتزم به فرهنگ جهادی است. با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سعی کرده‌ایم پیشگام باشیم و سعی کرده‌ایم چشم‌انداز آینده‌مان را مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی و ارتقا و ترویج فضائل اخلاقی در جوانان در پرتو اندیشه و سلوک دینی و تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی تنظیم کنیم.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: یکی از وظایفی که در ابتدا بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شده بود مشارکت در مدیریت و اداره دانشگاه‌ها بود که کم کم اساسنامه‌اش اصلاح شد و اساسنامه‌ای که امروز بر مبنای آن حرکت می‌کنیم سه هدف را برای جهاد دانشگاهی برشمرده است؛ یک هدف پژوهشی و گسترش روحیه تتبع در سطح جامعه است. هدف دیگر توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با نهادهای فرهنگی جامعه و هدف بعدی گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به‌منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از کارآمدترین نهادهای علمی، فرهنگی و پژوهشی در کشور است و اکنون بیش از 102 واحد سازمانی در دل جهاد دانشگاهی وجود دارد.

عباسی با اشاره به جایگاه فعالیت‌های فرهنگی در این نهاد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تقویت جایگاه باورها و ارزش‌های انقلابی به‌ویژه میان دانشجویان بوده است. در حال حاضر کشور و کل جامعه جهانی متأثر از بیماری کرونا شده و برنامه‌ها هم تحت تأثیر قرار گرفته ولی سعی کرده‌ایم فعالیت‌ها را ادامه دهیم. در سازمان قرآنی دانشگاهیان از سال گذشته پویش روضه‌های خانگی را آغاز کرده‌ایم که امسال هم ادامه دارد، در این پویش از مردم خواسته می‌شود فیلمی از مراسم خانگی خود که برای اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار کرده‌اند، برای ما ارسال کنند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی بیان کرد: از سال گذشته حرکتی هم در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تحت عنوان حسینیه مجازی دانشجویان شروع کرده‌ایم که مبتنی بر برگزاری مجموعه‌ای از رویدادهای فرهنگی و هنر در ارتباط با ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع) است. همچنین مجموعه رویدادهایی را در سال‌های گذشته اجرا می‌کردیم که با توجه به شرایط شیوع بیماری نتوانستیم آن‌ها را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جزو اولین مراکز تحصصی در حوزه قرآن در کشور است که توسط جهاد دانشگاهی تأسیس شده، گفت: این سازمان بعد از گذشت سال‌ها بسیار بالنده شده و حوزه‌های مختلفی در دل سازمان تشکیل شده است که یکی از آن‌ها خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است که تنها خبرگزاری بین‌المللی در حوزه قرآن است.

عباسی به دیگر فعالیت‌ها اشاره و عنوان کرد: این سازمان چهار دوره طرح دانشجو معلم را در 15 استان کشور اجرا کرده است. چهار دوره طرح حفظ تلفنی با عنوان «مشکاة» را اجرا کرده است، در سال گذشته مسابقه «آینه آیات» در این سازمان اجرا شد. جشنواره ملی کتابت قرآن برگزار شد و جشنواره سراسری قرآن و هنر نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایکنا به 19 زبان خبر تولید می‌کند و در سال گذشته بیش از 300 ویدئو و 150 میزگرد تخصصی، ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مرکز تولیدات چند رسانه‌ای مبین، 50 ساعت تولید محتوا برای نمایشگاه مجازی قرآن و ... تولید شد. امسال مدرسه بین‌المللی قرآن و فرهنگ نیز توسط سازمان دانشگاهیان با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام