صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
قرآن و عاشورا / 3

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با یادآوری آیاتی از قرآن کریم به تبیین جایگاه قرآن در عاشورا پرداخت و گفت: قیام امام حسین(ع) در حقیقت عمل به آیات قرآن بود که اجازه نمی‌دهد در برابر ظلم ظالم سکوت کنیم.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم به تبیین جایگاه قرآن در عاشورا پرداخت و گفت: در تاریخ آمده است که هزاران نامه از طرف رؤسای قبایل و طوایف کوفه برای امام حسین(ع) نوشته شده بود که به کوفه بیایند و حکومت تشکیل دهند و در برابر ظلم یزید بایستند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) به دلیل فسق و فجور یزید با وی بیعت نکرد و هر لحظه بیم آن می‌رفت که ایشان را دستگیر کرده و اعدام کنند، افزود: یزید علناً فسق و فجور انجام می‌داد؛ معاویه فرد فاسقی بود ولی هیچ‌گاه آن را علنی نمی‌کرد. امام حسین(ع) خورجین اسب‌های خود را پر از این نامه‌ها کردند و در روایت‌ها آمده است یکی از دلایلی که در روز عاشورا خیمه‌ها را آتش زدند همین مسئله بوده است تا هیچ کدام از نامه‌های کوفیان در طول تاریخ باقی نماند و گواهی مبنی بر عدم وفاداری و خیانت آن‌ها نباشد.


بیشتر بخوانید:


کسرایی تصریح کرد: زمانی که امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشتند و قصد حرکت به سمت کوفه داشتند عده‌ای نظیر محمدبن حنیفه، عبدالله بن جعفر همسر حضرت زینب(س)، ام‌سلمه و غیره به ایشان عرض کردند که به کوفه نروید، مردم آنجا وفادار نیستند و شهر ناامنی است اما امام حسین(ع) در جواب این‌ها آیه 78 سوره نساء «أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ...؛ هر كجا باشيد شما را مرگ درمى‏ يابد هر چند در برجهاى استوار باشيد...» را تلاوت کردند. امام حسین(ع) فرمودند در تقدیر من شهادت نوشته شده است و باید کشته شوم و این اسلام و قرآن زنده نمی‌شود مگر با ریخته شدن خون و هرچه این خون‌ها پاک‌تر و مطهرتر باشد، ضمانت‌نامه‌ای برای حفظ اسلام و قرآن تا قیامت خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر این اتفاقات نیفتاده بود و عاشورایی رخ نداده بود، شاید دیگر خبری از اسلام و قرآن نبود و خون امام حسین(ع) و یاران باوفایش آن‌قدر پاک و مطهر بود که بعد از 1400 سال همچنان هنوز اثر دارد.

کسرایی اضافه کرد: بعد از آن امام حسین(ع) آیه 154 سوره آل‌عمران «...قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ...؛ ... بگو اگر شما در خانه‌هاى خود هم بوديد كسانى كه كشته شدن بر آنان نوشته شده قطعاً [با پاى خود] به سوى قتلگاه‌هاى خويش مى ‏رفتند...» و این نشان می‌دهد که در سرنوشت امام حسین(ع) آمده است که باید خونشان ریخته شود و به همین دلیل یکی از القاب آن حضرت ثارالله(ع) است یعنی خون خدا زیرا از اول این مسئله بود که باید بسیار مظلومانه و بسیار فجیع و با لب تشنه و بعد از شهادت یاران باوفایشان، طفل 6 ماهه‌شان، فرزندان و عزیزانشان شهید شوند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با بیان اینکه خون امام حسین(ع) و یارانش موجب شد تا قیام و اسلام زنده بماند و به همین دلیل می‌گویند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: خون‌های پاکی برای اسلام و قرآن ریخته شد تا امکان بازگشت اسلام نبود مگر با ریخته شدن خون این افراد. زیرا ظلم و جنایت و فسق و فجور در زمان یزید بیداد می‌کرد و هر نوع فسادی وجود داشت و راهی جز قیام برای امام حسین(ع) باقی نمانده بود.

وی همچنین خطبه‌های حضرت زینب(س) را بعد از قیام عاشورا یادآور شد و افزود: زمانی که ابن زیاد آیه 10 سوره روم «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى...؛ آنگاه فرجام كسانى كه بدى كردند [بسى] بدتر بود...» تلاوت کردند، حضرت زینب(س) هم در پاسخ به قرآن استناد کردند و آیه 79 سوره نساء «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ...؛ هر چه از خوبيها به تو مى ‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‌رسد از خود توست...» را تلاوت کردند.

کسرایی تأکید کرد: در جای جای قرآن کریم آمده است که باید در برابر ظالم ایستاد به عنوان مثال در آیه 191 سوره بقره آمده است «وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ...؛ و هر كجا بر ايشان دست‏ يافتيد آنان را بكشيد و همان‌گونه كه شما را بيرون راندند آنان را بيرون برانيد [چرا كه] فتنه [=شرك] از قتل بدتر است...» و همچنین در آیه 193 همین سوره نیز آمده است «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ...؛ با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه‏‌اى نباشد و دين مخصوص خدا شود...».

این حافظ کل قرآن افزود: همچنین در آیه 33 سوره اسراء آمده است «... وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ...؛ ... و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏ ايم پس [او] نبايد در قتل زياده‏‌روى كند...» طبق آیات قرآن خداوند برای صاحبان دم این حق را قرار داده است که حقشان را از ظالم بگیرند.

وی با بیان اینکه نگاهی به این آیات و دیگر آیات قرآن نشان می‌دهد که مظلوم نباید ساکت بنشیند و باید حق خود را از ظالم بگیرد، گفت: امام حسین(ع) هم در آن شرایط مظلوم واقع شده بودند و دیکتاتوری حاکم بود که کسی حق حرف زدن و اعتراض به جنایات و فسادهای یزید نداشت؛ لذا ایشان اعتراض کرده و قیام کردند و این قیام امام حسین(ع) در حقیقت عمل به آیات قرآن بود که اجازه نمی‌دهد در برابر ظلم ظالم سکوت کنیم.

انتهای پیام