صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۲۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
علویان بیان کرد؛

رئیس هیئت‌ مدیره سازمان نظام پزشکی تهران با مقایسه فضای خدمت‌رسانی پزشکی در زمان دفاع مقدس و دوران مبارزه با کرونا، گفت: تفاوت جنگ امروز با گذشته در این است که متأسفانه تاکنون انسان‌های نالایق، بی‌تدبیر و کم‌سوادی بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به کرونا حاکم بوده‌اند که امیدواریم با تغییراتی که در این زمینه ایجاد شده، شاهد اصلاح امور باشیم.

به گزارش ایکنا، امروز، اول شهریورماه، مصادف با زادروز ابوعلی سیناست که به پاس تألیفات و خدمات او به علوم پزشکی و نیز تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌ است. در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش پزشكی و فعاليت حرفه‌ای طبيب تا بدان اندازه والا و عظيم است كه طبيب مظهر اسم شريف محيی و احياگری معرفی شده است.

در متن فرهنگ و حيات اجتماعی مردمان اين مرز و بوم نيز طبيب و طبابت از جايگاه ويژه و اهميت والايی برخوردار بوده تا بدان اندازه كه بيماران و دردمندان نه فقط برای جست‌وجوی تسكين و درمان دردهای جسمانی خويش، بلكه در مقام مشاوره و هدايت‌جويی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حكيم و طبيب متوسل می‌شده‌اند و با چنين نگاه و انتظاری طبابت نيز با حكمت و اخلاق درآميخته و طبيب خود را نيازمند عنايت شافی مطلق و حقيقت محض می‌پنداشته است.

حدود دو سال است که روز پزشک با شیوع بیماری کرونا در کشور مصادف می‌شود. پزشکان و کادر درمان کشور طی این مدت خدماتی بس جانانه و ماندگار از خود ارائه کرده‌ و با تقدیم شهدای سلامت به مام میهن، نام خود را برای همیشه در تاریخ این کشور ماندگار کرده‌اند. زحمات خستگی‌ناپذیر جامعه پزشکی کشور در شرایط کنونی، تداعی‌کننده خدمات ایشان در دوران دفاع مقدس است. کادر درمان کشور در شرایط بحرانی وارد میدان شده و بدون هیچ چشم‌داشتی نسبت به درمان و بهبودی سلامت جامعه اقدام می‌کنند.

سیدمؤید علویان، فوق متخصص کبد و گوارش و رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران که سابقه 27 سال طبابت و فعالیت علمی و دانشگاهی را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با علت انتخاب شغل پزشکی اظهار کرد: تمامی مشاغل موجود در جامعه محترم، عزیز و مورد نیاز هستند و نمی‌توان گفت که جایگاه یک شغل بالاتر و برتر از دیگر مشاغل است؛ چراکه جوامع مختلف به تمامی حرفه‌ها نیاز دارند.

سلامت؛ زیربنای توسعه پایدار جامعه

وی با بیان اینکه سلامت، زیربنای رشد و توسعه پایدار جامعه است، افزود: به همین دلیل، چنانچه جامعه‌ای به سرمایه‌گذاری در زمینه سلامت بپردازد، امکان رشد، توسعه، تعالی و ترقی فراوانی خواهد داشت. امروزه بیماری کرونا تمامی ابعاد زندگی انسان، امنیت و اقتصاد جامعه و مباحث اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و همین موضوع است که اهمیت سلامت در جامعه را به خوبی مشخص می‌کند.

علویان در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حوزه سلامت نیز جامعه پزشکی کشور شامل پزشکان، پرستاران، فعالان بخش مامایی و علوم آزمایشگاهی در تلاش هستند تا علاوه بر حفظ و ارتقای سلامت جامعه، کاری کنند تا چنانچه شخصی بیمار شد، بتواند با سلامتی کامل به جامعه بازگشته و به خدمت‌رسانی به مردم بپردازد.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران گفت: بسیاری از اوقات که مردم در خواب خوش به سر می‌برند، پزشکان و کادر درمان برای انجام وظیفه بیدار هستند. زمانی که کرونا و یا بیماری‌های دیگر به جامعه حمله می‌کنند، پزشکان و کادر درمان همچنان در صف اول ایستاده‌اند تا بتوانند جان مردم را حفظ کنند. کرونا جان می‌‎ستاند و پزشکان جان می‌دهند. البته تمامی این خدمات با تقدیر، مشیت و قدرت خداوند متعال و به حول و قوه الهی انجام می‌شود و پزشکان در راه خدمت به جامعه فقط وسیله هستند.

وی با اشاره به اینکه پزشکی شغلی نیست که بتوان آن را با ابزارهای مادی سنجیده و ارزش آن را قیمت‌گذاری کرد، اظهار کرد: واقعیت امر این است که گرچه مبالغی با عنوان حق درمان یا حق ویزیت در برابر خدمات پزشکان به ایشان پرداخته می‌‍‌شود، اما این مسئله، موضوعی اعتباری بوده و هرگز نمی‌توان برای نجات جان انسان‌ها قیمت‌گذاری کرد.

علویان در ادامه افزود: همان‌گونه که امام علی(ع) می‌فرمایند: «اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ؛ شما فکر می‌کنید یک موجود کوچک هستید؛ در حالی‌که کل جهان در درونتان نهفته است؟»، انسان خود یک دنیا است و زمانی که با موجودی به نام انسان روبه‌رو باشیم، عملاً با عالم هستی کار می‌کنیم. امیدوار هستم که تمامی پزشکان کشور علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه، در ایجاد ارتباط خوب با مردم نیز تلاش مضاعفی انجام دهند.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران در رابطه با ساختارهای پزشکی موجود در کشور و میزان قدرتمندی این ساختار نیز تصریح کرد: امروز کشور ما پیشرفت‌های فراوانی در زمینه طب و پزشکی داشته و فن‌آوری‌های پزشکی زیادی در جامعه وجود دارد. همچنین، پزشکان ماهر و متخصص و فوق متخصص بسیاری در کشور تربیت شده‌اند که کشورهای منطقه حسرت داشتن یک مورد از آن‌ها را دارند، اما با تمامی این تفاسیر، نظام سلامت کشور، بیمار است، چراکه نتوانستیم ابزارهای مختلفی را برای شکل‌گیری نظام سلامت پاسخگو و مؤثر تعریف کنیم.

فقدان پزشک خانواده در ساختار نظام سلامت

وی با بیان اینکه امروز فقدان پزشک خانواده در ساختار نظام سلامت کشور و وجود رابطه مالی مستقیم بین پزشک و بیمار، موضوعی بسیار آسیب‌رسان است، اظهار کرد: نقش ضعیف بیمه‌ها در پوشش هزینه‌های بیماران نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بیماری کرونا نقاط ضعف نظام سلامت کشور و نیاز به بازنگری در آن را به خوبی به همگان نشان داد.

علویان که خود در زمان دفاع مقدس نیز در زمینه خدمت‌رسانی به رزمندگان اسلام فعالیت داشته است، ضمن ارزیابی و مقایسه فضای آن زمان با دوران حاضر و شیوع بیماری کرونا در کشور بیان کرد: در زمان دفاع مقدس، کمبود امکانات در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه درمان وجود داشت، اما پزشکان و پرستاران و کادر درمان کشور خدمات درمانی و خدمات مورد نیاز مجروحان جنگ را در خط مقدم جبهه فراهم کردند. اتاق‌های عملی که در خط اول جنگ مهیا شد، مدلی بسیار مؤثر برای درمان مجروحان بود.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران افزود: امروز نیز نوعی جنگ در کشور وجود دارد، اما دشمن امروز جامعه، دشمنی ناپیدا مانند کروناست که دیده نمی‌شود و از درون جامعه به مردم عزیز و غیر نظامی حمله می‌کند. اینجا بود که پزشکان و پرستاران و کادر درمان و بهداشت ظرف یک سال و نیم اخیر با تلاش مضاعف خود، شهدای فراوانی را برای حفظ سلامت تک‌تک مردم، تقدیم جامعه کردند. تفاوت جنگ امروز با گذشته در این است که متأسفانه تاکنون انسان‌های نالایق، بی‌تدبیر و کم‌سوادی بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به کرونا حاکم بوده‌اند که امیدواریم با تغییراتی که در این زمینه ایجاد شده، شاهد اصلاح امور باشیم.

لزوم بازسازی روحی کادر درمان

وی در رابطه با حال و روز پزشکان و کادر درمان در روزهای کرونایی کشور نیز گفت: پس از یک سال و نیم ارائه خدمات 24 ساعته، کادر درمان کشور خسته و فرسوده شده و چنانچه هنوز سرپا مانده، به عشق خدمت به تک‌تک آحاد مردم است. باید سریعاً نسبت به بازسازی روحی کادر درمان اقدام کنیم. اگر امروز بگوییم که همه چیز در حوزه درمان گل و بلبل است، دروغ گفته‌ایم، اما اینکه کادر درمان همچنان در ارائه خدمات و پافشاری برای نجات مردم مصر است، بخاطر وظایف ذاتی ایشان است. واقعیت این است که امروز پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در کشور، هم جامعه دچار مشکلات روحی و افسردگی و هم کادر درمان دچار فرسودگی شده است که بخشی از این مسئله به فشار کاری زیاد و بخش دیگر آن نیز به تصمیمات نادرست و غلط مسئولان مربوط می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تهران در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه اعتماد مردم به پزشکان مسئله‌ای بسیار مهم و سرمایه اجتماعی کادر درمان است، تصریح کرد: اعتماد مردم باعث می‌شود تا پزشکان خدمات بهتری به مردم ارائه کرده و درمان‌های ایشان نیز مؤثرتر باشد.

علویان در رابطه با روند واکسیناسیون در کشور نیز با اشاره به دستورات امیدبخش رئیس‌جمهور در این زمینه، گفت: حاکمیت باید ظرف سه تا چهار ماه آینده ملت عزیز ایران را نسبت به این بیماری واکسینه کند. متأسفانه روند واکسیناسیون کادر پزشکی در کشور با تأخیر انجام شد و این مسئله خود یکی از علل بالا رفتن تعداد شهدای سلامت بود. امروز که واکسیناسیون کادر درمان در کشور انجام شده، میزان مرگ و میر در میان ایشان نیز به شدت کاهش پیدا کرده و ان‌شاءالله با واکسیناسیون نوبت سوم کادر درمان نیز محافظت بیشتری از ایشان صورت گیرد.

انتهای پیام