صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

مدیر برگزاری هیئت قرآنی نینوا گفت: ویژگی بارز این برنامه، اهمیت دادن به تلاوت قرآن به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی مراسم روضه بود که از نظر الگوسازی می‌تواند در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

احمد زینلی، کارشناس امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و مدیر برگزاری «هیئت قرآنی نینوا» در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره محتوای این برنامه، اظهار کرد: ویژگی بارز هیئت قرآنی نینوا، اهمیت دادن به تلاوت قرآن به‌عنوان یکی از قسمت‌های اصلی مراسم روضه بود، به این صورت که هر مجلس روضه به سه قسمت شامل تلاوت قرآن، سخنرانی و مداحی تقسیم می‌شد و شروع برنامه به این شکل بود که روزانه دو تن از قاریان منتخب شورای عالی قرآن 10 صفحه از قرآن را تلاوت و جمعیت حاضر نیز با آنها همراهی می‌کردند.

وی افزود: با توجه به وضعیت ناشی از شیوع کرونا و محدود شدن جلسات روضه خانگی که برگزاری صبحگاهی این جلسات در اصفهان رونق داشت، برنامه هیئت قرآنی نینوا از شبکه استانی اصفهان و شبکه شما به‌صورت زنده پخش می‌شد و در واقع، به جایگزینی برای روضه‌های خانگی تبدیل شد. امسال دومین سالی بود که این برنامه اجرا می‌شد. در سال گذشته، برنامه به‌صورت تلاوت قرآن، سخنرانی و مداحی بود و امسال، دو آیتم با عنوان قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه با توجه به وضعیت ناشی از شیوع کرونا و شعرخوانی شاعران آیینی قبل از آغاز سخنرانی، به برنامه اضافه شد. موضوع سخنرانی نیز معطوف به محتوای تلاوت روزانه بود.

کارشناس امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: برنامه هیئت قرآنی نینوا از اول تا 13 ماه محرم و شهادت امام سجاد(ع) صبح‌ها در فضای باز مدرسه علمیه امام صادق(ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد و عموم مردم در آن شرکت کردند. ویژگی بارز برنامه، اهمیت تلاوت قرآن بود و سخنرانان برنامه نیز اظهار می‌کردند این آرزوی چند ساله ما بوده است که در مراسم روضه برای تلاوت قرآن وقت گذاشته شده و به آن اهمیت داده شود. آیتم جنبی برنامه نیز برگزاری مسابقاتی در فضای مجازی از مفاهیم مندرج در تلاوت روزانه و محتوای سخنرانی بود. شرکت‌کنندگان در مسابقه از شهرهای مختلف کشور بودند و با توجه به اینکه برنامه صبح زود به‌صورت زنده پخش می‌شد و اطلاع‌رسانی زیادی نیز راجع به مسابقات صورت نگرفت، روزانه به‌طور میانگین حدود دو هزار نفر در مسابقات شرکت می‌کردند.

زینلی ادامه داد: اکثر سخنرانان و مداحان برنامه، از چهره‌های کشوری بودند و با توجه به اینکه برنامه به‌صورت زنده از صداوسیما پخش می‌شد، قاریان نیز از منتخبان شورای عالی قرآن بودند و مجوز ترتیل و قرائت در صداوسیما را داشتند. به‌طور میانگین، روزانه حدود 300 تا 500 نفر به‌صورت متناوب در برنامه حضور پیدا می‌کردند که این تعداد در روزهای تاسوعا و عاشورا افزایش پیدا کرد. در سال گذشته، با توجه به اینکه اولین سال برگزاری چنین برنامه‌ای بود، با هماهنگی با مؤسسات قرآنی، تعدادی از قرآن‌آموزان این مؤسسات در برنامه حضور پیدا می‌کردند و امسال به جز سه روز اول که این رویه ادامه پیدا کرد، استقبال عمومی به‌گونه‌ای پیش رفت که این رویه کنار گذاشته شد و این عموم مردم بودند که در مراسم حاضر می‌شدند.

وی تصریح کرد: اجرای این برنامه به لحاظ تصویربرداری، صدابرداری، مخارج مربوط به پذیرایی و اهدای جوایز و سایر کارهای جانبی، هزینه قابل توجهی را می‌طلبید و به همین دلیل، امکان برگزاری دوباره آن تا پایان ماه صفر وجود ندارد و شاید اگر تعداد روزهای برگزاری این برنامه افزایش پیدا کند، از جذابیت آن کاسته شود و طراوت خود را از دست بدهد. پیشنهاد امام‌جمعه اصفهان این بود که امسال این برنامه به مدت 20 روز برگزار شود و پیشنهاد شبکه قرآن، برگزاری برنامه در دو ماه محرم و صفر به‌صورت کامل بود، ولی عوامل اجرایی برنامه به این نتیجه رسیدند که بیشتر از 13 روز ظرفیت و کشش برای برگزاری مراسم وجود ندارد و طراوت و زیبایی آن به این است که در روزهای محدودی برگزار شود.

مدیر برگزاری هیئت قرآنی نینوا درباره بازخوردهای اجرای این برنامه، گفت: سخنرانان، مداحان و قاریان به‌عنوان اجراکنندگان برنامه از ضرورت حمایت، ترویج و الگوسازی از این مراسم صحبت کرده و از برگزاری مجلس روضه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود و محتوای جذابی دارد، ابراز رضایت می‌کردند. کسانی هم که سال گذشته به‌عنوان عوامل اجرایی در برگزاری برنامه مشارکت داشتند، امسال نیز بی‌صبرانه و بدون چشمداشت منتظر شروع کار بودند و مجموعه‌ای که وظیفه انتظامات و تدارکات برنامه را بر عهده داشت، مؤسسه قرآنی برهان بود. از طرف دیگر، پخش زنده برنامه در صبح زود، بینندگان خاص خودش را دارد و نمی‌تواند پربیننده باشد، ولی از نظر الگوسازی می‌تواند در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام