صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۶۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

رسانه‌ها برای جلب‌توجه و اعتماد مخاطب همواره با هم رقابت می‌کنند. این رقابت درباره بازنمایی و روایت یک رویداد مشخص به‌قدری جدی است که به آن جنگ روایت‌ها می‌گویند.

به گزارش ایکنا، در دنیای امروز، رسانه‌ها بخش مهمی از تصور ما از دنیای واقعی را شکل می‌دهند. رسانه‌ها برای جلب‌ توجه و اعتماد مخاطب همواره با هم رقابت می‌کنند. این رقابت درباره بازنمایی و روایت یک رویداد مشخص به‌قدری جدی است که به آن جنگ روایت‌ها می‌گویند.

در این مسیر، رسانه‌ها از روش‌های مختلفی برای اعتمادسازی استفاده می‌کنند. تلاش برای اولین بودن در مخابره خبر، ادعای بی‌طرفی، داشتن خبرنگار در صحنه، شاهد عینی و استفاده از کارشناسان و بسیاری از روش‌های دیگر. همه این روش‌ها برای این است که شما به رسانه اعتماد کنید و روایت آن‌ها از واقعیت را باور داشته باشید.

آیا به نظر شما این دلایل برای اعتماد و باور یک رویداد و درستی آن کافی است؟ شما به‌ عنوان مخاطب فعال باید یادتان باشد که اولاً هیچکس همه‌چیز را به شما نمی‌گوید و حتماً لازم است که رسانه‌های مختلف را بررسی کنید.

دوم اینکه هر رسانه‌ای با هر ادعایی در چارچوب تأمین منافع مادی و معنوی مالکان آن رسانه پیام تولید می‌کند. پس حتماً لازم است که مالکان رسانه‌ها و منافعشان را بشناسید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام