در این مسیر، رسانهها از روشهای مختلفی برای اعتمادسازی استفاده میکنند. تلاش برای اولین بودن در مخابره خبر، ادعای بیطرفی، داشتن خبرنگار در صحنه، شاهد عینی و استفاده از کارشناسان و بسیاری از روشهای دیگر. همه این روشها برای این است که شما به رسانه اعتماد کنید و روایت آنها از واقعیت را باور داشته باشید.
آیا به نظر شما این دلایل برای اعتماد و باور یک رویداد و درستی آن کافی است؟ شما به عنوان مخاطب فعال باید یادتان باشد که اولاً هیچکس همهچیز را به شما نمیگوید و حتماً لازم است که رسانههای مختلف را بررسی کنید.
دوم اینکه هر رسانهای با هر ادعایی در چارچوب تأمین منافع مادی و معنوی مالکان آن رسانه پیام تولید میکند. پس حتماً لازم است که مالکان رسانهها و منافعشان را بشناسید.
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپهایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانهای کرده است که در ادامه میبینید.