صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۷۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲

دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان سلطانیه با گذشت کمتر از سه سال از زمان افتتاح منحل شد در این راستا خبرگزاری ایکنا به بررسی دلایل این موضوع پرداخته است.

شهرستان سلطانیه مشتمل بر بخش‌های مرکزی و باغ حلی در استان زنجان واقع شده ‌است؛ این مکان بیش از این یکی از بخش‌های شهرستان ابهر به‌شمار می‌رفت که در سال ۱۳۹۲ با ارتقا به وضعیت شهرستان تغییر یافت. این محل بزرگترین گنبد آجری جهان یعنی «گنبد سلطانیه» را در خود جای داده است. سلطانیه بیش از 80 موقوفه و هفت امامزاده دارد.

از مهمترین موقوفات شهرستان سلطانیه می‌توان به بقعه «چلبی‌‌ اوغلی» اشاره کرد که در پانصدمتری جنوب غربی سلطانیه، بر سر راه سلطانیه – خدابنده، قرار گرفته است. برخی باستان شناسان و محققان این مجموعه را به سلطان چلبی از عارفان هوادار مولانا منسوب و تاریخ احداث بنا را سال ۷۲۸ هجری قمری بیان کرده‌اند. این بنا با نام «مقبره چلپی اوغلی» در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقوفه مهم دیگر این شهرستان به اراضی ۴۳۵ هکتاری روستای طهماسب‌آباد مربوط است که نیت مرحوم رضاخان اصانلو واقف این موقوفه بزرگ، اطعام و تهیه لباس برای نیازمندان محل و نیز اقامه عزا و ذکر مصیبت برای امام حسین(ع) در محل این روستا و خیرات و مبرات کلی است. موقوفه حاج‌عبدالخالق و خرابه‌های سلطانیه از دیگر موقوفات مهم این شهرستان به‌شمار می‌روند.

در آذر سال 97 دفتر شهرستانی اوقاف و امور خیریه در سلطانیه با هدف شناسایی بهتر موقوفات و ساماندهی آن‌‌ها، ترویج سنت حسنه وقف، احیای موقوفات و ارتقای بهره‌وری اقتصادی موقوفات افتتاح شد، هرچند هفته گذشته شاهد انحلال آن بودیم که ایکنای زنجان به بررسی علل آن پرداخته است.

استقرار ادارات سلطانیه در یک مدرسه

حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب، امام جمعه سلطانیه با انتقاد از نحوه استقرار دفاتر و نمایندگی‌های ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی در این شهرستان اظهار کرد: سلطانیه به مدت 9 سال است که شهرستان شده اما هنوز اداره‌های آن کامل مستقر نشده است، در حالی که شأن یک شهرستان با یک پیشینیه تاریخی بیش از این است و باید نمایندگی‌ها با برنامه و نیروی قوی در آن فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از ادارات و نهادها مانند سازمان صمت، ستاد اقامه نماز، بسیج دانش‌آموزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اوقاف و امور خیریه در یک مدرسه قدیمی مستقر هستند و در واقع هر کلاس این مدرسه یک اداره یا دفتر نمایندگی است، ابراز کرد: سال گذشته مرکز کارگزاری تأمین اجتماعی از این شهر جمع‌ شد و هفته گذشته نیز نوبت به انحلال دفتر اوقاف و امور خیریه رسید.

امام جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه تراز نبودن درآمد و هزینه اوقاف و ناتوانی این اداره در تأمین حقوق نیروی انسانی از دلایل منحل شدن دفتر اوقاف و امور خیریه در سلطانیه عنوان شده است، تصریح کرد: برخی از دلایل مانند کارشکنی‌های یک عده در مقابل اوقاف قابل پذیرش است اما پرداخت حقوق برای کارمندان چه در شهرستان و چه در مرکز استان تفاوتی نمی‌کند و باید تصمیمات بهتری در این خصوص اتخاذ شود.

 نبود هماهنگی میان درآمد و هزینه در دفتر اوقاف سلطانیه

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در مورد علل انحلال دفتر اوقاف در شهرستان سلطانیه بیان کرد: یکی از دلایل مهم این مسئله تصمیم سازمان اوقاف و امور خیریه است که کتباً این موضوع به اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان زنجان اعلام شده است؛ چراکه ایجاد دفاتر نمایندگی براساس شاخص‌های خاصی مانند تعداد رقبات و موقوفات یک شهرستان شکل می‌گیرد و باید ملزومات این امر در نظر گرفته شود. دفتر نمایندگی شهرستان سلطانیه چند سال پیش به‌صورت موقت بدون چارت و ساختار اداری ایجاد شد که هرسال به صورت موقت تمدید می‌شد.

وی عدم هم‌خوانی هزینه و درآمد در این نمایندگی را دلیل دیگر انحلال برشمرد و گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در سال باید بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای اداره آن هزینه می‌کرد، درحالی‌که درآمد موقوفات بسیار ناچیز بود و به‌خاطر کاهش هزینه‌ها این تصمیم اتخاذ شد.

این مسئول یادآور شد: از طرف دیگر در طول این مدت محل استقرار اداره اوقاف در این شهرستان در یک جای کاملاً غیر استاندارد بود حتی امکانات اولیه یک اداره را نداشت و بارها این موضوع پیگیری شد اما متأسفانه جواب منطقی شنیده نشد و با توجه به اینکه اداره ما در یک مدرسه تخریبی قرار داشت چندین بار از سوی اداره آموزش و پرورش اخطار تخلیه دریافت کرده بودیم.

کرمی تصریح کرد: این درحالی است که در این مدت نه تنها مسئولان شهرستان سلطانیه هیچگونه حمایتی از اداره اوقاف امور خیریه و موقوفات نداشتتد، بلکه در برخی موارد برخی از افراد و نهادها نیز علیه موقوفات اقدام کردند و حتی در جلسات دادگاه برای محکوم کردن اوقاف حضور پیدا کردند و این مسئله برای ادارات شهرستان ایجرود، خرمدره و ماهنشان نیز در دست پیگیری است.

انتهای پیام