وی ادامه داد: در اخلاق عرفانی بحث انسان کامل مطرح میشود و پدیده اخلاقی تأثیرگذار در همه عرصهها بوده و لذا نیازمند همکاری همه جانبه است.
اسلامی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی و آداب حرفه پزشکی کافی نیست اظهار کرد: آموزش اخلاق و مراقبت از سلامت به صورت جامع و فرابخش لازم است.
وی بر تأکید بر توسعه اخلاق و مراقبت سلامت گفت: تنها در تولید دارو و ورزش نیست که باید استانداردهای جهانی داشته باشیم بلکه جهانیسازی سلامت باید وجود داشته باشد و بسط نظری و عملی این مفهوم در عرصه بینالمللی نیز مهم است.
فروزان اکرمی، دکترای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این پنل با موضوع اخلاق حرفهای و مراقبت معنوی در پاندمی کووید19 گفت: ایمان، رفتارهای اخلاقمدار، نمود اجتماعی و هدفمندی در زندگی چهار بخش اصلی چتر معنویت را تشکیل میدهد و سبب پیشگیری از بیماریها، درمان و بهبود بیماریها و افزایش تحمل به بیماری میشود.
وی ادامه داد: معنویت و مذهب باعث عمل به رفتارهای بهداشتی توصیه شده در ادیان مذهبی خواهد شد و دعا باعث افزایش حمایت اجتماعی و سلامت جسم میشود.
علیرضا آل بویه، دكترای مدرسی معارف اسلامی گرايش اخلاق اسلامی نیز در این پنل با اشار ه به نقش اخلاق حرفهای در شکلگیری هویت آدمی با بیان اینکه یک انسان میتواند سرچشمه یک انسان باشد گفت: پزشکان یکی از الگوهای اخلاقی کشور هستند به عبارتی پزشکان باید نقش الگویی در اخلاق حرفهای داشته باشند.
وی ادامه داد: با رعایت اخلاق حرفهای، جامعه سلامت روحی و روانی و معنوی را به دست خواهد آورد و زمانی که اخلاق را رعایت کنیم جامعه هم بالتبع بهرهمند خواهد شد.
آلبویه با اشاره به نقش اخلاق در شکلگیری هویت آدمی افزود: اخلاق تمام هویتها را شکل میدهد و از مهمترین مبانی مبحث اخلاقی بحث انسانشناسی است. اخلاق در ساحت قلب آدمی و هویت انسانها نقش مهمی دارد.
حسامالدین ریاحی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران نیز در پایان این پنل بیان کرد: سلامت معنوی نقطه عطف روح و جسم آدمی است.
وی با اشاره به ارتباط اخلاق معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اخلاق، ایثار، توکل و ایمان نیازهای اصلی جامعه هستند. اخلاق مقوله معنوی و درونی و غیرمادی است که باید از درون بجوشد.
ریاحی با تأکید بر اینکه شعور معنوی و اخلاقی باید رشد کند تصریح کرد: مسئولان منش اخلاق و معنوی را در دوران مسئولیت خود داشته باشند.
انتهای پیام