صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۰۶۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

امام جمعه زبرخان با بیان اینکه وحدت پایدار با پرداختن به مشترکات مذاهب میسر می‌شود، گفت: میان ما و اهل سنت اشتراکات فراوانی وجود داشته و اگر اختلاف‌ها کنار گذاشته شود وحدت پایداری را شاهد خواهیم بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه زبرخان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: با تشریح مبانی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و جهان اسلام گفت: هفته وحدت در سال‌هایی نه چندان دور به ابتکار حضرت امام‌خمینی(ره)  نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: وحدت مبانی مختلفی دارد و یکی از مبانی وحدت، مبانی قرآنی آن است. خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به مسلمانان می‌فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ یعنی همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید. رهبر انقلاب در این‌باره می‌فرمایند: «حتّی در اعتصام به حبل‌الله، می‌توان تک‌تک به حبل‌الله اعتصام پیدا کرد، امّا این را اسلام توصیه نمی‌کند؛ وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا؛ همه با هم به حبل الهی تمسّک کنید، با هم باشید.»

بابایی تصریح کرد: در آیه‌ای دیگر در قرآن کریم خداوند متعال به پیامبر می‌فرماید: قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا. یعنی بگو: «ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم.»

امام جمعه زبرخان افزود: اهل کتاب در این آیه مخاطب قرار گرفته و به آن‌ها گفته می‌شود که از مشترکات استفاده کنیم. بین ما و اهل سنت مشترکات فراوانی وجود داشته و اگر اختلافات کنار گذاشته شود و به مشترکات بپردازیم وحدت پایداری را شاهد خواهیم بود. خدا، رسول، وحی، قبله، قرآن، نماز، نماز جمعه، روزه، حج، دشمنان مشترک و... بخشی از اشتراکات اهل تشیع و اهل تسنن است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 69 مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بیان‌گذاری فرمودند که هر ساله علمای بزرگ و مراجع تقلید در مورد تقریب مذاهب فرمایشات مهمی را به این بهانه دارند و باید حتما مورد توجه قرار گرفته و عملی شود.

بابایی با اشاره به یکی دیگر از آیات قرآن پیرامون موضوع وحدت عنوان کرد: إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ، یعنی« این طریقه شما آیین یگانه (و پاک اسلام) است و من یکتا پروردگار و آفریننده شما هستم، پس تنها مرا پرستش کنید». در آیه دیگر خداوند می‌فرماید: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا؛ « و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید». در آیه دیگر نیز خداوند متعال دستور می‌دهد که فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ یعنی «پس اگر در چیزی کار به نزاع کشد آن را به حکم خدا و رسول بازگردانید».

وی با اشاره به روایاتی که در آن به وحدت توصیه شده‌ایم گفت: حضرت علی(ع) السلام می‌فرمایند: «شگفتا، شگفتا! به خدا سوگند! قلب را مى‌میراند و غم و اندوه را (به روح انسان) سرازیر مى کند که آنها در مسیر باطل خود، چنین متحدند و شما در طریق حقتان، این‌گونه پراکنده و متفرق». امام زمان عجل الله نیز در توقیعی به شیخ مفید می‌فرمایند: «اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت».

امام جمعه زبرخان افزود: حضرت (ع) نیز می‌فرمایند: عليكم بالتواصل و التباذل و اياكم و التدابر و التقاطع، یعنی «بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر». حضرت امام خمینی و رهبر انقلاب نیز به موضوع وحدت توجه و تاکید زیادی داشته و دارند.

وی عنوان کرد: امام خمینی فرمودند: «اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد». امیدواریم به برکت وجود پیامبر با توجه به نامگذاری این هفته به نام هفته وحدت بتوانیم به اهداف امام و رهبری نائل شویم. 

انتهای پیام