صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۳۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 3

منوچهر اكبرلو گفت: تلویزیون هیچگاه رقیب را تاب نیاورده است، برای همین تلاش می‌کند پلتفرم‌ها را تحت نفوذ خود درآورد، چون می‌داند حضور عرصه‌های نمایشی دیگر با توجه به روندی که رسانه ملی در پیش گرفته آنها را به حاشیه خواهد برد.

منوچهر اکبرلو، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با  ایکنا پیرامون بحث دادن پروانه نمایش به پلتفرم‌ها اظهار کرد: من از ابتدا با واگذاری حق نظارت به ساترا مخالف بودم. اساساً شبکه نمایش خانگی سابق و فضاهایی نمایش کنونی بر این اساس ایجاد شدند تا با توجه به ممنوعیت داشتن شبکه‌های تلویزیونی خصوصی، جای خالی آنها را پر کرده و فضای متفاوتی از تلویزیون ایجاد کنند، چراکه تلویزیون به دلیل وابستگی رسمی به دولت و حکومت، محدودیت‌ها بسیاری دارد.

وی افزود: اکنون اگر تولیدات پلتفرم‌ها بخواهد با معیارهای تلویزیونی، نظارت یا ممیزی شود نوعی بازگشت به گذشته است. این امر در شرایطی است که همه توقع دارند در رسانه ملی، فضا برای تکثر بیان، دیدگاه‌ها و تولیدات متنوع بازتر شود ولی همسو کردن تولیدات پلتفرم‌ها با معیارهای تلویزیونی خود تلویزیون را نیز با کاهش رقابت رو‌به‌رو خواهد کرد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: به نظر می‌رسد مدیران تلویزیونی به جای ورود به عرصه رقابت تصمیم دارند با قدرت در اختیار، رقیب را حذف یا کم‌توان کنند. این امر در نهایت به نفع جامعه کنونی نبود و خواسته یا ناخواسته، مخاطب را به سوی انبوه کالاهای جایگزین خواهد کشاند. شبکه متنوع ماهواره‌ای و سریال‌های خارجی از جمله این موارد هستند.


بیشتر بخوانید:

خانی: صدر مجوز ساخت و نمایش از طریق ارشاد صورت گیرد


وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها در چند ماه گذشته دستآورد خاصی هم داشته است؟ گفت: با توجه به اخباری که به صورت پیوسته از ممیزهایی گسترده و گاه حتی توقف تولید آثار پلتفرم‌ها، می‌شنویم. همچنین از بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها و مخالفت‌های سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان، مشخص است که این امر مورد رضایت نیست. در چنین شرایطی وضعیت چنان بغرنج شده که تهیه‌کنندگان حاضر شده‌اند ممیزهایی سلیقه‌ای ارشاد را بپذیرند و در مقایسه با وضعیت کنونی خواهان بازگشت صدور مجوزها به سازمان سینمایی هستند.

این منتقد سینما درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان سینمایی و اینکه به لحاظ سیاسی دیگر ارشاد با تلویزیون یا مجلس اختلاف نظری ندارند نیز چنین توضیح داد: از زمانی که شبکه نمایش خانگی شروع به کار کرد مدیران تلویزیون همواره با استناد به برخی قوانین معتقد بودند هرگونه تولید تصویری و پخش عمومی آثار باید با صدا و سیما باشد در مقطعی توانستند به اصلاح حرف خودشان را به کرسی بنشاند و کنترل این امر را بر عهده بگیرند. تجربه این سال‌ها نشان داده با وجود اینکه پخش محصولات پلتفرم‌ها رایگان نیست و با اینترنت کند هم پخش می‌شود باز هم  توانسته برای خود مخاطبانی به دست آورد.

انتهای پیام