صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۵۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
سردار زهرایی بیان کرد:

رئیس سازمان بسیج سازندگی از اشتراک نظر و اجماع اغلب صاحب‌نظران و مسئولان برای ایجاد شورای عالی جهاد سازندگی خبر داد.

به گزارش ایکنا، جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس و در بحبوحه دفاع رزمندگان اسلام، وارد میدان شد و خدمات فراوانی را به رزمندگان ارائه کرد. پس از دوران جنگ تحمیلی نیز جهاد سازندگی اقدامات بسیار تأثیرگذار و شایان توجهی را در راستای خدمت به محرومان و نیازمندان به ویژه در روستاها و مناطق محروم کشور انجام داد.

متأسفانه جهاد سازندگی در سال 79 و به صورت یکباره منحل و در وزارت کشاورزی ادغام شد. این مسئله باعث شد تا دیگر اثری از جهاد سازندگی و خدمات شایان توجه آن باقی نماند. البته در همان سال‌ها مقام معظم رهبری که بر اهمیت فعالیت‌های جهادی به خوبی واقف بودند، با ایجاد بسیج سازندگی، زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و خدمات جهادی به مناطق محروم از طریق گروه‌های جهادی فراهم کردند.

با آغاز به کار دولت سیزدهم که تأکید فراوانی بر حرکت‌های جهادی و مردمی دارد، زمزمه‌هایی برای احیای جهاد سازندگی و فعالیت منسجم جهاگران در این زمینه آغاز شد. در این راستا، جلسات متعددی با حضور مسئولان بلندپایه کشور همچون معاون‌ اول رئیس‌جمهور و مسئولان نهادهای مرتبط با این موضوع برگزار و موضوع چگونگی احیای جهاد سازندگی بررسی شد. پیشنهادات فراوانی برای چگونگی احیای جهاد سازندگی در این جلسات مطرح و بررسی شد که به نظر می‌رسد در نهایت، اغلب صاحب‌نظران و مسئول بر روی مسئله ایجاد شورای علی جهاد سازندگی از سوی دولت اتفاق نظر پیدا کرده‌اند.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با سرنوشت طرح احیای جهاد سازندگی از سوی دولت اظهار کرد: جهاد سازندگی دارای دو مؤلفه بود. اولین مؤلفه، جریان جهادی درون خود این نهاد بود که تمامی کارکنان این جریان و نیز مردمی که به کار می‌گرفت، جهادی بودند. دومین مؤلفه جهاد سازندگی نیز مأموریت آن در جهت رسیدگی به روستاها با تمامی اجزا و عناصر مربوطه از آب و برق و خانه محروم گرفته تا حمام عمومی و راه روستایی بود.

زهرایی ادامه داد: در سال 79 که جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد، مأموریت جهاد سازندگی گرفته و در بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شد اما مقام معظم رهبری جریان جهادی درون جهاد سازندگی را با تشکیل بسیج سازندگی در نسل جدید ادامه دادند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ضمن قدردانی ویژه از دولت مردمی به دلیل رویکرد محرومیت‌زدایی و مردمی، ادامه داد: در راستای تحقق اهداف دولت در این زمینه از هیچ کوشش و کمکی فروگذار نخواهیم کرد و تمام قد در خدمت جریان محرومیت‌زدایی دولت و کشور هستیم، اما حرف ما این است که برای انسجام و هماهنگی مأموریت‌های روستا احتیاج به شورایی ویژه در دولت است تا بتواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه نباید گروه‌های جهادی و جریان جهادی را دولتی کنیم، تصریح کرد: بسیج سازندگی که امروز نسبت به سازماندهی و هماهنگی گروه‌های جهادی اقدام می‌کند، این کار را انجام خواهد داد و نیازی به دولتی شدن این جریان نیست. البته این موضوع مورد تأیید رئیس‌جمهور نیز بوده و بنابر این شده است تا مسئله احیای جهاد سازندگی در حد ایجاد شورای عالی جهاد سازندگی همراه با یک دبیرخانه چابک و بدون ساختارسازی اضافی پیگیری و انجام شود.

زهرایی با بیان اینکه طی چند روز اخیر مسئله ایجاد شورای عالی جهاد سازندگی به اشتراک نظر و اجماع اغلب صاحب‌نظران و مسئولان رسیده است، تصریح کرد: زین پس تداوم راه احیای جهاد سازندگی در قالب شورای مطرح شده، منوط به دستور و پیگیری رئیس‌جمهور است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در رابطه با قانون حمایت از گروه‌های جهادی که در مجلس پیگیری می‌شود نیز اظهار کرد: سازمان بسیج سازندگی قانون بسیج سازندگی را به سود حمایت از گروه‌های جهادی اصلاح کرده و اصلاحیه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. در این قانون واگذاری بخشی از پروژه‌های محرومیت‌زدایی به تناسب و ظرفیت گروه‌های جهادی به دستگاه‌های اجرایی الزام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین، طبق این قانون، جهادگران در صورت بروز مشکلات و صدمات بدنی و جانی در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان شهید و ایثارگر محسوب می‌شوند. این قانون تاکنون دو بار در کمیسیون امنیت مجلس و با اتفاق آراء به تصویب رسیده و منتظر تصویب در صحن علنی مجلس است.

زهرایی تصریح کرد: متأسفانه برخی سنگ‌اندازی‌ها و اختلاف سلیقه‌ها در رابطه با ورود این قانون به صحن علنی و تصویب نهایی وجود دارد که مشغول مذاکره با نمایندگان مجلس برای برطرف کردن این مشکلات هستیم. البته برخی از نمایندگان موافق این قانون پای کار آمده و به دنبال تصویب نهایی آن هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: اگر این اتفاق مبارک برای حمایت از جهادگران رقم بخورد، شک نکنید که مطالبه مقام معظم رهبری که فرمودند: «جریان جهادی باید 100 برابری شود» اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه مردم این عرصه را همانند دفاع مقدس می‌دانند و چنانچه جهادگران بدانند که در مسیر خدمت جزء شهدا و ایثارگران محسوب می‌شوند، همین یک حمایت از جهادگران باعث می‌شود که خیل عظیمی از جوانان به سمت گروه‌های جهادی و عرصه‌های محرومیت‌زدایی حرکت کنند.

انتهای پیام