صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
دبیر جشنواره رشد در نشست خبری:

دبیر جشنواره رشد گفت: این رویداد امروز دیگر تنها به منطقه خودمان خلاصه نمی‌شود، بلکه همه جهان مخاطب این جشنواره سینمایی شده‌اند.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور حسن ملکی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی محمدابراهیم محمدی؛ دبیر جشنواره امروز 15 آذر در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه ملکی گفت: جشنواره رشد یک اتفاق بی‌نظیر علمی، فرهنگی، هنری و تربیتی در داخل کشور است. بی‌نظیر از این بابت که هیچ رویداد سینمایی در کشورمان چنین قدمتی ندارد، همچنین کارکرد آموزشی این رویداد سینمایی مثال‌زدنی است. این رویداد امسال با شعار «دانش در آیینه تصویر» برگزار خواهد شد.

وی افزود: ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعدادها برای فیلمسازان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، شناسایی و انتخاب فیلم‌های علمی در ایران و جهان، تبادل اطلاعات بین کشورها و افزایش کیفیت و تشویق فیلمسازان، همچنین آگاهی و نوآوری علمی از جمله اهدافی است که برای این رویداد سینمایی می‌توان متصور شد، هرچند انگیزه‌های دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که در این بحث فرصت پرداختن به آنها جود ندارد.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: ممکن است فیلمسازان مستعدی در کشورمان وجود داشته باشند که به دلایل مختلف تا به امروز استعداد آنها شناسایی نشده است. این رویداد فرصتی است تا چنین افرادی شناسایی و معرفی شود، همچنین جشنواره کمک می‌کند در سایه تبادل نظر با فیلمسازان خارجی به رشد مطلوبی در این رابطه دست یابیم. در توضیح تاثیرات جشنواره باید با رشد کیفی آثار هم اشاره کنم. وقتی تولیدات مربوطه در جشنواره فرصت نقد و بررسی پیدا می‌کنند فیلمسازان این موقعیت را پیدا می‌کنند تا ایرادات کارشان را برطرف کنند.

ملکی درباره تعداد آثار هم چنین توضیح داد: 1980 فیلم سینمایی خارجی در جشنواره حضور دارند و 1175 فیلم نیز حاصل تلاش فیلمسازان ایرانی است. درباره استقبال کشورهای مختلف همین اندازه بس که بگویم 105 کشور در این جشنواره اثر داشتند که از این میان، هند، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، روسیه و اسپانیا بیشترین آثار را در جشنواره رشد داشتند.

وی تاکید کرد: استقبال کشورهای همسایه و مسلمان از دیگر اتفاقات خوب این رویداد سینمایی است. این امر نشان می‌دهد که این جشنواره به اعتبار و جایگاه لازم دست پیدا کرده است، به‌نحویکه علاقه‌مندان برای حضور در این فستیوال با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ملکی با بیان اینکه این جشنواره روی سیستم آموزشی مدارس هم تاثیر مثبت دارد، گفت: فستیوال رشد، تنها اتفاقی نمایشی نیست، بلکه این اتفاق روی سیستم آموزشی نیز تاثیرگذاری مستقیم دارد. حتی در موضوعات تربیتی هم قادریم از آثار خوبی که در این جشنواره حضور دارد هم بهره بریم. لازم به ذکر می‌دانم برخی از آثار هم به نوعی به کتب درسی اضافه شده‌اند این اقدام جدا از کارکرد آموزشی به زیبایی شناسی آموزش هم کمک می‌کند.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مشغول برنامه‌ریزی برای تهیه بسته‌های تربیتی است. بخشی از بسته‌های تربیتی مورد نظر را آثار برگزیده جشنواره شکل می‌دهند.

در ادامه مراسم، دبیر جشنواره نیز در سخنانی تصریح کرد: به دستور رییس سازمان، امسال جشنواره به شکلی هدفمند برگزار می‌شود چراکه فیلمسازان داخلی و خارجی متناسب با محورهای درخواست شده کارهایشان را برای ما ارسال کرده‌اند. این مسئله شاید روی کمیت تاثیرگذار باشد اما معتقدم بر کیفیت تولیدات خواهد افزود.

وی ادامه داد: آمادگی این را داریم تا هفته‌های فرهنگی داشته باشیم. بخشی از این برنامه به نمایش فیلم‌های جشنواره رشد اختصاص پیدا می‌کند. درباره تاثیر‌گذاری فرا‌منطقه‌ای این جشنواره باید گفت، فستیوال رشد امروز دیگر تنها به منطقه خودمان خلاصه نمی‌شود، بلکه همه جهان مخاطب این جشنواره سینمایی شده‌اند.

دبیر جشنواره درباره کارگاه‌ها نیز اینگونه توضیح داد: برای اینکه فیلمسازان بتوانند از ایرادات کار خود با خبر شوند نیاز است تا اساتید سینما به آنها آموزش دهند. برای همین کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد که در آن آموزش فیلمسازی داده می‌شود. نکته دیگری که ذکر آن را ضروری می‌دانم به نمایش فیلم برای خبرنگاران مربوط می‌شود که در این میان یک اثر دیده نشده به صورت ویژه برای آنها به نمایش در خواهد آمد.

وی سینما فلسطین را میزبان جشنواره اعلام کرد و گفت: این فستیوال از 20 الی 26 آذر در سینما فلسطین برگزار می‌شود.  آثاری که در این جشنواره بتوانند برگزیده شود هم امکان نمایش آنها در سینماها فراهم خواهد شد هم اینکه از فیلمسازانش برای کارهای بعد حمایت صورت می‌گیرد.

دبیر جشنواره درباره ترکیب هیئت داوران هم چنین توضیح داد: علاوه بر فیلمسازان و اساتید دانشگاه از میان برگزیدگان دوره‌های قبل هم افرادی به عنوان داور انتخاب می‌شوند. این سیاستی است که هم می‌تواند تاثیرات تشویقی داشته باشد هم اینکه فیلمسازان جوان در کنار فیلمسازان حرفه‌ای قرار دهد.

در پایان این مراسم رئیس سازمان در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه چرا در شرایطی که واکسیناسیون انجام شده و بسیار از رویدادها در حال برگزاری است این جشنواره شکلی آنلاین دارد؟ گفت: موظف هستیم تا امانت‌دار خوبی برای فرزندان مردم باشیم. در این جشنواره کودکان و نوجوان هم حضور دارند، بنابراین صلاح دیدم در این دوره نیز احتیاط را رعایت کرده تا خدای نکرده کسی به واسطه این جشنواره کرونا نگیرد. درضمن ما تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، برای همین تا مجوز دریافت نکنیم اجازه برگزار کردن حضوری را نداریم.

انتهای پیام