صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی:

حجت‌الاسلام علی‌همت بناری، استادیار جامعةالمصطفی العالمیه گفت: پژوهش به لحاظ کاربردی، مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درعرصه‌های مختلف است و برای یک زندگی و حکمرانی بهتر در هر جامعه‌ای، پژوهش یک عنصر کلیدی و اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه، ظهر امروز دوشنبه ۲۲ آذرماه به‌ مناسبت هفته پژوهش و آیین رونمایی از کتب جدید این مجتمع آموزشی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از جمله عوامل مهمی که به تولید علم، نظریه‌پردازی، ارایه الگوی مناسب سبک زندگی کمک می‌کند، اهتمام در راستای انجام پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که پژوهش دروازه دستیابی به حقایق و زیربنای بسیاری از تحولات در جامعه است، افزود: از منظر آموزه‌های دینی، بهترین و ماندگارترین باقیات صالحات، فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی است؛ چرا که اندیشه محقق و پژوهشگر در تاریخ ماندگار است و می‌تواند منشأ خیرات و برکات فراوانی باشد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی گفت: با توجه به این که علوم انسانی، دانشی گسترده و فراگیر است که به ساحت‌های مختلف زندگی انسان ارتباط پیدا می‌کند، لذا در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی و ارایه الگو برای سبک زندگی، پژوهش این رشته‌ها بسیار مهم و کلیدی است.

استادیار جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: با توجه به جایگاه بسیار مهم علوم انسانی، جامعة‌المصطفی العالمیه از سال ۸۴، آموزش و پژوهش در عرصه علوم انسانی و اسلامی را یکی از محور‌های اصلی فعالیتش قرار داد و با توجه به هویت بین‌المللی این نهاد مهم دینی و حوزوی، اهتمام بسیاری در مسیر تولید دانش و انجام پژوهش در این مسیر از خود نشان داد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: این مجتمع دارای چهار مدرسه عالی و ۱۰ رشته علوم انسانی است که دانشجویان آن در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌باشند.

وی افزود: هم اکنون تنها در مقطع دکتری، بیش از ۳۰۰ دانشجو در همین مجتمع مشغول به تحصیل هستند و این افراد به خصوص در عرصه کار‌های پژوهشی بسیار فعال و دغدغه‌مند می‌باشند. مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در واقع صف محوری جامعة‌المصطفی به شمار می‌آید و به نوعی سایر مراکزی که درعرصه علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کنند و یا نمایندگی‌های داخل و خارج کشور المصطفی را پشتیبانی علمی می‌کند.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به این که تقویت بُعد پژوهش و ارتقای مهارت‌های پژوهشی طلاب و دانش‌پژوهان از جمله مهم‌ترین رسالت‌های برنامه‌ریزان به شمار می‌رود، بیان کرد: حمایت از پژوهشگران و تلاش برای انتشار آثار پژوهشی آن‌ها، زمینه‌سازی برای شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی، تشکیل انجمن‌های علمی و پژوهشی، انتشار مجلات تخصصی با رویکرد علمی - پژوهشی و علمی – ترویجی، تلاش در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی و تشکیل شورای عالی در همین رابطه، تدوین متون پژوهشی مورد نیاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی، اهتمام در برگزاری و توسعه نشست‌های نقد و نظریه پردازی و نیز جهت دهی به رساله‌های علمی در مقطع دکتری با رویکرد نیاز‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از دیگر فعالیت‌ها و محور‌های مهم کاری در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است.

حجت‌الاسلام بناری به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی «مسأله محور» اشاره کرد و افزود: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در تمام نشست‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی خود مسأله محوری را با هدف تقویت بنیه پژوهشی علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار داده و نسبت به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی با توجه به ظرفیت‌های علوم اسلامی انسانی برنامه‌ریزی مدوّنی را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام