صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۳۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳

سرپرست حوزه علمیه برادران استان مرکزی اظهار کرد: ایجاد رقابت علمی بین طلاب را از دیگر امتیازهای جشنواره علامه حلی بیان کرد و افزود: آمار حضور طلاب برادر و خواهر در جشنواره علامه حلی راضی‌کننده نیست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مرحله استانی پنجمین جشنواره علامه حلی استان مرکزی، امروز، 5 دی با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ربیعی، سرپرست حوزه علمیه برادران و ملیحه وکیلی، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان و جمعی از طلاب و معاونان در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن ربیعی، سرپرست حوزه علمیه برادران، در این مراسم به اهمیت و جایگاه پژوهش، اهداف برگزاری جشنواره علامه حلی و کیفی‌سازی و ارتقای سطح علمی طلاب اشاره و با بیان اینکه هدف اصلی از نظام آموزشی، پژوهش است، اظهار کرد: متأسفانه در حوزه علمیه آموزش برای آموزش تعریف می‌شود و پژوهش و تحقیق در مباحث آموزشی ذوب شده است. درحالیکه خروجی نظام آموزشی حوزه باید تحقیق، مقاله، تألیف کتاب و تولید علم باشد. پیشرفت حوزه علمیه برادران در قم و در سطح کلان قابل قبول است، اما استان‌ها به اهداف نرسیده‌اند و رویکرد آنان پژوهش محور نیست یا کمتر مورد اهمیت است.

ربیعی ادامه داد: خروجی آموزش و مقالات باید محققان و پژوهشگران باشند، باید دید آیا این اتفاق در جشنواره علامه حلی افتاده است؟ با برگزاری جشنواره می‌توان ادعا کرد چند پژوهشگر و اهل قلم خروجی جشنواره بوده‌اند؟ ارزیابی نظام آموزشی باید خروجی مقالات و تعداد پژوهشگران تربیت شده باشد.

وی در تشریح اهداف جشنواره علامه حلی، گفت: حوزه علمیه نظام پژوهش فرد محور بود و محققان براساس استعداد و توانایی شخصی هرگونه که می‌توانست قلم‌فرسایی می‌کرد، سیر نزولی این نظام باعث شد تا رویکرد به سمت ساختار نظامند پیش رود و به همین دلیل جشنواره علامه حلی شکل گرفت. اهل قلم شدن همه طلاب برادر و خواهر یکی از اهداف جشنواره بود. این جشنواره دارای فرایندی است که از آموزش در همه ابعاد حتی خوشنویسی آغاز و به نوشتن متن، ارزیابی و اختتامیه ختم می‌شود.

ربیعی همکاری، هم‌پوشانی، تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر بین حوزه علمیه خواهران و برادران را از دیگر اهداف جشنواره دانست و ادامه داد: به نظر بنده چیزی به اسم حوزه علمیه خواهران و برادران نداریم، حوزه علمیه در مجموع مکانی برای تربیت افراد متخصص، انسان‌ساز و تربیت سرباز برای امام زمان (عج) است. حال باید دید آیا در حوزه پژوهش هم‌پوشانی بین دو حوزه علمیه صورت گرفته است؟

وی ایجاد رقابت علمی بین طلاب را از دیگر امتیازهای جشنواره علامه حلی بیان کرد و افزود: آمار شرکت طلاب برادر و خواهر در جشنواره علامه حلی راضی‌کننده نیست. چراکه در استان قریب به 5 هزار طلبه داریم که آمار پیشرو رضایت‌بخش نیست. کشف استعدادها در حوزه پژوهش یکی از مهم‌ترین اهداف و چشم‌اندازهای جشنواره علامه حلی است.

ربیعی اضافه کرد: دبیرخانه مشترک بین حوزه علمیه خواهران و برادران که متشکل از اساتید است جشنواره در ابعاد مختلف را آسیب‌شناسی کرده و مقالات را به سمت کیفی‌سازی سوق دهد. نوشتن چشم‌انداز از جمله مواردی است که باید به آن اهمیت داد. دبیرخانه چشم‌اندازی نسبت به عملکرد گذشته تدوین، مصوب و به مدارس علمیه ابلاغ کند. مبلغان در سال‌های اخیر به دلیل شبکه‌سازی و تشکیل حلقات متعدد موفقیت‌های چشمگیری کسب کردند. از این رو لازم است شبکه‌سازی از مسئولان تا طلاب سطح یک مدارس شکل گیرد. همچنین تشکیل حلقات پژوهشی از دیگر اقداماتی است که می‌توان انجام داد.

وی با تأکید براینکه مقالات و پژوهش‌ها باید کاربرد پژوهشی داشته باشد، اضافه کرد: بررسی آسیب‌های اجتماعی و رفع این مشکلات می‌تواند در سرفصل‌های جشنواره علامه حلی تعریف شود. آثار ارائه شده باید جدید باشد.

ارسال 358 اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی

حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان مرکزی و دبیر جشنواره علامه حلی استان، از ارسال 358 اثر به دبیرخانه خبر داد و افزود: از بین آثار رسیده 52 اثر برگزیده شدند. پژوهش در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم که باید به روز شود.

وی کسب مهارت در امر پژوهش را ضروری توصیف کرد و افزود: پرهیز از سطحی‌نگری در حوزه پژوهش مورد اهمیت است و مقام معظم رهبری نیز در حوزه پژوهش به ویژه پرداختن به علوم روز و رفع گرفتاری مردم توجه ویژه دارند. محور پژوهش‌ها باید به سمت کاهش آسیب‌ها و کاهش پرونده‌های قضایی دادگستری پیش رود.

انتهای پیام