صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه همه‌ ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) به نسل جوان شناسانده نشده است، گفت: باید مؤلفه‌های شاخص رفتاری ایشان در ابعاد مختلف در مراکز پژوهشی مورد پژوهش عمیق قرار گیرد و مجموعه رفتارها در قالبی هماهنگ و متناسب با نیازهای زمانه به جامعه معرفی شود.

معصومه حاجی‌مقصودی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، ضمن تبریک میلاد دردانه رسول‌اکرم(ص)، به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: ابعاد این شخصیت الهی را می‌توان در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی خلاصه کرد. در بعد فردی مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان ارتباط محکم و مستمر با خالق خویش است. در بعد خانوادگی توجه به صیانت از حریم خانواده و حفظ آرامش معنوی برای همه اعضای خانواده (پدر، همسر و فرزندان) است؛ به عنوان نمونه از امام علی(ع) نقل شده است: «لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان؛ هرگاه به فاطمه می‌نگریستم، همه ناراحتی‌ها و غم‌هایم برطرف می‌شد».

وی با بیان اینکه در بعد اجتماعی، ولایت­مداری و ایثار از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زهرا(س) است، گفت: بارزترین ویژگی ایشان بندگی خدا بود و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص این ویژگی چنین فرموده‌اند: «ارزش فاطمه‌زهرا(س) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه‌زهرا(س) نبود، او صدیقه‌ی کبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ می‌شود صدّیق؛ «اُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ»، صدّیقین پشت سر نبیین‌اند. این بزرگوار صدیقه کبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمی‌کرد، صدّیقه‌ی کبری نمی‌شد. اساس، بندگی خداست.»

این استاد دانشگاه در خصوص نقش مادری حضرت زهرا(س) بیان کرد: این نقش به اندازه‌ای مهم و برجسته است که رسول خدا(ص) او را مادر خطاب می­‌کند و همه ائمه(ع) به مادری ایشان افتخار می‌کنند. کلمه «امّ» در عربی که به معنای مادر است و در اصل به معنای اساس و مقصد است یعنی حضرت زهرا(س) اساس همه پاکی­‌ها، صفات و ویژگی‌های برتر انسانی است که پیامبر خدا و فرزندانش تا حضرت مهدی(عج) با وجود صفت عصمت به داشتن چنین مادری افتخار دارند.

حاجی‌مقصودی با بیان اینکه رعایت حریم انسانیّت و حفظ عفت به معنای عام(در گفتار و رفتار) که برخاسته از شناخت جایگاه ویژه زن است، مهمترین شاخصه‌ای است که حضرت برای زنان مسلمان بیان کرده‌اند، ادامه داد: متأسفانه همه‌ی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) به نسل جوان شناسانده نشده است. اصحاب پیامبر(ص) و مردم مهاجر و انصار مدینه، آن حضرت را سیده نساءالعالمین می‌خواندند و این اشاره به شخصیت همه بُعدی، شایسته و برجسته حضرت دارد. آن بزرگوار، مرجع علمی و عملی برای همه مؤمنان به ویژه بانوان هستند.

وی افزود: به منظور شناخت حضرت فاطمه(س) به نسل جوان باید مؤلفه‌های شاخص رفتاری ایشان در ابعاد مختلف در مراکز پژوهشی مورد پژوهش عمیق قرار گیرد و مجموعه رفتارها در قالبی هماهنگ و متناسب با نیازهای زمانه به اقشار مختلف اعم از زن و مرد و از طرفی در نقش‌های متفاوت زنانه اعم از دختری، همسری و مادری در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی به جامعه معرفی شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دلیل گرایش دختران جوان و نوجوان به فرهنگ‌های بیگانه با وجود داشتن الگوهای ارزشمندی همچون حضرت فاطمه(س) این است که مؤلفه‌های الگوهای رفتاری ایشان در قالب‌­های نو و متناسب با زمان، به جوانان شناسانده نشده است. منظور از الگو پذیری این نیست که همان قالب‌های رفتاری حضرت الگو قرار داده شود؛ بلکه آنچه در الگوپذیری مهم است حقیقت و روح رفتارهاست که می‌توان آن را در همه زمان‌ها و در همه ابعاد زندگی به کار برد. باید توجه داشت در سیره معصومین(ع) اموری وجود دارد که نمی‌تواند با توجه به تفاوت ظرفیت‌ها نقش الگویی برای سایر مردم داشته باشد که البته این موارد کم هستند.

انتهای پیام