صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۵۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
وزیر علوم کشور سوریه:

وزیر علوم جمهوری عربی سوریه گفت: هفتصدهزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی سوریه در حال تحصیل‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بسّام بشیر ابراهیم، وزیر علوم جمهوری عربی سوریه امروز ۲۱ بهمن‌ماه در دیدار رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه روابط مستحکم دو کشور را سنگ بنای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه، به ویژه عرصه‌های علمی و دانشی دانست و افزود: نزدیک به دو ماه پیش، در سفر به ایران، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بازدید کردم و جلساتی با وزرا و برخی مسئولان مربوط مانند دکتر علی‌اکبر ولایتی داشته‌ام.

وی افزود: هم‌اکنون، هفتصدهزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصیِ سوریه در حال تحصیل‌اند. وزارت علوم سوریه علاوه بر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، دارای ۵۸ معهد اصلی با ۱۴۰ معهد تابعه و زیرمجموعه اصلی است و در نظر داریم نظام آموزش مجازی را راه‌اندازی کنیم و گسترش دهیم.

وزیر علوم سوریه ادامه داد: دانشگاه‌های ما با چندین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران شامل دانشگاه آزاد اسلامی، امیرکبیر، مالک‌اشتر، قرارداد همکاری و تبادل دانشجو دارند و پیش از جنگ داخلی در سوریه، تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های سوریه بودند که البته با شرایط جدید، این عدد بسیار کاهش یافته است. همچنین، امروز دانشجویان سوری زیادی در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند.

بشیرابراهیم، با اشاره به آشنایی با فعالیت‌های جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه‌های حمص، دمشق و حلب دوره‌های زبان‌آموزی فارسی برگزار می‌کنیم که البته از کمبود استاد در این زمینه رنج می‌بریم و رفع این نیاز می‌تواند یکی از موارد همکاری‌های فیمابین باشد.

وزیر علوم سوریه، با استقبال از شکل‌گیری زمینه‌های همکاری میان جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های سوریه، تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه، زمینه بسیار مناسبی برای همکاری جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های سوریه است و من از این حرکت پشتیبانی می‌کنم و حتی پیگیر دستاورد‌های عملی آن خواهم بود.

تحصیل بیش از سه میلیون دانشجو در دانشگاه‌های ایران

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌ عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به روابط مستحکم و پیوند‌های عمیق دو کشور، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: با آمیخته شدن خون فرزندان دو ملت، این روابط امروز مستحکم‌تر شده است و همان‌گونه که ما در روز‌های سخت در کنار هم بودیم، باید پس از دوران گذار نیز در کنار هم باشیم و روابط خود را در همه زمینه‌ها شامل عرصه‌های علمی و فرهنگی گسترش دهیم.

وی با اشاره به تحصیل بیش از سه‌میلیون دانشجو در دانشگاه‌های ایران، خاطرنشان کرد: ۱۸۰۰ واحد آموزشی و پژوهشی شامل دانشگاه، مؤسسه و...، اجازه فعالیت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) ادامه داد: هم‌اکنون، ده‌ها هزار دانشجو در واحد‌های داخل و خارج کشور جامعةالمصطفی در حال تحصیل‌اند که حدود ۹۰ درصد آنان، غیر ایرانی و از ۱۳۰ ملیت جهان می‌باشند که در ۱۶۰ رشته، در سه حوزه دانشی «علوم انسانی»، «علوم اسلامی» و «زبان و فرهنگ» تحصیل می‌کنند. جامعةالمصطفی در میان دانشگاه‌های ایران از نظر تکثر ملیت دانشجویی، بی‌نظیر است.

وی با اشاره به فعالیت نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در سی منطقه جهان، که برخی چند کشور را تحت پوشش دارند، ابراز کرد: جامعةالمصطفی علاوه بر قم، در تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، آشتیان و گرگان نمایندگی دارد و پذیرای دانشجویان خارجی است. نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان، ویژه برادران و خواهران اهل‌تسنن است که در آن، براساس فقه، کلام و حدیث خود، در قالب فقه شافعی، مالکی و حنفی تحصیل می‌کنند و در حال حاضر از بیست ملیت مختلف در این مرکز حضور دارند. همچنین برخی نمایندگی‌های ما در خارج کشور مانند غنا، پذیرای دانشجویان اهل‌سنت و حتی غیرمسلمان است.

عباسی افزود: در کنار واحد‌های حضوری، تعداد قابل توجهی از دانشجویان در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه مجازی المصطفی در حال تحصیل هستند. جامعةالمصطفی دارای مرکز آموزشی دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی است که پیش از بیماری کرونا، علاقه‌مندان علم و دانش از اقصی نقاط عالم به صورت حضوری بهره‌مند می‌شدند، اما اکنون، با توجه به شرایط جدید، نوع آموزش مجازی تغییر پیدا کرد. ولی دانشجویان افزایش پیدا کردند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان، تصریح کرد: علاقه‌مندیم نمایندگی ما در سوریه مجوز رسمی از وزارت علوم سوریه دریافت کند و آمادگی کامل در گسترش همکاری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه علمی به منظور تبادل دانشجو و استاد، همچنین برگزاری دوره‌ها و انتشار مجلات علمی را داریم.

انتهای پیام