صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۲۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
در هفتاد و هفتمین زادروز محمدتقی مروت بیان شد؛

به مناسبت هفتاد و هفتمین زادروز محمدتقی مروت تأکید شد که ایشان پدیده‌ای بود و اجرای تلاوت‌های همراه با استاندارد جهان اسلام را در ایران رایج کرد. همچنین طی این نشست، مرحوم مروت را استاد علم قرائت نوین خطاب کردند، زیرا از محضر هیچ استادی بهره‌مند نشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سلسله نشست‌های کرسی تلاوت موسسه احسن‌الحدیث به مناسبت هفتاد و هفتمین زادروز مرحوم محمدتقی مروت، شامگاه ۲۱ اسفندماه با حضور اساتید و قاریان بین‌المللی سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی، سیدحسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری و مهدی مرصوصی، از شاگردان نزدیک مرحوم مروت در کانادا، از طریق صفحه مؤسسه احسن الحدیث به صورت زنده برگزار شد.

این برنامه که با اجرای سیدیوسف درود و تلاوت محمدرضا پورزرگری همراه بود، با بیان نکات مختلف از زندگی مرحوم مروت و حقی که به گردن همه قرآنیان کشور دارد، همراه بود.

سپس سیدمحسن موسوی بلده از شاگردان محمدتقی مروت گفت: نمی‌دانم دوستان حاضر در این جلسه استاد مروت را در چه حدی می‌شناسند؟ بنده از استاد با تعبیر یکی از اساتید ادبیات عرب مصری که در برهه‌ای پیش از انقلاب اسلامی داور وقف و ابتدا بودند، یاد می‌کنم که ایشان استاد مروت را بنیانگذار نهضت جدید تلاوت در ایران می‌دانستند همانطور  که شیخ رفعت را بنیانگذار  نهضت جدید تلاوت قرآن در مصر می‌دانستند.

وی با تاکید بر اینکه به حق تعبیر صحیحی است، افزود: استاد مروت پدیده‌ای که خدا به ایران هبه کرد. البته باید گفت شیعیان بنیانگذار علم تلاوت در اسلام بودند و بعد از اتفاقاتی شیعیان از بحث تلاوت قرآن فاصله گرفتن و با وجود اینکه فن تلاوت، امر مقدسی است در ایران اسلامی نیز طی قرن‌ها به حاشیه رفت و در قرن اخیر کسی که نهضت تلاوت قرآن را در ایران مجدد زنده کرد، استاد مروت بود.

این مدرس قرآن اظهار کرد: استاد مروت، قاری مطرح در سطح بین‌المللی می‌شود در حالی که استاد نداشته است و با استماع تلاوت‌ها و مطالعه کتاب به این جایگاه رسید. ایشان نخستین ایرانی و شیعه‌ای بود که بدون داشتن استاد در مسابقات قرآن مالزی حائز رتبه اول می‌شود.

موسس مؤسسه احسن الحدیث تاکید کرد: استاد مروت به خاطر عشق به علم قرائت و قراء مصری چند سال پیش از پیروزی انقلاب به قلب تلاوت یعنی کشور مصر می‌‌رود و با دقت و علاقه‌ای خاص تلاوت‌های مصطفی اسماعیل را گوش می‌داد. او در مدت کمتر از یک سال عبدالباسط و احمد الرزیقی، مصطفی اسماعیل و سایر قله‌های تلاوت جهان را جذب خود کرد.

موسوی‌بلده به درخواست شیخ مصطفی اسماعیل از مروت برای سپری کردن تعطیلات پایان هفته با یکدیگر یا درخواست مرحوم علی‌البناء بر همراهی برای حضور در استودیو ضبط یک دوره ترتیل وی و شیعه شدن استاد رزیقی به واسطه سخنان محمدتقی مروت اشاره کرد.

در بخش دیگری از این برنامه محمدرضا پورزرگری از علاقه ایجاد شده ایشان به استاد مروت از بیان خاطره تلمذی استاد موسوی بلده گفت و افزود: این امر موجب علاقه بنده به ایشان شد، چنانکه سالیان سال با ایشان ارتباط تلفنی داشتم تا اینکه هنگام آمدنش به ایران، حس عجیبی در فرودگاه داشتم و مشتاق آمدن استاد بودم.

وی سپس از سالروز درگذشت مرحوم علی اربابی به تاریخ 17 اسفندماه یاد کرد.

در ادامه سیدحسین موسوی‌بلده، قاری قرآن به بیان خاطرات خود از وجوه شخصیتی استاد مروت پرداخت و گفت: معتقدم دوره زندگی استاد مروت به ادوار مختلف آموزشی، تبلیغ و ترویجی تقسیم می‌شود. استاد هنگامی که در ایران بودند شاگردان بسیاری را تربیت کردن اما طی ۳۰ سال تبعید خودخواسته به کانادا در عرصه تبلیغ و ترویج فعالیت کردند و حال آنکه اگر همان زمان در ایران می‌بودند می‌توانستند شاگردان بسیاری را تربیت کنند. 

این قاری کشورمان از استاد مولایی و نادیده گرفتن ایشان توسط جمعی از دوستان طی سال‌های اوایل انقلاب اسلامی گفت.

در ادامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان گفت: امثال من مصادیق باقیات الصالحات استاد مروت هستیم. من که ایشان را نمی‌شناختم و نخستین بار ایشان را در مسابقات قرآن مالزی دیدم، هنگامی که با ایشان صحبت کردم، فکر نمی‌کردم به این اندازه مهربان باشند.

وی ادامه داد: ایشان به اندازه‌ای متواضع بود که من ایشان را به مانند پدری دلسوز دیدم و شناختم. استاد مروت حتی تلاوت‌های من را شنیده بود و حتی گفتن «شما جزو قاریانی هستید که تجوید را در صوت و لحن از بین نمی‌برید» خیلی‌ها تجوید را مانع در تلاوت می‌دانند و حال آنکه بنده تجوید را از عوامل تاثیرگذار در تلاوت می‌دانم که شرط اصلی تلاوت است. 

ابوالقاسمی بیان کرد: استاد مروت قاریان هم دوره من را به خوبی می‌شناختند و با سکونت در کانادا، تلاوت‌های سیمای قرآن را دنبال و تحلیل می‌کردند. استاد مروت نه تنها استاد تجوید است بلکه در شناخت احادیث و سنت نیز تخصص داشت.

در ادامه مهدی مرصوصی از شاگردان مرحوم مروت در کانادا به بیات خاطراتی پرداخت و افزود: نکته مهم این است که استاد مروت چندین بار گفتند این جایی که بودند به دلیل دعای آیت‌الله العظمی بروجردی در حقشان بود، هنگامی که نزد ایشان سوره حمد را تلاوت کرد، ایشان از خداوند خواستند تا قرآن همیشه همراهش باشد.

وی به خرید مسجد امام مهدی(عج) خوجه‌های ساکن تورنتو و کلاس استاد مروت در آنجا اشاره و از اساتیدش چون جعفرزاده و محمد بنیادی یاد کرد و افزود: از طریق یکی از دوستان با استاد مروت آشنا شدم و پس از اولین تلاوتم نزد ایشان آن هم از آیات پایانی سوره حشر، استاد به بیان نکات تجویدی و فنون قرائتم پرداختند. ایشان واقعا زحمت کشیدند. به مدت دو سال و تا زمانی که تجوید را به درستی رعایت نکردم، نگذاشتند تا وارد مقامات شوم. استاد مروت بارها گفتند استاد مصطفی اسماعیل نیز مقامات را نمی‌شناختند.

مرصوصی به خاطراتی از هنگام بستری شدن استاد مروت در بیمارستان و درخواست ایشان برای تلاوت قرآن تا درخواست قرائت زیارت عاشورا لحظات پایانی عمرشان و بیان استاد به اینکه بالاخره تلاوت بدون نقصی داشتی اشاره کرد و گفت:  استاد در مهرماه سال ۹۵ در سن ۷۲ سالگی درست در شب عاشورا دار فانی را وداع گفتند. استاد بر رعایت صحیح احکام نون مشدد و غنه ثقیله و کبیره تاکید داشت.

سیدمحسن موسوی‌بلده نیز از اطلاع‌رسانی دختر استاد مروت از درگذشت پدر در حالی که در آن زمان در مراسم احیای شب عاشورای مجمع قاریان شهرری حجت‌الاسلام درچه‌ای بود گفت و افزود: نخستین مجلس ترحیم ایشان به فاصله کوتاهی از وداعشان با دنیای فانی در همان شب عاشورا در مسجد المهدی(عج) شهرری برگزار شد.

وی ادامه داد: استاد مروت به زبان عربی به لهجه مصری مسلط بود و حتی با انتخاب نام مستعار طی تماس تلفنی با شبکه‌های مصری، فعالیت تبلیغی می‌کرد.

حسن ختام این برنامه تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان بود‌.

انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
رحمت الله علیه. عجب استاد عجیبی بود. لطفا زندگینامه استاد را کامل منتشر کنید . احساس میکنم نکات آموزنده ای برای حتی برای جامعه غیرقرآنی هم دارد. خدا قوت