صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۴۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

عضو شورای مردمی پویش جلسات خانگی قرآن کریم با اشاره به تشکیل جلسه هم‌اندیشی با حضور اساتید و مدرسان قرآن گفت: سرمایه‌های عظیمی از جمله 100 هزار مربی و معلم قرآن و چند صد هزار طلبه‌ در کشور داریم، ضمن اینکه نهادهای نظامی و ارتشی نیز دارای مربیان و حافظان قرآنی هستند که اگر جلسه‌های قرآنی خانگی برگزار شود نور آن در جامعه نیز تاثیرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، عضو شورای مردمی پویش جلسات خانگی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از برپایی جلسه هم‌اندیشی اساتید قرآنی کشور حول موضوعات این پویش طی روزهای گذشته به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به منظور بهره‌مندی حداکثری از مشارکت و همراهی پیشکسوتان و مدرسان قرآن خبر داد و گفت: در گذشته رونق جلسات قرآنی بسیار بود، روضه‌ها با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز می‌شد، اکنون این جلسات قرآنی از روضه‌های خانگی تفکیک شده و یک غفلتی در این زمینه صورت گرفته است.

عضو شورای مردمی پویش جلسات خانگی درباره دیگر دلایل راه‌اندازی این پویش و علت برپایی جلسه هم‌اندیشی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر احیای جلسه‌های خانگی قرآن تصریح کرد: از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات فراوانی برای احیای قرآن صورت گرفت. معظم له در دیدار با قاریان قرآن در سال 98 فرمودند: «توجه قرآنی در گذشته قابل مقایسه با امروز نیست، نمی‌شود گفت یک صدم، یک هزارم هم نبود، آن زمانی که ماها در عرصه بودیم و می‌دیدیم واقعا یک هزارم حالا هم نبود» همچنین بیان داشتند: «یکی از کارهایی که خیلی مهم است، عبارت است از اینکه ما دوره‌های قرآن را، جلسات قرآن را زیاد کنیم... بعضی از عادت‌های خوب وجود داشت که حالا به خاطر تلویزیون قرآن و رادیوی تلاوت و مانند اینها که داریم، یک خرده‌ای عقب افتاده که بایستی جبران بشود. یکی همین دوره‌های خانگیِ قرآن بود.»

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند که جلسه‌های خانگی قرآن باید احیا شود. متاسفانه این سنگرها را داریم از دست می‌دهیم و سایر مذاهب به تبلیغ دین می‌پردازند که باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که امیدواریم امسال با تضعیف کرونا جلسه‌های قرآن برگزار شود ضمن اینکه خادمان برای احیای روضه‌های خانگی تلاش بسیار کردند که امیدواریم این حرکت ها در جلسه های خانگی قرآن نیز اجرایی شود.

وی بیان کرد: کارهای قرآنی بسیاری صورت گرفته است از پنج سال گذشته جلسه‌های قرآنی خانگی شکل گرفت و کارهایی در حوزه علمیه و حرم حضرت معصومه(س) اتفاق افتاد. سرمایه‌های عظیمی از جمله 100 هزار مربی و معلم قرآن و چند صد هزار طلبه‌ در کشور داریم، ضمن اینکه نهادهای نظامی و ارتشی نیز دارای مربیان و حافظان قرآنی هستند که اگر جلسه‌های قرآنی خانگی برگزار شود نور آن در جامعه نیز تاثیرگذار است. برای تشکیل جلسه قرآن باید به دنبال مردم برویم و این امر از سوی معلمان و حافظان قرآنی تحقق می‌یابد.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی با اشاره به اینکه جلسه های تراز قرآنی باید تعریف شود گفت: این مسیر قرآنی، یک هزار و 400 سال جریان شیعه را حفظ کرده است باید از آن حفاظت کنیم و آسیب ها و آفت ها در این زمینه را باید شناسایی کنیم.

حسینی در پایان این گفت‌وگو به برخی از پیشنهادات اساتید حاضر در این جلسه اشاره و تصریح کرد که این پیشنهادات در سال آتی بررسی و به مرحله اجرا درخواهد آمد. که در ادامه برخی از این پیشنهادات آمده است؛

«عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در این جلسه با اشاره به اینکه در گذشته محافل قرآنی با حضور تعداد کمی از افراد در خانه‌ها با صفا و صمیمیت بسیار برگزار می‌شد، تصریح کرد: در تحقیقات صورت گرفته یک آمار نگران‌کننده نشان می‌دهد که هنوز عده‌ای قادر به روخوانی ساده قرآن نیستند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود. آماده استفاده از نقطه نظرات و تجربه‌های شخصیت‌های برجسته قرآنی هستیم. اسطوره‌های بسیاری از جمله حافظان و علما در عرصه قرآن فعال بودند و هستند که باید از آنها الگوسازی کرد.

حسین اخوان‌اقدم، مدرس و پیشکسوت قرآنی نیز پیشنهاد داد تا ترویج فرهنگ برگزاری جلسات خانگی قرآن را با استفاده از ظرفیت مساجد تبلیغ کرد تا خانواده‌ها به آن اهتمام بورزند؛ همچنین از ظرفیت قاریان قرآن برجسته برای خواندن یک صفحه از قرآن در مساجد بهره‌مند شد و تفسیر قطره‌ای قرآن به اندازه یک دقیقه مورد توجه قرار گیرد و نیز از ظرفیت پویانمایی برای ترویج جلسات خانگی قرآن بهره برد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و پیشکسوت قرآنی، پیشنهاد داد تا سازمان‌های فرهنگی و قرآنی آموزش ساده روخوانی را به زبان ساده تهیه و این آموزش‌ها را در اختیار اساتید قرآنی قرار دهند تا به جلسات خانگی قرآن اهدا کنند و نیز برای جذب افراد به سمت قرآن مشوق‌هایی قرار دهیم. این امر باعث می‌شود تا کودکان و جوانان به سمت قرآن ترغیب شوند.

عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی به استفاده از ظرفیت امامان محله در جلسات خانگی قرآن اشاره کردند، دکتر محمدحسین محمدزاده به هویت‌سازی قرآنی تاکید کردند و گفتند تشویق کردن افرادی که وارد جلسات قرآنی خانگی می شوند یکی از مسائل مهم هویت سازی است. هویت‌سازی پایه علمی دارد که باید آن را از یافته‌ها و تجربه های قاریان و اساتید قرآنی یاد بگیریم. برای رسیدن به یک برنامه ریزی موثر باید وضعیت سنجی دوران 43 ساله انقلاب اسلامی و شناسایی نقاط قوت و ضعف را داشته باشیم. همچنین از نظر رسانه‌ای و تبلیغی، تغییر رفتار در مخاطبان باید ایجاد شود انس و ارتباط با قرآن باید وارد سبد خانواده ها شده و روش های آن ارائه شود.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه در جلسه‌های خانگی قرآنی باید بر روی محتوا کار شود گفت: باید حلقه‌های اول از فعالان قرآنی را شناسایی کنیم در همین زمینه 60 الی 70 هزار حافظ قرآنی از یک جز تا کل قرآن داریم که اگر این افراد توجیه شوند که در راه‌اندازی جلسه‌های قرآنی خانگی همکاری کنند ظرفیت خوبی را شاهد خواهیم بود. نیاز به نمادهایی داریم که توجه جامعه را به موضوعات قرآنی جلب کند در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم چراکه نمادها، مردم را به این سمت خواهند برد. باید با سازمان های متولی هماهنگی شود تا موسسه های قرآنی، کلاس ها را در مساجد و خانه ها فعال کنند.

سیدمهدی سیف، مدرس و مولف کتب درسی قرآن با اشاره به اینکه محور جلسه‌های خانگی قرآن مادران هستند گفت: باید دوره‌هایی پیش‌بینی شود تا مادران را با روش‌های سنتی و مدرن آشنا کنیم و آنان را وارد مدار آموزشی قرآن کنیم. همچنین از جلسه‌های خانگی قرآن فیلم‌های مستند تهیه شود که این امر باعث پیشرفت و ارتقای افراد و تشویق سایر خانواده‌ها می شود و باید سازوکارهای ساده همگانی را تعریف کنیم تا افراد یادگیری قرآن را ارزشیابی کنند و مشکلاتشان را از کارشناسان قرآنی بپرسند که این امر به پویایی فعالیت ها کمک می‌کند.»

یادآوری می‌شود، پویش جلسات خانگی قرآن کریم با عنوان #ستاره_های_زمین امسال در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد و سامانه جلسات خانگی قرآن کریم به نشانی https://jkqk.ir/ برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام علاقه‌مندان در این پویش راه‌اندازی شده است.

صدیقه صادقین

انتهای پیام