صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸

زائران و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) لحظات ناب آغاز سال نو را در جوار حریم رضوی گذراندند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همه ساله در ایام نوروز و قبل از همه‌گیری کرونا، مشهد میزبان خیل عظیم زائران و مجاوران بود و شهروندان مشهدی به میزبانی در ایام خاص عادت دیرینه داشتند، تا اینکه در اولین سال همه‌گیری کرونا با بسته شدن درهای حرم رضوی به روی زائران، لحظه تحویل سال تلخ و غریبانه‌ای در تقویم زائران و مجاوران این حریم قدسی به ثبت رسید.

پس از طی یک سال با کسب تجربه در خصوص راه‌های مقابله با کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این رویه در دومین سال کرونایی به نحو دیگری شکل گرفت و در دومین سال با وجود کرونا درهای حرم باز شد، اما شاهد محدودیت‌های سفر بودیم که در این راستا کمتر زائری توانست لحظه تحویل سال را در جوار حرم رضوی باشد.

خوشبختانه با تسریع روند انجام واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غربت غریبانه شهر رضوی پس از دو سال شکسته شد و در نوروز 1401 بار دیگر مشهد میهمان دارد و بار دیگر در تحویل سال جدید، مشتاقان زیادی برای تجربه لحظات ناب رسیدن بهار و گذران این ساعات گوشه‌ای از بهشت روی زمین را برگزیدند و به شاه خراسان پناه آوردند.

در لحظات پایانی سال و در آستانه آغاز قرن جدید، خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از زائرانی بود که برای تحویل سال و تحول حالشان میهمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) شده بودند.

زائران پس از دو سال فراق آمده بودند تا مهمترین لحظه زندگی خود را در جوار بارگاه منور رضوی تحویل و این احساس ناب زندگی را خاطره‌سازی کنند.

هر یک از زائران در گوشه و کنج دنجی از حرم مشغول راز و نیاز به درگاه ربوبی بودند، هر یک در دل خود آرزویی داشتند که برای آرزوی خود و آروزی آن دیگری دعا می‌کردند و کجا از این مکان قدسی به درهای آسمان نزدیکتر است که دوستداران و ارادتمندان حضرتش پس از حسرت این دو سال می‌توانستند، برگزینند.

خادمان این بارگاه قدسی خالصانه آماده پذیرایی از میهمانان امام ضامن بودند و شادمانی پس از گذران ایام فراق در چهره‌شان نمایان بود و به رسم میزبانی کریمانه از بدو ورود به حرم خوش‌آمدگوی زائرانی بودند که از راه دور و نزدیک میهمان این حریم قدسی شده بودند و ایشان را به مسیرهای موردنظر راهنمایی می‌کردند.

تقریبا از حدود هفت ساعت قبل تحویل سال ظرفیت حرم تکمیل شده و با توجه به ازدحام جمعیت نیز زائران برای تحویل سال نزدیکترین خیابان‌های اطراف حرم را انتخاب کرده بودند که برای تسهیل حضور زائران نیز ورود وسایل نقلیه به خیابان‌های منتهی به حرم محدود شده بود.

هر یک از زائران و مجاوران نیز با گرفتن عکس‌های سلفی، خانوادگی، دوستانه و... در این لحظات سهمی برای ثبت خاطرات آغاز قرن جدید در جوار بارگاه منور رضوی را از آن خود می‌کرد.

زائری نیز لحظات نابش را با برقراری تماس با اقوام و آشنایان تقسیم می‌کرد و یک تنه دل ارادتمندان زیادی را به پنجره فولاد امام شمس‌الشموس گره می‌زد.

ساعت 19:3، زمزمه دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» زائران در آسمان حرم طنین‌انداز شد، این زمزمه با دعای «یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ» ادامه یافت و با دعای «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، اوج گرفت. همه در این لحظات زیبا، نیکوترین احوال را از درگاه ایزد منان، تنها برای خود که برای همه درخواست کردند.

زهرا اسماعیلی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام