وی افزود: آنکه در انتظار مهمان عزیزی است، سر از پا نمیشناسد و در تلاش است تا خود و محیط اطراف خود را برای آمدن مهمان، آماده کند و موانع حضور او را برطرف سازد. سخن درباره انتظار رویدادی بینظیر است. انتظار روزگاری که در سبزی و خرمی در تمام روزگاران گذشته، مثالی نداشته است و جهان چنان دوران زیبایی را هرگز تجربه نکرده است. این، همان انتظار حکومت جهانی امام مهدی(عج) است که در روایات از آن به «انتظار فرج» یاد شده است و از بهترین اعمال و عبادات، بلکه پشتوانه قبولی همه اعمال شمرده شده است.
حدائق اظهار کرد: انسان از زوایای مختلف، دارای ابعاد گوناگون است؛ از سویی دارای بعد عملی و نظری است و از سوی دیگرف دارای بعد فردی و اجتماعی است و از زاویهای دیگر در کنار بعد جسمی، بعدی روحی و روانی دارد. بدون تردید در همه ابعاد یاد شده به چارچوب مشخصی نیاز است تا در قالب آن، راه صحیح زندگی باز شود و مسیرهای انحرافی به روی آدمی بسته شود و آن راه درست، همان مسیر انتظار است.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: به بیان دیگر انتظار صحیح میطلبد که منتظر، بنیانهای اعتقادی و فکری خود را تقویت کند تا در دام مکتبهای انحرافی گرفتار نشود یا به سبب طولانی شدن دوره غیبت امام عصر(عج) به چاه یأس و ناامیدی سقوط نکند.
وی با بیان اینکه در بعد عملی، انتظار به همه اعمال و رفتار انسان جهت میدهد، افزود: منتظر باید در میدان عمل بکوشد تا زمینههای ظهور دولت حق فراهم شود. بنابراین منتظر در این بخش، هم به ساختن خود و هم به سامان دادن جامعه همت میگمارد. در بعد فردی، هم به حیات روحی و روانی خود و کسب فضیلتهای اخلاقی روی میآورد و هم به تقویت جنبه جسمی و بدنی میپردازد تا نیرویی کارآمد برای جبهه حق باشد.
حدائق در ادامه برخی از عوامل فردی و اجتماعی منتظر واقعی برشمرد و گفت: در بحث اخلاق فردی، مسئله بصیرت دینی مطرح است. بصیرت به معنای بینش عمیق در مسائل فکری و اجتماعی است تا انسان فریب نخورد، باطل را به جای حق نپذیرد و مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد و دچار فتنههای اجتماعی نشود و معنای زندگی صحیح را بر مبنای رهنمودهای دین بشناسد و پیرو امامان معصوم باشد.
وی با تأکید بر اینکه کسی که دین خود را عمیقاً نشناسد، با کوچکترین شبهه دچار انحراف میشود و با اغواگریهای افراد منحرف، به مذهبهای ساختگی و فرقههای پوچ کشیده میشود و از مسلمانی فاصله میگیرد، افزود: از شاخصهای بصیرت دینی، شناخت حجت خدا و امام معصوم و عقیده به امامت است، چه در عصر حضور چه در دوران غیبت. در عصر ائمه، دین را باید از معصومین فراگرفت و در عصر غیبت، از علمای دین که کارشناسان امور دینی هستند. در این صورت احتمال گمراهی و خطا بسیار کم است.
عضو جامعه روحانیت شیراز در عین حال این نکته را یادآور شد: این بصیرت تنها در امور دینی و اعتقادی نیست، در امور اجتماعی هم مؤمن باید زیرک و هوشیار و بصیر باشد تا ملعبه دیگران نشود و دچار امواج انحرافی نشود.
حدائق همچنین عامل فردی دیگر را انس با قرآن برشمرد و افزود: قرآن، منشور جاویدان اسلام و پیام آسمانی دین و معجزه جاوید پیامبر خدا(ص) و عهدنامه الهی با بندگان است. بر اساس رهنمودهای پیشوایان دین، ما سه وظیفه مهم و همیشگی نسبت به این کتاب عزیز داریم؛ خواندن و قرات و تلاوت؛ تأمل و تدبر در آیات قرآن و فهم حقایق آن و عمل به اوامر و نواهی الهی و احکام قرآن.
مسئول حوزه علمیه خاتمالانبیا(ص) شیراز اظهار کرد: در زندگی یک مسلمان، قرآن کریم باید نقش اساسی داشته باشد؛ هم انس با این کتاب مقدس و آسمانی، هم منطبق ساختن همه جهات زندگی با این منشور الهی و بهره گرفتن از پندها، مثلها، هشدارها، قصهها و رهنمودهایش.
وی عامل دیگر را انس با مسجد اعلام کرد و گفت: مساجد، کانونهای مقدسی هستند که به انسان آرامش روانی میدهند، محل عبادت و نماز و نیایش هستند و در روایات، از مساجد به عنوان خانه خدا در زمین و همچنین محبوبترین قسمت شهرها و غیره یاد شده است. علاوه بر این، حضور در مسجد و مجالس دینی، هم تعاون و وحدت و همبستگی و هم تعظیم شعائر دینی است و برکات اجتماعی و فواید سیاسی و اجتماعی دیگری هم دارد.
حدائق تصریح کرد: مسجد کانون تجمعها و خاستگاه حرکتهای اجتماعی و مبارزات مردمی و مرکز علمآموزی و تلاشهای فرهنگی بوده است. قیام حضرت مهدی(عج) نیز از مسجدالحرام خواهد بود و ندای «یا اهل العالم» آن حضرت از کنار خانه خدا به گوش جهانیان خواهد رسید.
مسئول حوزه علمیه مولیالموحدین(ع) شیراز عامل فردی دیگر را تقوا و ترک گناه برشمرد و افزود: آنچه زندگی انسان را خداپسند و پیامبرپسند و امام زمان پسند میکند، تقواست. تقوا نتیجه خداشناسی و ترس از عقوبت الهی بر گناهان و محبت به خداوند است. کسی که مدعی خدادوستی است، با بی تقوایی، او را عصیان نمیکند. خداوند در قرآن کریم میفرماید گرامیترین شما، با تقواترین شماست و همچنین پیامبر خدا(ص) هم میفرماید هرکس میخواهد عزیزترین مردم باشد، تقوای الهی پیشه کند.
وی با بیان اینکه عامل فردی دیگر حفظ زبان است، گفت: همه اعضای ما همچون چشم، گوش، دست و زبان، قلب و غیره نعمتهای الهی هستند و استفاده از آنها باید در مسیر رضای الهی باشد. در این میان، زبان ویژگی خاصی دارد. این عضو هم میتواند عامل گناه باشد هم وسیله ثواب.
حدائق با تصریح اینکه برخی از گناهان زبان عبارتند از پرحرفی، حرفهای لغو و بیهوده، دروغ، غیبت، تهمت، هتاکی، افشای راز، بردن آبروی افراد، تحقیر و توهین، دشنام، پرخاشگری، عیبجویی، تمسخر و غیره گفت: اگر بر زبان خود کنترل نداشته باشیم، چه بسا همین زبان کوچک ما را جهنمی کند. انتظار میرود زبانی که ذکر خدا میگوید و قرآن میخواند و مهدی(عج) را صدا میزند و نام امامان را بر زبان میآورد، از گناهان زبانی پاک باشد. امام زمان(عج) دوستدار کسی است که حفظ زبان داشته باشد و با آبروی دیگران بازی نکند و لغو و یاوه و حرف زشت و تهمت بر زبانش جاری نشود.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، عامل فردی دیگر را محاسبه نفس برشمرد و افزود: امام کاظم(ع) میفرمایند هرکس که هر روز از خودش حساب نکشد، از ما نیست. بنگرد که اگر کار نیک کرده است، از خدا توفیق بیشتر بطلبد و خدا را شکر کند و اگر عمل بد کرده است، استغفار و توبه به درگاه خدا کند. «محاسبه» در واقع بازخوانی پرونده عمل است که توسط شخص انجام میگیرد و برای خودسازی از مفیدترین برنامههاست و زمینهساز توبه و اصلاح است و از حسرتهای بعدی پیشگیری میکند.
وی با تأکید بر اینکه زندگی یک شیعه نباید خالی از این برنامه باشد تا بتواند مورد پسندی اولیای دین قرار گیرد، گفت: امام زمان(عج) درباره ناگهانی بودن امر ظهور و ضرورت آمادگی تقوایی و عملی میفرماید همانا امر ما (ظهور دولت ما) یک باره و ناگهانی خواهد بود، هنگامی که هیچ توبه، توبه کننده را سود نبخشد و پشیمانی بر گناه و خطا، کسی را از کیفر ما نرهاند.
حدائق در ادامه رفتار اجتماعی منتظر واقعی را یادآور شد و افزود: نخستین مورد رفتار اجتماعی منتظر واقعی، حسن خلق است. اینکه اخلاق نیکو چیست را همه میدانیم. کسی که در برخورد اول با دیگران، سلام کند و مصافحه کند، برخوردش با مردم، با چهره خندان و با تبسم باشد، گفتارش شیرین و رفتارش نیکو و شادیآور و غمزدا باشد، با مردم متواضعانه برخورد کند، از خوبیهای آنان تشکر کند، تندیها و پرخاشگریهایشان را تحمل کند، حلیم و صبور و بردبار باشد، کینه به دل نگیرد و عفو و گذشت کند، به پیران احترام و به کوچکترها مهربانی کند، اینها نشانههای داشتن حسن خلق است.
عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: پیامبر خدا(ص) با همین ویژگیها توانست در دلها نفوذ کند و از آن مردم جاهل و خشن و بادیهنشین، انسانهای دانا، مهربان، دلسوز، فداکار و با اخلاص بسازد. اخلاق او پشتوانه دعوتش بود. منتظر امام زمان(عج) در اخلاق نیک هم باید نمونه و الگو باشد تا مولایش از او راضی شود.
وی همچنین مورد دیگر را درآمد و کسب حلال برشمرد و گفت: مسلمان منتظر، نباید زندگی و کسب و کار و درآمد خود را به ربا و رشوه، سوءاستفاده از بیتالمال، جعل سند و فاکتور، اختلاس، شرکتهای هرمی، تصرف عداونی در مال و ملک دیگران، تقلب و غیره بیالاید. باید خمس و زکات بپردازد تا مالش پاکیزه شود و از ساعت کاری کم نگذارد، تخلف از قرادادهای مالی نکند و غیره..
حدائق ویژگی دیگر را ولایتمداری و پیروی از علمای دین دانست و افزود: خداوند، آفریدگار و پروردگار ماست. اطاعت از او بر ما واجب است. وقتی خدا فرمان میدهد که از پیامبر(ص) اطاعت کنید، اطاعت از پیامبر(ص) هم واجب میشود و اطاعت او، اطاعت خداست چنانچه در قرآن بر این موارد تأکید شده است.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: وقتی پیامبر(ص) اطاعت از جانشین خود و امامان را واجب کند، پیروی از امامان هم واجب میشود و چون امامان و امام زمان(عج) در عصر غیبت، اطاعت از علمای دین و فقهای آشنا به احکام خدا را لازم کردهاند، پس تبعیت از علما هم بر ما واجب است. چون اطاعت از امام، تبعیت از خدا و رسول به شمار میرود.
وی تأکید کرد: مسلمان باید ولایتپذیر باشد، هم ولایت خدا را قبول کند و به فرمانهای او گردن نهد، هم ولایت پیامبر(ص) و ائمه را بپذیرد و در امور دین، تابع آنان باشد و هم در عصر غیبت امام زمان(عج) برای آنکه بر عملکرد خویش حجت شرعی داشته باشد، از علمای دین پیروی کند، چون آنان حجت قرار داده شدهاند و اگر در این دوره، فقیهی جامعالشرایط، توانست حکومت تشکیل دهد و زمام امور مسلمانان را بر عهده گیرد، اطاعت از او هم لازم است؛ چیزی که به آن ولایت فقیه میگوییم.
حدائق ادامه داد: تبعیت از عالمان دین توسط مردم، گواه آن است که اگر امام زمان(عج) هم ظهور کند، از او پیروی خواهند کرد. کسی که پیش از ظهور، نسبت به عالمان دین تبعیت ندارد و ولایت فقیه را نمیپذیرد و نسبت به فتوای فقها، تمکین ندارد، چه بسا در مقابل امام زمان(عج) هم بایستد. ولایتپذیری در عصر غیبت، نشانه ولایتپذیری در عصر ظهور است.
انتهای پیام