صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
طغیانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از اولویت‌های مجلس در راستای تحقق شعار سال و تقویت دانش‌بنیان‌ها تخصیص و توزیع منابع اعتباری و بودجه‌ای است، تا از این طریق ظرفیت‌های موجود در عرصه دانش‌بنیان چند برابر شوند.

مهدی طغیانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اولویت‌های مجلس در تحقق شعار سال اظهار کرد: قوانین موجود ظرفیت‌های خوبی برای تقویت و جهش دانش‌بنیان‌ها هستند، اما موضوع اینجاست که قوانین به خوبی اجرایی نمی‌شوند.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه ظرفیت قانون جهش تولید دانش‎بنیان اجرایی و استفاده نشده است، گفت: همچنین ظرفیت‌های بسیاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها در قوانین پیشین در زمینه حمایت از تولید و توانمندی داخلی وجود دارد که استفاده نشده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: از این‌رو در وهله اول باید در حوزه نظارت بر اجرای قوانین به نحوی پیش برویم که ظرفیت‌های قانونی موجود فعال شده و در اختیار اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند.

طغیانی با اشاره به اینکه تسهیلات و منابع اعتباری مختلفی از جمله در قالب تبصره ۱۸ بودجه توزیع می‌شود، بیان کرد: در سال جاری قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان در این قالب در حوزه‌های مختلف تخصیص یافته که در توزیع منابع باید اولویتمان دانش‌بنیان‌ها باشند.

وی عنوان کرد: حال آنکه توزیع این منابع به حدی پراکنده و در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود که دانش‌بنیان‌ها که خود نقش پیشرو دارند و می‌توانند با افزایش بهره‌وری پیشران دیگر حوزه‌ها باشند و موجب تقویت آن‌ها شوند، مورد غفلت واقع شده‌اند.

نماینده مردم اصفهانی در مجلس گفت: یکی دیگر از اولویت‌ها در راستای تحقق شعار سال و تقویت دانش‌بنیان‌ها تخصیص و توزیع منابع اعتباری و بودجه‌ای است، تا از این طریق ظرفیت‌های موجود در عرصه دانش‌بنیان چند برابر شوند.

بی‌رغبتی به ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

طغیانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیش‌شرط‌های لازم برای گنجاندن دانش‌بنیان‌ها در فرهنگ تولید کشور، عنوان کرد: در وهله اول باید گفت در حوزه تولید آن اندازه که باید از پتانسیل دانش‌بنیان‌ها استفاده نمی‌شود. بخشی از کاستی‌های موجود در این حوزه مربوط به سنت مرسوم حوزه تولید در کشورمان است که معمولاً براساس واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری فعالیت می‌کرده، به این معنا که توزیع منابع شامل تسهیلات ارزی و ریالی صرف واردات تجهیزات می‌شده و عملاً حوزه‌های دانش‌بینان، فن‌آور و نوآور به واسطه نبود تقاضا رشد چندان و چشمگیری نداشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در صورتی‌که در کنار قوانین وضع‌شده برای حداکثر استفاده از توانمندی داخلی و جهش تولید، سیاست‌گذاری‌های دولتی شامل قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با محوریت حمایت از تولید دانش‌بنیان داخلی و نه واردات تجهیزات و ماشین‌آلات باشد، به مرور زمان و با افزایش تقاضا شاهد تقویت دانش‌بنیان‌ها در کشور خواهیم بود.

طغیانی تصویب قانون جهش تولید دانش‎بنیان در مجلس را از اقدامات بارز خانه ملت در راستای حمایت و تقویت این حوزه برشمرد و گفت: قوانین خوبی در این حوزه وجود دارد، اما مشکل آنجا است که قوانین موجود به درستی اجرایی نمی‌شوند.

انتهای پیام