محمد علیآبادی، معلم درس دین و زندگی و آموزش قرآن در مدارس در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی اظهار کرد: برنامههای قرآنی باید در وهله اول به رشد و مانایی اثرگذار در مدرسه برسند و تا زمانی که شاهد این رشد نباشیم نخواهیم توانست به سطح معناداری از آموزش قرآن در پایهای ترین سطح یعنی مدارس برسیم.
وی بیان کرد: پیامبر(ص) در فضیلت کار معلم قرآن فرمودند: «مُعَلِّمُ الْقُرْآنِ وَ مُتَعَلِّمُهُ يَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ حَتَّى الْحُوتُ فِي الْبَحْرِ؛ همه چیز برای معلم قرآن طلب آمرزش میکنند حتی ماهی در دریا»؛ این فضیلت زمانی بهتر و زیباتر خواهد شد که معلم قرآن به اثرگذاری کارش نیز فکر کند.
این معلم قرآن بیان کرد: تصور کنید اگر دائما به روشهای متداول و مرسوم سالهای پیش اکتفا کنیم، نخواهیم توانست به خروجی مناسب کلاسهای قرآن فکر کنیم و نتیجهاش میشود همین سردرگمی آموزشی و نبود شیوههای متناسب نیاز روز در آموزش و پرورش.
علیآبادی ادامه داد: گاهی حتی تنوع و نوآوری نکات درسی را در حوزه قرآن نمیبینیم؛ این یک ضعف بزرگ در حوزه قرآن است که حتی حاضر نیستیم خلاقیت را در امر آموزش دخیل دهیم؛ باید بدانیم تا زمانی که به روشهای نو و متناسب با گروه سنی تحت تعلیم فکر نکردهایم امید بستن به نتیجه دادن و ذوق هنری یک کار عبث و بیهوده است.
وی تصریح کرد: پیامبر خدا(ص) فرمود: «در روز قیامت دانشمندان و معلمان بد را میآورند و به آتش جهنم میاندازند. یکی از آنان از شدت عذاب در داخل آتش به دور خود میچرخد؛ کسانی که از او علم آموخته و نجات یافتهاند، به او میگویند: وای بر تو! ما راه راست را از تو آموختیم و هدایت شدیم. چرا تو اینگونهای؟ او پاسخ میدهد: من نسبت به آنچه به شما میآموختم و شما را از آن نهی میکردم، مخالفت کردم.»
علیآبادی بیان کرد: ارتباط مؤثر و همچنین عامل بودن در آموزش و اشراف به علوم قرآن و مباحث قرآن برای رفع شبهات اعتقادی دانشآموزان و اعتقاد داشتن به آنچه میگوید، از ویژگیهای مهم یک معلم قرآن است.
وی گفت: نگرش دوستانه و ارتباط نزدیک با آنها که باعث ترغیب به انس با قرآن میشود، داشتن صبر در آموزش و خلاق بودن، از جمله مهمترین شاخصهای معلم قرآن هستند که گاهی از یاد بردهایم.
علیآبادی تصریح کرد: فراموش نکنیم اگر فردی این ویژگیها را نداشته باشد نمیتواند اثرگذار باشد؛ بنابراین پایش دقیق معلمان قرآن در هر سطحی و برای هر گروهی لازم است و به نظر بنده باید یک سطح پایش جداگانه برای آنان درنظر گرفت.
وی با بیان اینکه رسیدن به این سطح که الزام وجود یک معلم قرآن شاخص را ضروری میکند، رکن مهم امروز برای رسیدن به سطح تعالی آموزشی است، گفت: به لحاظ سازمانی، وظایف معلم قرآنی تعریف شده است اما به نظر من وظایف یک معلم و مدرس قرآن بسیار بیش از اینهاست.
انتهای پیام