صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی:

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حمایت از همه دولت‌ها به ویژه در مواقع حساس به منزله سیره ثابت مدیریتی رهبر انقلاب گفت: در وضعیت فعلی نیز که دولت در صدد یک جراحی اقتصادی است، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی اگر از تقوای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند به سمت انتخاب سیره علوی تقدم دادن منافع ملی بر منافع و گروهی در وضعیت تعارض منافع حرکت کرده و از دولت حمایت می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در دیدار کارگران با اشاره به اقدامات اخیر دولت در حوزه اقتصادی فرمودند: «امروز کارهایی که دولت در زمینه اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمّی است و احتیاج به کمک همه دارد؛ یعنی همه‌ دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه ان‌شاءالله باید به دولت کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند.»

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویکرد و سیره مدیریتی رهبر معظم انقلاب در حمایت از همه دولت‌ها به ویژه در هنگام اجرای تصمیمات حساس و تحول‌گرایانه گفت: در نگاه دینی و اسلامی زمانی که تعارض منافع به وجود می‌آید، انسان توصیه فدا کردن و کار گذاشتن منافع شخصی و سلیقه‌های فردی و انتخاب منافع و مصالح عمومی و اجتماعی شده است. براساس همین نگاه دینی می‌توان رفتار و عملکرد مسئولان، شخصیت‌‌ها، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی را ارزیابی کرد که در هنگام پیش آمدن تعارض منافع، مصلحت عامه را در نظر می‌گیرند یا بر نظرات شخصی و منافع فردی و گروهی خود پافشاری می‌کنند.

شاخصه مهم حکمرانی علوی 

وی افزود: مقام معظم رهبری به تبعیت از امام علی(ع) به عنوان الگو و مقتدای ما شیعیان، همواره در این مسیر حرکت کرده و تلاش داشتند در زمانی که این تعارض منافع پیش می‌آید، مصلحت عمومی و منافع جمعی را محور گفتمان و توصیه‌ها و تأکیدات خود قرار دهند و لذا می‌بینیم ایشان در دوران همه دولت‌ها، فارغ از اینکه این دولت و رئیس‌جمهور آن منتسب به چه جناحی است، از آن دولت حمایت می‌کنند و سیره مدیریتی و رهبری ایشان در این دوران براساس همین توجه و اولویت دادن مصلحت عامه و اصل قراردادن حمایت از دولت‌ها تا زمانی است که انحراف یا خطای مشهودی صورت نگرفته باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: البته ایشان هیچگاه باب نقد دلسوزانه را از دولت‌ها نبسته‌اند و دولت‌ها را نیز توصیه به شنیدن انتقادات کرده‌اند. به همین دلیل است که ایشان به تبعیت از امام خمینی (ره) همواره در کشور منادی وحدت، همدلی، کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها و حرکت در راستای تحقق منافع ملی بوده‌اند.

موفقیت دولت در جراحی اقتصادی، موفقیتی ملی

وی افزود:‌ امروز هم دولت حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی وارد یک مرحله بسیار حساس تاریخی به ویژه در عرصه اقتصادی شده و اگر این دولت در این جراحی اقتصادی موفق شود در حقیقت کشور تا سال‌های سال در مقابل بسیاری از مفاسد و ناکارآمدی‌ها بیمه و مصون می‌شود. به همین دلیل معظم له در این برهه به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی و منتقدان و مخالفان دولت فعلی توصیه می‌کنند به این حکم عقل و فطرت جامه عمل بپوشانند و به دولت براساس نگاه ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع جناحی، شخصی، قبیله‌ای و حزبی کمک کنند.

تویسرکانی تأکید کرد: موفقیت دولت در این جراحی اقتصادی تنها موفقیت یک دولت نیست بلکه اقدامی به نفع عموم مردم و حتی به نفع خود جریان‌های سیاسی مختلف است که ممکن است روزی دولت را به دست بگیرند اما متأسفانه همیشه شاهد بودیم برخی جریان‌ها و جناح‌های سیاسی شجاعت، شهامت و توانمندی به کارگیری چنین نگاه و رفتاری را در مواجهه با مسائل مهم و حیاتی پیش روی کشور نداشته‌اند و این یکی از آسیب‌ها و نواقص در عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شود که احزاب به جای سلیقه و نگاه‌های خاص خود، مردم و منافع جامعه را در نظر بگیرند.

وی ابراز کرد: در حقیقت امروز چون یک سری نگاه‌ها و تفکرات خاص قدرت اجرایی ندارند، نباید این عدم حضور در قدرت منجر به مانع‌تراشی، فضاسازی و جوسازی و ترساندن مردم از آینده شود. در همین موضوع حذف ارز ترجیحی شاهد هستیم جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی مخالف دولت اصلا منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و به یک معنا دنبال انتقام‌گیری و اثبات عدم صلاحیت دولت و اشتباه مردم در رأی دادن به آن هستند اما واقعا این کار تنها به قیمت تضعیف دولت منتخب مردم، ناامید ساختن مردم، ضربه زدن به اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام انجام می‌شود و امیدواریم خداوند به این افراد و جریان‌ها قدرت و شهامت انتخاب سیره علوی عنایت کند.

ضعف تقوای سیاسی؛ مشکل اصلی جریان‌های سیاسی

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش انتقادپذیری دولت در جلب حمایت عمومی مردم و نخبگان و جریان‌های سیاسی به ویژه منتقدان و مخالفان در این اقدام مهم گفت: مهمترین عنصر در انتخاب رویکرد و سیره علوی در موقعیت تعارض منافع، توجه به خدا، معنویت و اخلاص است؛ فارغ از اینکه دولت انتقادپذیر است یا نیست، زمینه نقد را فراهم می‌کند یا نه و گروه‌های سیاسی دیگر در گذشته چه عملکردی داشتند یا نداشتند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تصریح کرد: در واقع اتخاذ تقوای فردی، اجتماعی و سیاسی مهمترین مؤلفه در این مسیر است و مشکل ما همین بی‌تقوایی یا کم‌تقوایی‌های سیاسی و اجتماعی در میان شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی است. به عبارتی مشکل امروز این نیست که دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و وزرای دولت باب انتقاد را باز کرده‌اند یا باز نکرده‌اند بلکه اگر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی ما اگر از تقوای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند به سمت انتخاب سیره علوی تقدم دادن منافع ملی و جمعی بر منافع فردی و گروهی حرکت می‌کنند و وقتی این اتفاق افتاد، قطعا دولت هم با درک صداقت و اخلاص این شخصیت‌ها و جریان‌ها، حرف منتقدان را بهتر و با آغوش بازتر می‌شنود و از نظرات و توصیه‌های‌ آنها بهره می‌گیرد تا نواقص و عیوب احتمالی خود را در اجرای این طرح یا هر تصمیم دیگری برطرف کند و چنین تعاملی بشارت امیدبخشی را در فضای جامعه ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: از طرفی اگر این تقوای سیاسی و اجتماعی وجود نداشته باشد، بهانه‌های مختلف فراوانی وجود خواهد داشت که در وضعیت تعارض منافع سیره علوی را انتخاب نکنیم و به سمت تثبیت منافع شخصی و سلایق گروهی برویم. در واقع جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب سیره علوی، فارغ از رویکرد و تفکر دولت و بدون در نظر گرفتن مسائلی مانند انتقادپذیری یا انتقادناپذیری دولت، وظیفه و تکلیف دینی خود را در حمایت و تقویت دولت و امیدآفرینی در مردم انجام دهند و اگر انتقاد و پیشنهادی هم دارند بدون تخریب‌گری و ترسیم یک فضای سیاه و آلوده، آن را مطرح کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام