صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
برازش در نشست بنیاد امام رضا(ع):

نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) امروز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمودرضا برازش؛ مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: بنیاد امام رضا(ع) ابتدا در بیست سال پیش با یک جشنواره‌ شعر برای گرامیداشت میلاد امام رضا(ع) برگزار شد و سپس چند برنامه شد تا اینکه در دهمین سالگرد آن برگزاری هیئت دولت مصوب کردند تا دبیرخانه جشنواره به بنیاد تبدیل شود و شکل قانونی به خود گرفت. در این ده ساله تلاش شده تا برنامه‌های متنوعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که بنیاد حمایت می‌کند این است که با کمک اصحاب فرهنگ و هنر در تمام کشور  برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را با توجه به شرایط آن منطقه استان تدوین کنیم. برای مثال شعر به زبان ترکی در آذربایجان غربی هر سال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود یا برنامه شعر به زبان عربی در خوزستان، برنامه فیلم رضوی در گلستان و دیگر جاهای کشور از برنامه‌های فرهنگی و هنری است که بنیاد با مشارکت، حمایت دیگر نهادها برگزار می‌کند.

برازش افزود: همچنین برنامه‌هایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که برنامه اختتامیه آن در چند روز آینده در مشهد برگزار خواهد شد و برنامه کتابخوانی رضوی که به صورت گسترده در شهر شیراز از سوی نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد. همکاری نزدیکی بین بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی وجود دارد.

مدیر بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)  با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا بسیاری از برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار ‌شد ادامه داد: امسال این امکان به وجود آمده که برنامه‌ها به صورت حضوری برگزار شود و اختتامیه برنامه تئاتر را در هفته آینده در تبریز شاهد خواهیم بود. طی همکاری نزدیکی که با آستان قدس رضوی شده است برنامه میلاد امام رضا(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار می‌شود. امیدواریم که شاهد حضور مسئولین ارشد کشور و مهمانان بین‌المللی باشیم.

وی افزود: در این برنامه از خادمان و مروجان فرهنگی رضوی در ایران و خارج که پیشنهاد و تائید شدند تقدیر می‌شود. همچنین لازم است از نهادها و سازمان‌های که با ما همکاری کردند تشکر ‌کنم. 

برازش تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات فرهنگی و هنری در رابطه با امام رضا(ع) انجام شده است که تا پیش از این پراکنده بود. تاکنون نزدیک به دو هزار کتاب در ارتباط با امام رضا(ع) تهیه شده است و امیدواریم این بانک جامع اطلاعات در همه حوزه‌های مختلف تشکیل شود و اجازه استفاده آن در اختیار محققان قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از تولیدات مختلف برای اهل‌بیت(ع) در ردهای مختلف حمایت می‌کند. همچنین ما در حال تدوین فرازهایی از زندگی امام رضا(ع) هستیم تا هنرمندان مختلف آن را به تصویر بکشند. در بخش پژوهش فصلنامه‌ فرهنگ رضوی را داریم که رده A  وزارت علوم را دارد و به تازگی موفق شدیم مجوز فعالیت فصلنامه دوم به نام فصلنامه معارف اهل‌بیت(ع) را دریافت کنیم و در چند روز آینده اولین شماره این فصلنامه منتشر خواهد شد.

برازش تصریح کرد: با کمک استان‌ها و ارگان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای ترویج فرهنگ رضوی ایجاد کردیم تا در رابطه با اهل‌بیت (ع) آثار تولید کنند. مثلاً به استان‌های مختلف اعلام کردیم تا شاعران ولایی استان‌ها را دعوت کنید تا اشعار خود را در ارتباط با اهل‌بیت(ع) قرائت کنند. ما نزدیک به 500 کلیپ از 18 استان دریافت کردیم که نشان از استقبال از این کار دارد.

مدیر بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در رابطه با برنامه‌ای موسیقیایی گفت: برنامه‌های موسیقیایی نیز داریم برای مثال بحث شروه‌خوانی را در بوشهر داشتیم که در پیش از عید 40 برداشت‌ از هنرمندان بوشهری گرفته شد که در حال تدوین است.

وی در رابطه با بخش بین‌الملل چنین توضیح داد: در بخش بین‌الملل از شاعران عزیز افغانستانی که برای اهل‌بیت(ع) شعر سرودند فیلم‌هایی گرفته شد و در حال استفاده است که بسیار مورد استقبال رایزن‌های فرهنگی قرار گرفته است زیرا هم ترویج اهل‌بیت(ع) و زبان فارسی است. همچنین ما در حوزه بین‌الملل بحث خادمان بین‌الملل را داریم و ارتباط نزدیکی با سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد.

برازش با بیان اینکه فضای مجازی یکی از اولویت‌های ما بوده بیان کرد: تا قبل از کرونا تولیدات مختلفی از محصولات جشنواره و تولیدات جدید در فضای مجازی منتشر شده است که آمار بازدید خوبی داشته که این بازدید به روزانه ۱۵۰ هزار بازدید می‌رسد. همچنین همکاری مفصلی با اکران‌های شهری داریم که تعداد زیادی از تابلوهای شهر از تولیدات بنیاد امام رضا(ع) است.

وی با بیان اینکه چندین برنامه از فردا آغاز می‌شود ادامه داد: در بخش کودک و بزرگسال برنامه‌ها و نشست‌های مختلف برگزار می‌شود که امیدوارم مورد استفاده مردم عزیز قرار بگیرد.

برازش افزود: کل این برنامه‌ها با ۲۵ نفر نیرو در حال انجام است و سعی شده با صرفه‌جویی هرچه تمام آثار با کیفیتی تولید شود. ما دست دوستی خود را به سمت همه طیف‌های هنرمندان در رشته‌های مختلف دراز می‌کنیم تا آثاری برای امام رضا(ع) تولید کنند و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) هم حمایت خود را می‌کند.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران سؤالات خود را از مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)  مطرح کردند.

برازش در پاسخ به سال خبرنگار ایکنا مبنی بر وضعیت شفافیت مالی و میزان بودجه‌ بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بیان کرد: ما چیز پنهانی در بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نداریم و همه اطلاعات ما شفاف است ناظرین بر ما اشراف دارند. صورت‌های مالی ما آماده است و آماده برگزاری مجمع هستیم. همه صورت‌های مالی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سامانه شفافیت منتشر می‌شود و کاملاً قابل دسترسی است.

در سال 1396 مبلغی که به بنیاد پرداخت شده مبلغ هفت میلیارد تومان بوده و در طول پنج سال این بودجه افزایشی که پیدا کرده تبدیل به ده میلیارد تومان شده است. حداقل حقوق در طی این سال‌ها چهار و نیم برابر شده است اما بودجه این بنیاد در طی 5 سال کلاً 35 درصد افزایش پیدا کرده است. دیگران ببینند که ما چگونه اداره می‌کنیم. بسیار مشکل است که 32 استان را بتوان حمایت کرد. فقط جشنواره فیلم گلستان یک میلیارد تومان هزینه‌ آن بوده است که یک سوم آن را ما حمایت کردیم. میزان بعضی از جوایز را مجبور شدیم تا کم کنیم.

وی در پاسخ به سال یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه‌های فرهنگی و هنری و استفاده از موسیقی با توجه به شرایط مشهد مقدس بیان کرد: اگر در استان‌ها هنرمند برجسته‌ای حضور دارد که علاقه‌مند است برای امام رضا(ع) اثر تولید کند ما حمایت می‌کنیم. در تولیدات ما سعی کردیم که همه بخش‌های هنری را در بر بگیرد. در ارتباط با موسیقی ما با کمک انجمن موسیقی ایران یک آلبوم از موسیقی نواحی در رابطه با امام رضا(ع) تولید کردیم که قابل ارائه است. همچنین برداشت‌های مختلفی از تولیدات موسیقایی بخش‌های مختلف کشور داریم. هنرمندان برجسته‌ نیز تولیداتی دارند که ما هم از آنها حمایت می‌کنیم هفته آینده اثر جدیدی آقای اشراف‌زاده تولید کرده‌اند که رونمایی می‌شود. ما در زمینه موسیقی به دلیل اینکه آثار در رابطه با اهل‌بیت(ع) است هیچ چالش و محدودیتی نداریم زیرا موسیقی اهل‌بیت(ع) است.

برازش در سال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر موازی‌کاری با دیگر برنامه‌ها و نهاد‌ها بیان کرد: هماهنگ کردن بین سازمان‌ها و نهادها کمی سخت است. فعالیت‌های آستان قدس رضوی در سطح مشهد است و برنامه‌های بنیاد در سطح کشور و استان‌ها است. با توجه به شرایط مختلفی که وجود دارد هرچه بتوانیم تلاش می‌کنیم هماهنگی ایجاد کنیم تا از موازی‌کاری بپرهیزیم.

انتهای پیام