صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۳۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان معتقد است هجرت امام ‌رضا(ع) به ایران یک ظرفیت ممتاز و ویژه در شکل‌گیری جامعه اسلامی ایران بود. استفاده از ظرفیت امام رضا(ع) فقط نباید محدود به این باشد که در مشهد مقدس، مردم بارگاه مقدس را زیارت کنند بلکه این بخش کوچکی از ظرفیت معنوی و سایه حرم امام رضا(ع) در ایران است.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اینکه هجرت امام رضا(ع) به ایران یک ظرفیت ممتاز و بستر ویژه در شکل‌گیری جامعه اسلامی ایران بود، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت امام رضا(ع) فقط نباید محدود به این باشد که در مشهد مقدس، مردم بارگاه مقدس را زیارت کنند بلکه این بخش کوچکی از ظرفیت معنوی و سایه حرم امام رضا(ع) در ایران است.

وی با تأکید بر بسط و گسترش این ظرفیت معنوی، افزود: گرچه اقداماتی در طول سالیان گذشته مانند حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید در اقصی نقاط کشور شکل گرفته است، اما این یک حرکت محدود و فقط در ایام دهه کرامت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: در دوران اسلام، پنج هجرت تمدن‌ساز به چشم می‌خورد که این هجرت‌ها در مسیر پیشبرد اهداف آخرالزمانی هستند؛ به نحوی که مقدماتی برای شکل‌گیری تمدن تاریخ بشریت و برافراشته شدن پرچم اسلام بر سراسر عالم به حساب می‌آیند. دو مورد از پنج هجرت تمدن‌ساز به مقصد ایران اسلامی بوده است. یک مورد هجرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) به خراسان و دیگری هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم است.

نظیری گفت: اگر ما این هجرت‌ها را تحت تدابیر خداوند بدانیم، درمی‌یابیم که قرار است تمدن آخرالزمانی و جامعه الگو که در واقع همان گام چهارم اهداف انقلاب اسلامی است، شکل بگیرد، جامعه‌ای که در آن اندیشه و معارف اسلام ناب مبنای عمل تمام اضلاع جامعه اسلامی باشد، دولت آن اسلامی باشد، دولت‌مردان آن اسلام را بشناسند و بر پایه معارف اسلام بیندیشند همچنین بر پایه معارف دقیق اسلامی هم عمل کنند.

وی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای اجزا بر مبنای اندیشه اسلامی شکل می‌گیرد. این ویژگی‌های یک جامعه اسلامی نمونه است؛ بعد از شکل‌گیری جامعه اسلامی نمونه، امتی شکل بگیرد برای ایجاد تمدن اسلامی در سراسر عالم، این هدفی از اهداف هجرت امام رضا(ع) به ایران بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به مسئله تربیت خادمیاری برای امام رضا(ع)، تصریح کرد: جدی پرداختن به بحث خادم‌یاران رضوی به این معنا که ما تمام گستره ملت ایران را در اقصی نقاط کشور، شهرها و روستاها در همان موقعیت، پست و مسئولیتی که قرار دارند تحت چتر خادمی امام رضا(ع) تعریف کنیم. اگر این مهم رقم بخورد و در فضای کشور ایجاد شود چتر معنوی و اثربخشی در تمام نقاط کشور در کل سال تعمیم و توسعه پیدا می‌کند. در این حالت همه احساس می‌کنند در حرم رضوی هستند و ساعاتی از روز خود را به خدمت‌گزاری در آن آستان تعریف می‌کنند.

وی ادامه داد: این مدل خدمت‌گزاری به این معنا نیست که مردم هجرت کنند و یا ساعاتی را در حرم خادمی کنند بلکه حرم را به کل ایران توسعه داده‌ایم، چراکه شعاع اثر امام بزرگوار محدود به خراسان رضوی نیست بلکه اگرچه اثر معنوی و اتصال معنوی خوبی با مضجع شریف دارد اما  بستری ایجاد می‌کنیم که هر کس در هر جایی که هست و در هر جایگاه شغلی که قرار دارد، به‌عنوان نمونه یک معلم در کلاس درس، یک استاد در حال تدریس، یک پزشک در مطب و... کارش را شروع می‌کند و لباس خادمی امام رضا(ع) را بر تن کرده و خود را در محضر امام رضا(ع) حس کند، در این حالت است که کار تخصصی خودش را خدمت به امام رضا تعریف می‌کند.

انتهای پیام