صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۸۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹

باتوجه به اینکه در آیات قرآن کریم و روایات امامان و پیشوایان ما، انسان از غیبت برادر مومن خود نهی شده است، آیا می‌توان با استناد به بی‌نماز بودن شخص، انسان خود را مجاز به بدگویی و عیب‌‌گویی پشت سر آن و نزد دیگران بداند؟

به گزارش ایکنا از قم، «غیبت کردن آخرین تلاش افراد زبون و ناتوان است» و این شاید صریح‌ترین و بهترین تعریف غیبت از کلام امام علی(ع) است که به طور مشخص کژی و ناپسندی غیبت را هویدا می‌کند.

با توجه به اینکه در قرآن از غیبت کردن همانند خوردن گوشت برادر مؤمن در صورتی که مردار است یاد شده است و در روایات از غیبت‌کننده بعنوان منفورترین مخلوقات، بدترین مردم، شریک شیطان و منافق یاد شده‌است آیا می‌توان با استناد به بی‌نماز بودن شخص انسان خود را مجاز به بدگویی و عیب‌‌گویی پشت سر آن و نزد دیگران بداند؟

استفتاء از دفتر  سه تن از مراجع عظام تقلید درباره این موضوع به شرح زیر است:

پرسش: غیبت فرد بی‌نماز جایز است؟

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای:

حرام است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:

جایز نیست.

آیت‌الله حسین نوری همدانی:

جایز نیست.

با گذر بر آیات قرآن کریم و روایات امامان در می‌یابیم که دین مبین اسلام مکررا انسان را از غیبت انسان مومن نهی می‌کند و غیبت کردن تنها در چند مورد به طور محدود جایز است و در این باره پیامبر(ص) فرمود:«چهار کس هستند که غیبت کردن از آنها غیبت نیست: فاسقی که فسق خود را آشکار می‌سازد، پیشوای دروغگویی که اگر خوبی کنی سپاسگزاری نمی‌کند و اگر بدی کنی نمی‌بخشد، کسانی که از سر خنده و شوخی فحش مادر می‌دهند و کسی که از جماعت مسلمانان کناره گیرد و بر امت من عیب گیرد و به روی آنها شمشیر کشد» و براساس این تعبیر واضح از پیامبر گرامی اسلام و استفتائات مراجع تقلید غیبت شخص بی‌نماز جایز نیست.

انتهای پیام