صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶

کارگاه آموزشی بانوی عفیفه به مناسبت هفته عفاف و حجاب، به صورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات برق منطقه ای زاهدان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، کارگاه آموزشی بانوی عفیفه به مناسبت هفته عفاف و حجاب، به صورت ویدئو کنفرانس 21 تیرماه با حضور زکیه مومن، مسئول بسیج بانوان توانیر، ام‌البنین داورنژاد، مسئول بسیج خواهران بسیج کارمندان سپاه سلمان استان و کلیه اعضای شورای بسیج برق‌های منطقه‌ای با سخنرانی مریم خندابی، مدرس دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب در سالن جلسات برق منطقه‌ای زاهدان برگزار شد.

مریم خندابی، مدرس شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح ازدواج در این کارگاه آموزشی در باب حجاب، گفت: حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان است که دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.

وی افزود: بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است که این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود.

مدرس شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح ازدواج با اشاره به این مطلب که گاهی ممکن است بُعد اول باشد ولی بُعد دوم نباشد، ادامه داد: در این صورت نمی‌‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است؛ بانوی مسلمان باید تلاش کند تا دو بعد را در کنار هم داشته باشد.

خندابی با اشاره به این مطلب که عفاف نيز دو مفهوم دارد، بیان کرد: يك مفهوم عام‌ كه‌ عبارت‌ است از خويشتن‌داری در برابر هرگونه تمايل‌ افراطی نفسانی و مفهوم‌ خاص‌ آن خودداری از تمايلات افراطی جنسی است.

این مسئول تصریح کرد: اگر حیا نباشد فرد عبادت نمی‌کند، احترام نمی‌گذارد و حریم‌ها شکسته می‌شود بنابراین حیا نشانه خرد و دینداری و نشانه محبوبیت نزد خداوند است.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم هفت مورد از حیا ذکر شده است که حیای مثبت و خوب هستند و انسان باید آن‌ها را رعایت کند.

خندابی، حیاء چشم را اولین نوع حیا و حیا در گفتار و کلام را دومین نوع حیا دانست و گفت: سومین حیا در شنیدن است؛ باید گوش را از شنیدن غیبت و تهمت و موسیقی حرام بازداریم.

وی تصریح کرد: چهارمین حیا در پندار است که سوء ظن نداشته و نسبت به یکدیگر بدبین نباشیم. پنجمین حیا، حیا در حرکت و رفتار اعضای بدن و نوع راه رفتن است تا سبب تحریک و گناه نشویم، ششمین حیا، حیا در پوشش است و هفتمین حیا در روابط اجتماعی با پدر و مادر، همسایه و همکاران است که باید رعایت شده و مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول در پایان اظهار کرد: حیا، نمک وجود زن است؛ حیا در زن زیباتر از حیا در مردان است چرا که شاکله وجودی زن اقتضای بیشتری به حیا دارد.

انتهای پیام