وی افزود: هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر باشد در تقویت روحیه باطنی و درونی عفت، تاثیر بیشتری خواهد داشت و حجاب ظاهری از عفت درون نشأت میگیرد.
استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: واژه حجاب در قرآن با دو کلمه خُمر و جلابیب به کار رفته است؛ خُمر همان روسری و مقنعه است و جلابیب جامهای است که سراسر بدن را میپوشاند و در جامعه امروزی و براساس تفسیر مفسران مصداق بارز آن چادر است.
وی عنوان کرد: زندگی عفیفانه دارای ابعاد مختلفی است و برای دستیابی به آن باید عفت در خیلی از امور رعایت شود که قرآن کریم عفت در پوشش را یکی از مصادیق آن میداند.
محترم تصریح کرد: رعایت حیا در مقابل نامحرم یکی دیگر از مصادیق عفت در قرآن است که خداوند میفرماید: در خانههایتان بمانید و همانند عصر جاهلیت تبرج نداشته باشید چرا که این امر باعث جلب توجه میشود و مصداق بارز تبرج در جامعه امروزی آرایشها و مدهای غیر متعارف است.
وی بیان کرد: سومین نوع عفت، عفت در نگاه است و خداوند در قرآن خطاب به مردان و زنان می فرماید: از خیره شدن به نامحرم خودداری کنید و همچنین در آیه ۲۲ سوره احزاب پروردگار عالم اشاره میکنند، در گفتار خود نرمی و طنازی نداشته باشید تا بیماردلان طمع نکنند.
استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی رعایت حیا در راه رفتن را پنجمین مصداق عفت عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره نور میفرماید: پاها را بر زمین نکوبید تا زینتهای شما آشکار نشود و مصداق زینت، همان خلخال در قدیم و یا کفشهای پاشنهبلند در عصر حاضر است که باعث جلب توجه میشود.
وی عنوان کرد: بر اساس توصیه قران کریم باید در رفتوآمدهای خود به خانههای هم عفت و حیا را رعایت کنیم، بنابر این زندگی عفیفانه زمانی محقق میشود که فرد مصادیق بیان شده را در زندگی خود رعایت کند.
انتهای پیام