وی با بیان اینکه محورهای جشنواره شامل شیوههای زندگی سالم، پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ارتقاء بهداشت روان، پیشگیری از گرایش به دخانیات، مصرف مواد مخدر، خشونت و بزهکاری است ادامه داد: از اهداف جشنواره گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی، شناسایی قابلیتها و ظرفیت دانشآموزان و مدارس، معرفی ابتکارات و خلاقیتها، معرفی الگوهای مختلف پیشگیری، شناسایی الگوهای موفق معلمان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تجلیل از خدمات و دستاوردهای فعالان است.
کریمی با اشاره به آنکه جشنواره شامل سه بخش خلاقیت دانشآموزی، ابتکارات درون مدرسهای و ابتکارات جامع محور است تصریح کرد: در بخش ابتدایی شامل انشا و نقاشی در دانشآموزان دختر و پسر و در گروه تحصیلی متوسطه اول و دوم پانزده قالب اثر و در هر مقطع دانشآموزان دختر و پسر جدا و به صورت گسترده انجام شد که در بخش والدین و فرهنگیان در قالب روایت، ایده و مقاله میتوانستند مشارکت داشته باشند.
دبیر یازدهمین جشنواره نوجوان سالم گفت: در بخش ابتکارات درون مدرسهای ویژه فرهنگیان و شامل الگوهای فنون آموزش و تدریس، محصولات فرهنگی شامل کتابچه، لوح فشرده و غیره، پروژههای ابتکاری، برنامههای عمل سالانه مدرسه در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، طرحهای نوآورانه مدرسه برای فرهنگسازی و آموزش مثل اقدام پژوهی؛ در بخش ابتکارات جامع محور به صورت پروژههای کوچک در مدارس تعریف و به سرانجام رسید.
وی با بیان اینکه این جشنواره به همراهی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم برگزار شد و امتیاز ویژه به آثاری که رویکرد مذهبی و بر اساس آیات و روایات و حکایات داشتند اختصاص گرفت خاطر نشان کرد: این برنامه یک کار ترویجی و آموزش غیرمستقیم است که علاوه بر آگاهسازی عمومی، ارتقای دانش و شناخت افراد در مورد رفتارهای پرخطر، جلب مشارکت دانشآموز خانوادهها و والدین و فرهنگیان در جهت ترویج شیوههای زندگی سالم را به همراه داشت که فراخوان جشنواره از 28 آبانماه 1400 لغایت 28 اسفندماه 1400 به جمعآوری آثار و در 15 فروردینماه 1401 جمعآوری آثار توسط دبیرخانه استانی بود؛ داوری 15 روز به طول انجامید که از 20 داور ملی، کشوری و استانی بهرهمند شد.
کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان قم در پایان گفت: این ظرفیت وجود دارد که از برگزیدگان و منتخبان و به عبارتی استعدادهای کشف شده آموزش و پرورش در این جشنواره در جذب نیرو توسط ادارات و نهادهای دولتی همچون حوزهعلمیه، سازمان تبلیغات و غیره در تهیه تولیدات محتوایی و ایدهپردازی و غیره به صورت پارهوقت و تماموقت و حتی موردی و پروژهای استفاده شود که تعداد کل شرکتکنندگان در این جشنواره دانشآموزی شامل 9 هزار 254 نفر و از این تعداد 200 نفر مورد تقدیر قرار گرفتند؛ همچنین 16 اثر برگزیده مربوط به پسران و 81 اثر برگزیده مربوط به دختران است که از پسران 14 دانشآموز و از دختران 20 دانشآموز به مرحله کشوری راه پیدا کردند که مراسم اختتامیه در دو روز پسرانه و دخترانه برگزار شد.