صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
یادداشت

مرحله شهرستانی چهل‌و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مرکزی به میزبانی دو شهرستان اراک و ساوه به پایان رسید و حاشیه‌نگاری مسابقات در قالب یادداشت تقدیم مخاطبان می‌شود.

مرحله شهرستانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مرکزی، جمعه، 31 تیرماه در آستان مقدس امامزادگان آمنه خاتون(س) و عبدالله(ع) اراک به پایان رسید. رشد 70 درصدی آمار ثبت‌نام شدگان نشان از اطلاع‌رسانی مجموعه اوقاف و تلاش‌های اداره امور قرآنی برای حضور حداکثری دارد تا جایی که امسال ۱۴۰۳ نفر رشته و ۱۲۲۸ نفر کدملی ثبت‌نام کردند.

پس از اتمام فرصت ثبت‌نام قرار بر این شد که اوقاف این مسابقات را به‌صورت منطقه‌ای و در دو شهرستان اراک و ساوه برگزار کند و حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان مرکزی دلیل این امر را در مصاحبه‌ای که در 30 خرداد منتشر شد این‌گونه بیان کرد: «کیفیت برگزاری در شهرستان‌های استان فراز و فرودهایی دارد و گاه ارزش برگزاری مسابقه مستقل را ندارند، حتی سال گذشته با وجود پنج منطقه کیفیت برگزاری در برخی مناطق پایین بود. امسال این مسابقات به دلایلی همچون تقویت متسابقان شهرستانی تجمیع شد و امید است داوطلبان با رقابتی سالم انگیزه‌ای برای تمرین بیشتر برای موفقیت‌های بعدی کسب کنند.» البته تمام سعی اداره امور قرآنی اوقاف این بود که حقی از شرکت‌کننده‌ای تضییع نشود که مصاحبه کامل را با تیتر «مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی منطقه‌ای برگزار می‌شود» می‌توانید مطالعه کنید.

ساوه جمعه، 24 تیرماه میزبان شهرستان‌های زرندیه، دلیجان، ساوه، محلات و تفرش بود و این مسابقات در رشته‌های آوایی در دو امامزاده سیداسحاق(ع) و امامزاده سیدحسین(ع) برگزار شد. تقریباً اکثر داوران و متسابقان از میزبانی این شهرستان ابراز رضایت کرده بودند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی متسابقان شرکت‌کننده از برگزاری مسابقات به‌صورت منطقه‌ای راضی نبودند و متأسفانه دلیلی برای حضور در مرحله شهرستانی ندیدند.

عدم استقبال مردم از مسابقات

به‌دلیل حجم بالاتر آمار ثبت‌نامی‌ها در اراک این مسابقات در دو روز 30 و 31 تیر در امامزادگان آمنه خاتون(س) و عبدالله(ع) این شهرستان با حضور متسابقانی از شهرستان‌های کمیجان، خنداب، اراک، فراهان، آشتیان، فراهان و خمین برگزار شد. برگزاری مسابقات در امامزاده نه تنها اشکال ندارد، بلکه می‌تواند به جذب اکثری مردم به قرآن مؤثر باشد، اما متأسفانه آنچه شاهد بودیم این بود که مردم حتی در امامزاده نیز استقبالی از مسابقات نکردند و بازهم این دوره از مسابقات بدون حضور مستمعین برگزار شد و اگر زائری می‌آمد بدون توجه به مسابقات زیارت می‌کرد و خارج می‌شد. به نظر می‌رسد مکان برگزاری مسابقات برای عموم مردم اهمیت چندانی ندارد و برای جذب باید اقدامات دیگری صورت گیرد و بهتر است از نظرات و پیشنهادات اساتید و نخبگان این عرصه استفاده شود.

سال گذشته وجود هادی یا راهنمای حفظ اقدام شایسته‌ای بود و بهتر بود که امسال نیز از این روند برای مرحله شهرستانی استفاده می‌شد؛ چراکه سال گذشته این مهم ویژه متسابقان استانی بود و تقریباً داوطلبان قوی‌تر از شهرستان به مرحله استانی راه یافته بودند و حضور داوطلبان شهرستانی در دو شهرستان می‌توانست فرصتی برای آموزش بهتر و رفع اشکالات باشد که مورد غفلت قرار گرفته بود.

استقرار میزی با حضور یکی از کارکنان اوقاف جهت آشنایی با مشکلات متسابقان در شهرستان محل سکونت یا حتی در نظر گرفتن صندوق پیشنهادات و انتقادات می‌توانست به روند هرچه بهتر مسابقات کمک کند. با توجه به اینکه این مسابقات برای اولین بار منطقه‌ای برگزار شد قطعاً با انتقادات یا پیشنهادهایی رو‌به‌رو بود، البته خبرگزاری ایکنا از روند برگزاری مسابقات با شرکت‌کنندگان مصاحبه‌هایی به‌صورت حضوری و تلفنی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود، امید است مورد استفاده قرار گیرد.

عدم استقبال پیشکسوتان از بازدید مسابقات

مسابقات اوقاف امسال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور تداخل داشت و باز هم این مسابقات با وجود اینکه در مرکز استان برگزار شد، اما بازدیدکننده‌ای جز حجت‌الاسلام واحدی، مدیرکل اوقاف استان نداشت. صدا‌و‌سیما هم زحمت حضور به خودش را نداد و باز هم مسابقات در سکوت خبری برگزار شد. انتظار از پیشکسوتان قرآنی نیز بیش از این حرف‌هاست، اما متأسفانه گویا همه در انتظار دعوت‌نامه نشسته‌اند و جایی که دعوت‌نامه‌ای برای آنان ارسال نشود حضور هم نخواهند داشت. حضور عباس حبیبی، پیشکسوت قرآنی، علی شیخی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، مصطفی سعیدی و کاظم ربیعی در مسابقات و بازدید از روند برگزاری بارقه امیدی است که دل شرکت‌کنندگان را گرم می‌کند.

مسابقات ویژه بانوان از حساسیت بیشتری برخوردار است و به نظر می‌رسد این مهم مورد توجه کافی قرار نگرفته بود. تردد آقایان در محل برگزاری مسابقات باید تذکر داده می‌شد که این امر مورد کم‌توجهی قرار گرفت؛ چراکه در طبقه فوقانی امامزاده دفتر آستان مقدس امامزاده قرار دارد و آقایان در آن محل از ابتدا تا انتها حضور داشتند و گاه نیز از محل استقرار خود پایین می‌آمدند. شایسته بود برای هماهنگی‌های بیشتر در آن ساعات از بانوان استفاده می‌شد. البته این مهم امر شکایت برخی متسابقان خانم را به دنبال داشت. همچنین بسیاری از بانوان از منطقه‌ای برگزار شدن مسابقات گلایه داشتند و همین امر باعث شده بود که آمار زیاد غائبان دور از انتظار باشد. شایسته بود جوانانی که توان شرکت در مسابقات را دارند حضور داشته باشند و پس از آن پیشنهادها یا انتقادهای خود را برای برگزاری مسابقاتی پرشورتر اعلام کنند. اینکه به دلیل تردد در مسابقات شرکت نکنند خالی از لطف است؛ چراکه اگر سختی‌هایی داشت قطعاً مزیت‌هایی نیز داشت که متأسفانه به امتیازهای آن از سوی متسابقان توجه نشد.

مراقب مادران شرکت‌کننده در مسابقات باشیم

حضور مادران با فرزندان کوچک می‌تواند هم امیدآفرین باشد و هم نگران‌کننده؛ چراکه وقتی مادری با فرزند کوچک رنج سفر را به خود هموار می‌کند نشان از اهمیت قرآن دارد و عدم توجه به مکانی برای استقرار مادر و فرزند و محلی برای استراحت کودک می‌تواند انگیزه این مادر و دیگر مادران برای حضور در مسابقات را کاهش دهد؛ از این‌رو برای برگزاری مسابقات باید به تمام ابعاد توجه کرد.

مسابقات در بخش بانوان به دلیل آمار زیاد متسابقان در دو سالن در نظر گرفته شده بود که این امر نیز نارضایتی‌هایی از سوی داوران و متسابقان را به دنبال داشت؛ چراکه صدای صوت به طبقه دیگر به گوش می‌رسید و این مهم تمرکز داوران و متسابقان را برهم می‌زد. سال گذشته به انتخاب صندلی مناسب برای داوران از سوی ایکنا اشاراتی شده بود، اما امسال نیز این مهم مورد بی توجهی قرار گرفت و برخی داوران از ایکنا خواستند به این مهم در گزارش‌های خود بپردازد، چراکه آنان مجبورند به دلیل داوری وقت زیادی را روی صندلی بنشینند و این امر باعث آزار آنان شده است.

داوران امسال به حضور چهره‌های جدید در مسابقات نیز اشاراتی داشتند. آنان بر این باورند که دانش‌اموزان در حال اتمام دوره تحصیل خود در مدارس هستند و جواز شرکت در مسابقات قرآن اوقاف را کسب کردند و این امر امید را برای حضور متسابقان جدیدتر در سال‌های آینده بیشتر می‌کند. وجود افرادی همچون ابوذر کرمی، مرتضی و مصطفی سعیدی، مسعود شریفی و دیگر شرکت‌کنندگان در مسابقات می‌تواند فرصتی برای سایر شرکت‌کنندگان باشد تا از تجربیات آنان استفاده کنند. امسال پس از سال‌ها دوری محمد شریفی، دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء مسابقات قرآن اوقاف از مسابقات باردیگر حضور او را در رشته ترتیل مسابقات شاهد بودیم که این امر می‌تواند برای جوانان انگیزه آفرین باشد.

داوری این دوره از مسابقات 31 تیر ماه به اتمام رسید و تا دیروز نتایج مرحله شهرستانی اراک اعلام نشده بود، با وجود اینکه خبرنگار ایکنا بارها تماس گرفت تا نتایج هرچه زودتر در اختیارشان قرار داده شود، اما ترتیب اثری داده نشد. این امر به حدی ناراحت‌کننده بود که یکی از داوران و چهره‌های به نام استان نیز لب به شکایت گشود و اعتراض خود را در گروه قرآنی اعلام کرد. روز گذشته که بار دیگر برای اعلام نتایج با یکی از مسئولان اوقاف اراک تماس گرفتیم اعلام کردند سر فرصت نتایج را در اختیار خبرگزاری قرار می‌دهند، اما این فرصت هنوز فراهم نشده است.

یادداشت از مریم روشن، سردبیر ایکنا مرکزی

انتهای پیام