صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۴۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه بدحجابی منکری است که باید به سبک قرآنی با آن مقابله کرد، به تشریح برخی این ویژگی‎‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‎رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، هفتم مرداد، در خطبه‌ نخست نماز جمعه این هفته تهران گفت: مولا علی (ع) فرمودند: «شما را دعوت به تقوا می‌کنم، تقوایی که آغاز و پایانتان با اوست» از مباحث ارزشمند توحیدی انقطاع یا دل از همه بریدن و فقط دل بستن به ذات مقدس خدا، است. خدایا توفیق کمال انقطاع را به ما عنایت کن. کمال انقطاع چیست؟ همانگونه که به مردم دل بسته نیستید به خودت هم دل بسته مباش و به حیات زندگی، ثروت و ... دل نبند و این‌ها همه به سرعت از دست خواهد رفت.

وی افزود: آنچه نزد شماست از بین می‌رود و آنچه نزد خداست، می‌ماند. زندگی و حیات انسان هرچقدر هم طولانی باشد یک مرتبه پایان می‌یابد، چون هیچ چیزی در جهان هستی نمی‌ماند. همه از بین می‌روند، ولی خداوند یا وجه رب می‌ماند. کسی که وجه رب شد، او شانس ماندگاری دارد. ۱۰۰ سال آینده قطعاً کسی از ما اینجا نیستیم، همانطور که ۱۰۰ سال گذشته کسانی بودند، اما اکنون اینجا نیستند. پس حیات و زندگی ما از بین خواهد رفت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: سلامتی یک مرتبه از بین خواهد رفت. همین ویروس منحوس کرونا بلایی سر بشر آورده که در این دو سال مسئله سلامتی را تحت الشعاع قرار داده و نشان داده که سلامتی هم ماندگار نیست. از سوی دیگر مال و ثروت هم برای انسان باقی نخواهد ماند. بار‌ها شنیده‌اید که فلانی ثروت خود را از دست داده و ورشکست شده است. مولا علی (ع) فرموده‌اند: «به دو چیز اطمینان نکن، یکی سلامتی و دیگری ثروت» فرد سالم یک مرتبه بیمار می‌شود و فرد پولدار یک‌مرتبه ورشکست می‌شود.

خاتمی تأکید کرد: از این صحبت‌ها چنان برمی‌آید وقتی انسان به این‌ها وابسته نشود، موجب خودباوری و نزدیکی به ذات مقدس ربوبی خواهد شد. انسان باید با خداوند معامله کند؛ حضرت امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) با خداوند معامله کردند. حسینِ فاطمه همه هستی خود را فدای خداوند کرد و با خداوند معامله کرد. معامله او با خداوند موجب ماندگاری‌اش شد. ۱۳۸۳ سال از شهادت عزیز فاطمه می‌گذرد و بعد از گذشت این سال‌ها همچنان شیعیان برای امام حسین (ع) لباس مشکی می‌پوشند.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به تقوا و حفاظت از حریم ذات مقدس ربوبی تأکید کرد: وقتی حریم ذات مقدس ربوبی را نگاه داریم، او هم نگاه ویژه‌ای به ما خواهد داشت.

خاتمی درباره حادثه سیل در امامزاده داوود تهران و استهبان فارس گفت: در این حادثه تعدادی از هموطنان ما فوت کرده‌اند، برخی مفقود و برخی هم مصدوم. برای خانواده فوت‌شدگان تقاضای صبر و برای مصدومان آرزوی بهبودی و برای مفقودین آرزوی پیدا شدن سریع آنها داریم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به دیدار ائمه جمعه با رهبر معظم انقلاب گفت: این دیدار می‌تواند منشور امامان جمعه باشد و اینکه امامان جمعه چگونه با مردم رفتار کنند یا چگونه خطبه بخوانند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: ترویج بی‌حجابی و شبهه‌افکنی غربی‌ها در باب حجاب در حقیقت نوعی عقده‌گشایی غربی است. غربی‌ها پیش از انقلاب تبلیغ می‌کردند که اگر زن از حجاب رها نشود، پیشرفت نمی‌کند، اما انقلاب اسلامی نشان داد زن با حجاب ایرانی در همه عرصه‌ها خوش می‎درخشد و غرب که این پیشرفت‌ها را دیده، قرارگاه فرهنگی علیه حجاب تشکیل داده است.

وی درباره عرصه نهی از منکر گفت: نسخه قرآن برای منکرات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گفتار و نوشتار است. طبق نسخه قرآن فضای مجازی باید هفت ویژگی داشته باشد؛ یک: قول لین و نرم باشد. دو: قول طیب یا قول پاکیزه باشد و اهانت و توهین در آن جا نداشته باشد. سه: قول حسن و زیبا وجود داشته باشد، یعنی همانطورکه دوست دارید با شما حرف بزنند با مردم حرف بزنید. چهار: قول صریح و قابل اثبات باشد. پنج: قول بلیغ و پویا و به صورت صحیح و شفاف باشد. ششم: قول معروف و خردورزانه باشد. هفت: قول بزرگوارانه باشد. مقام معظم رهبری به امامان جمعه فرمودند که در این موضوعات به دور از احساسات بی‌مورد رفتار کنند و باید با منطق و دلایل روشن اهداف غربی علیه حجاب را ترسیم و تبیین کنند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: من در نوبت قبل ۱۰ نکته منطقی و استدلالی را بیان کردم و گفتم حجاب مبنای قرآنی دارد، مبنای فقهی دارد، علما آن را از ضروریات دین می‌دانند و به این شبهه پرداختم که بعضی‌‎ها می‌گویند شما چرا مشکلات اقتصادی را رها کرده‌اید و به چند تار موی زن تمرکز کرده‌اید. من گفتم فریادمان در رابطه با مشکلات اقتصادی اگر بیشتر از حجاب نبوده، کمتر هم نیست. ثانیاً بسیاری از کسانی‌که بی‌حجابی می‌کنند، حرف من را تحریف کرده‌اند و شل‌حجابی و بدحجابی را هم به آن اضافه کرده‌اند! آن هم گناه هست، اما من بی‌حجابی را گفتم، گفتم بسیاری از این بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند، حرف این بود، اصلاً در کلام من اسمی از دزد‌ها نبود، اما بعد از خطبه نگاه کردم و دیدم که فلانی گفته اکثر بی‌حجاب‌ها از خانواده دزد‌ها هستند. من به آن خبرنگاری که این کار را کرده می‌گویم امانت‌داری شما کجا رفته است؟! یک ماه تا توانسته‌اند فحش داده‌اند و بی‌منطق هتاکی کرده‌اند. اولاً من گفتم اکثرشان و اکثر مفهوم دارد. ثانیاً من کلمه دزد را اصلاً نگفته‌ام، هم تلویزیون پخش کرده و هم مکتوبش موجود است که از اول تا آخر خطبه را بنده می‌نویسم. از خداوند می‌خواهم به ما امانتداری را عنایت کند. در این یک ماه هرچه گفته‌اند، گفتند. «شرح این حجران و خون جگر/ این زمان بگذار تا وقت دگر»

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در تهران و دیدارشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: انصافاً مواضع مقام معظم رهبری در این دیدار‌ها تجلی عزت، حکمت، مصلحت و بی‌رودربایستی بود. به آقای پوتین گفتند از اینکه مردم عادی در جنگ کشته می‌شوند ما ناخرسند هستیم، در عین حال این را هم فرمودند در قضیه اوکراین اگر شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید طرف مقابل موجب وقوع جنگ می‌شد و ناتو موجودی خطرناک است و اگر راه آن باز شود، هیچ حدومرزی ندارد.

خاتمی ادامه داد: همچنین در دیدار با اردوغان، ایشان به صراحت گوشزد کرده‌اند که حفظ تمامیت ارضی سوریه مهم است و هرگونه حمله نظامی به شمال سوریه قطعاً به ضرر ترکیه و سوریه و به ضرر کل منطقه و به نفع تروریست خواهد بود. این موضع بسیار حکمیانه‌ای است. همچنین رهبر انقلاب ابراز خرسندی کرده‌اند از اینکه قره‌باغ به آذربایجان بازگشت، اما در عین حال فرمودند اگر سیاستی مبنی بر مسدودکردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت خواهد کرد، چراکه این مرز یک راه ارتباطی چندهزار ساله هست.

وی درباره آغاز دهه اول محرم گفت: عاشورا یک جرقه نبود که در عاشورای سال ۶۱ هجری قمری روشن و سپس خاموش شود. یک جریان مستمر تاریخی است و اردوگاه سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ پابرجا خواهد بود و با این نگاه به عاشورا بنگرید.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: در مجالس و محافل ابی‌عبدالله (ع) مهم این است که اردوگاه تبیین شود. خطبای محترم و مداحان گرامی این اردوگاه را تبیین کنند و بگویند موافقان و مخالفان این اردوگاه چه کسانی هستند. دعوای دنیای استکبار و در رأس‌شان آمریکا بر سر اسلام ناب محمدی(ص) است. این‌ها این اسلام حاکم در ایران را برنمی‌تابند. قصه، قصه دین است، اما دنیای استکبار بداند نخواهد توانست ایران اسلامی از اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) جدا کند و ما تا ابد ایستاده‌ایم. به خطبای محترم عرض می‌کنم بهترین فرصت برای جهاد تبیین همین مجالس ابی‌عبدالله(ع) است، اصلاً حضرت سیدالشهداء (ع) مجاهد جهان تبیین بود، طوری که ایشان ۲۴ روز در مکه حضور داشتند و در ایام حضورشان سخنرانی کردند و نامه نوشتند و سپس دوم محرم تا عاشورا هم تجلی جهاد تبیین به شمار می‌رود.

خاتمی ادامه داد: دانشمندی می‌گفت سیدالشهداء (ع) سه گزارشگر برای نهضتش داشت؛ یک گزارشگرش کاروان آزادگان حسینی بود، گزارشگر دیگرش مطالبی است که خود حضرت فرمودند و نوشتند و سومین گزارشگر هم سر بریده‌شان بود؛ لذا از فرصت محرم برای جهاد تبیین استفاده کنید.

خاتمی با اشاره به اینکه روز اول محرم روز بزرگداشت محتشم کاشانی است، تأکید کرد: محتشم کاشانی جلوه برجسته هنر مداحان آئینی هستند. این هنرمندان آئینی مایه صفای مجالس اباعبدالله هستند که باید همانگونه که با نوحه‌های مکتبی خود بر شور حسینی می‌افزایند با اشعار انقلابی نیز بر شعور حسینی نیز بیفزایند. دوازده بند محتشم کاشانی، با عاشورا و محرم گره خورده است؛ امید داریم هنرمندان آئینی دیگر نیز به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه دهه اول محرم، دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر است، عنوان کرد: دنیایی از حرف در این باره وجود دارد، اما من فقط یک کلمه از آن را می‌گویم. سیدالشهدا (ع) امر به معروف و نهی از منکر را در عرصه فردی خلاصه نکرد، بلکه ایشان با بدترین منکر که حکومت یزید بود به مبارزه برخاستند. ما باید معروف و منکر را گسترده کنیم و مسئله تقویت نظام اسلامی، از برجسته‌ترین معروف‌ها و همچنین تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکر‌ها است. برقراری عدالت و گسترش آن در حوزه‌های قضایی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از برترین معرف‌ها محسوب می‌شود. تضعیف اقتصاد کشور و ایستادگی در برابر سیاست اقتصاد مقاومتی نیز منکر است. البته یک منکر نیز، منکر بی‌حجابی است که باید به سبک قرآنی و با هفت ویژگی در بیان که به آن اشاره کردم به این عرصه وارد شویم.

انتهای پیام