صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۶۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

امام‌جمعه خوی گفت: تجربه بلایای متعدد در کشور ما ضرورت توجه به امر پیشگیری از ایجاد بحران و فعالیت در عرصه‌های کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری را جدی‌تر کرده است، شرایط طبیعی کشور ما می‌طلبد که ساختار مدیریت بحران در ایران متحول و به‌روزرسانی شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، امام‌جمعه خوی ۱۴ مرداد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: در پی انتشار خبر قراردادهای تسلیحاتی بین ایران و روسیه توسط مقامات آمریکایی، رسانه‌های این کشور هم به این مسئله خیلی راغب شده‌اند تا قابلیت‌های ایران در عرصه نظامی را موشکافی کنند.

وی افزود: نشریه آمریکایی «فوربس» در گزارشی نوشت که فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گام بزرگی برای تبدیل شدن این کشور به یک صادرکننده جدی تسلیحات است، براساس این گزارش، با نزدیک شدن به تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰، گمانه‌زنی‌های قابل توجهی وجود داشت مبنی بر اینکه تهران پس از لغو تحریم تسلیحاتی، به‌دنبال نوسازی زرادخانه قدیمی نظامی خود با واردات انبوه جنگ‌افزار از روسیه است.

امام‌جمعه خوی ادامه داد: گزارش پنتاگون که سال گذشته منتشر شد به طور منطقی حدس می‌زد که ایران ممکن است به‌دنبال جت‌های جنگنده سوخو ۳۰ روسیه، سامانه‌های موشکی پدافند هوایی اس-۴۰۰ و تانک‌های تی-۹۰ روسی باشد، این درحالی است که پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل ایران نه تنها تجهیزات نظامی خریداری نکرده، بلکه برعکس تمایل خود را برای صادرات تجهیزات نظامی خود به دیگر کشورها نشان داده است.

وی عنوان کرد: در اوایل آگوست ۲۰۱۹ گزارشی در مطبوعات ایران منتشر شد که روسیه برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده است و اکنون با گذشت سه سال، کاخ سفید مدعی شده روسیه علاقه‌مند به خرید پهپادهای ایرانی است و مقامات روسی اخیراً به ایران سفر کردند تا مدل‌های مختلف از جمله شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را بررسی کنند.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی تصریح کرد: لازم به ذکر است که ایران تا ۱۰ سال پیش تعداد محدودی از پهپادها را در اختیار داشت اما اکنون هزاران فروند از این تسلیحات و آن هم در انواع مختلف بومی را در زرادخانه تسلیحاتی خود دارد، تا جایی که حتی شهرهای موشکی برای آن ساخته شده است تا در مکان‌های امنی نگهداری شوند.

وی گفت: در عرصه ساخت موشکی هم ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و انواع زیادی از این تسلیحات در سال‌های گذشته به دست دانشمندان و مهندسان ایرانی به تولید انبوه رسیده‌اند، از نمونه‌های عالی موشک‌های ایرانی به موشک «سجیل» می‌توان اشاره کرد که اولین موشک دوربرد سوخت جامد است که برخی کارشناسان آن را برترین موشک بالستک ایرانی می‌دانند که از سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب برخوردار است.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر قدرت برتر نظامی در عرصه منطقه است، ایران در زمینه موشکی و پهپادی به قدرتی قابل اعتنا در عرصه جهانی تبدیل شده است.، جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها، ناوشکن‌ها، سامانه‌های پدافندی، انواع رادارها و پهپادها تنها بخشی از توان بومی ایران برای ساخت تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز است که پهپادها یکی از محصولات شاخص صنایع دفاعی هستند که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان صادرات آن‌ها به کشورهای مختلف فراهم شده است.

وی عنوان کرد: مهمتر از کسب درآمد، عرصه‌گشایی ایران در برقراری موازنه بین جبهه مقاومت و جبهه استکبار است، ایران می‌تواند علاوه بر فروش سلاح به رزمندگان جبهه مقاومت در توانمندی‌سازی فناورانه این گروه‌ها و کشورها کمک کند.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی با تاکید بر لزوم بازنگری در سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور اظهار کرد: سیلاب‌های اخیر در کشور تاکنون حدود ۸۰ کشته برجای گذاشته است و ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند علاوه بر آن خسارات این سیلاب‌ها هزاران میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی بیان کرد: طبق آمار مراجع بین‌المللی، ایران ششمین کشور حادثه‌خیز جهان بوده و از ۴۱ نوع حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع ۳۱ نوع آن در ایران وجود دارد که زلزله، سیل، رانش زمین، سنگ لغزش، فرسایش خاک، نفوذ و پیشروی آب دریا، رسوب‌زایی، تخریب ساحلی، مرداب‌زایی، کویرزایی، انجماد و سرمازدگی، تگرگ، بهمن، طوفان، آلودگی آب و هوا، آلودگی محیط‌زیست، آفات و بیماری‌های نباتی، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، صاعقه، ریزش حوضه‌های آهکی، نشست‌های زمین و باتلاق‌زایی و... از جمله این موارد است.

امام‌جمعه خوی گفت: تجربه بلایای متعدد در کشور ما ضرورت توجه به امر پیشگیری از ایجاد بحران و فعالیت در عرصه‌های کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری را جدی‌تر کرده است، شرایط طبیعی کشور ما می‌طلبد که ساختار مدیریت بحران در ایران متحول و به روزرسانی شود.

وی اظهار کرد: ضعف در زمینه اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم در حوادث، که در سیلاب‌های اخیر در مواردی وجود داشت، همواره بر شدت بحران می‌افزاید و این در حالی بوده که ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و تأثیر آن‌ها در زمان مدیریت بحران غیرقابل انکار است.

امام‌جمعه خوی اضافه کرد: داشتن صرفا نگاه پسینی، فقدان روش‌های پیشگیرانه وعدم تخصیص بودجه به امر پیشگیری و کم کردن دامنه بحران و تاب‌آور کردن همه فضا‌ها و بافت‌های شهری و روستایی تحت خطر در سطح کشور یکی دیگر از نقد‌های موجود است.

 

انتهای پیام