صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۶۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

معاون فرهنگی دفتر شوراى سياست‌گذاری ائمه جمعه استان گیلان با بیان اینکه جلسات عزاداری امام حسین(ع) می‌تواند جامعه را به سمت عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی هدایت کند، گفت: سفارش اهل‌بیت به برگزاری روضه‌های ساده، آسان و مردمی است تا یاد سیدالشهدا و قیام عاشورا احیا شود.

حجت‌الاسلام سامان عاشوری، معاون فرهنگی دفتر شوراى سياست‌گذاری ائمه جمعه استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم مربوط به واقعه عاشورا، عبرت‌گرفتن از این واقعه است، اظهار کرد: همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است «فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ (حشر،۲)»، یکی از عبرت‌خانه‌های عظیم عالم هستی، جریان عاشورا و قیام حضرت سید‌الشهدا(ع) است. این واقعه از نظر بازه زمانی، در یک صبح تا عصر اتفاق افتاد اما به اندازه تمام ادوار تاریخ، برای اهل بصیرت درس و عبرت دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از درس‌های واقعه عاشورا، شناخت و معرفت نسبت به ولی خداست، گفت: باید اندیشید که چه چیزی باعث شده ولی خدا تنها بماند و ظالمان بر اولیاء الهی تسلط یابند. علت این مظلومیت را می‌توان در عدم شناخت یافت که در این‌باره چند نوع شناخت را می‌توان نام برد که نخستین نوع آن، شناخت ظاهری است و بر شناخت مشخصات و به‌نوعی اطلاعات شناسنامه‌ای ولی خدا دلالت دارد که مستکبران آن زمان چون شمر، یزید و ... شناخت ظاهری کاملی از امام حسین(ع) داشتند.

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی استان گیلان ادامه داد: دومین مرحله، معرفت و علم به جایگاه امام است که باید بر جایگاه امام در دین، شناخت و علم یافت. در این‌باره نیز می‌توان گفت دشمنان اهل‌بیت از این شناخت هم به‌نوعی برخوردار بودند، همان‌گونه که عمروعاص از فضیلت علی‌ابن‌ابیطالب می‌گفتند و یا تعابیری که دشمنان در روز عاشورا درباره حضرت امام حسین و جد ایشان به‌کار می‌بردند.

عاشوری با تأکید بر اینکه نکته مهم در بحث شناخت، اعتقاد توام با عمل است، بیان کرد: در قرآن کریم آمده است «لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا(کهف،۷)»، که این امر زمانی محقق می‌شود که انسان اعتقاد توام با عمل داشته باشد. برای مثال اینکه بدانیم نماز واجب است، حجاب لازم است و ... ولی در عمل، به این معارف مقید نباشیم، به این درجه از معرفت دست نمی‌یابیم.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد، نیازمند عمل و عزم جازم است، تصریح کرد: لذا یکی از راه‌های کسب معرفت و شناخت ولی خدا، عبرت‌گیری از گذشتگانی است که در کنار اهل‌بیت بودند ولی در عمل، معیت با ایشان نداشتند. معیت با اهل‌بیت به این معناست که انسان به آنچه که اهل‌بیت بر آن تأکید داشتند، عمل کند که همین عمل صالح، انسان را به حق می‌رساند.

این طلبه سطح عالی حوزه علمیه، با تأکید بر بزرگداشت ماه محرم، به سخن امام راحل که فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است»، اشاره و ابراز کرد: باید آرمان‌های محرم و صفر و ظواهر عزاداری اهل‌بیت به احسن وجه احیا شود. تأکیدی که اهل‌بیت(ع) در راستای زنده‌ نگه‌ داشتن قیام عاشورا داشتند، همین روضه‌ها و مجالس عزاداری امام حسین(ع) است.

معاون فرهنگی دفتر شوراى سياست‌گذاری ائمه جمعه استان گیلان با تأکید بر حفظ سنت عزاداری سیدالشهدا(ع)، بیان کرد: اصطلاحی که اخیراً با عنوان هیئت سکولار مطرح می‌شود که صرفاً به عزاداری پرداخته و نسبت به بی‌عدالتی، ظلم و سیاست بی‌تفاوت است، خطر و آفت بسیار بزرگی است. آفت بزرگ‌تر از هیئات سکولار، هیئت‌هایی است که به تعبیر بنده لیبرال تلقی می‌شوند. هیئت‌هایی که صرفاً برای تفاخرکردن و کسب شهرت و با هزینه‌هایی غیرمعمول مراسم برگزار می‌کنند، قطعاً آسیبی به آیین شریف عزاداری اباعبدالله است.

عاشوری ادامه داد: دغدغه این نوع هیئات، دغدغه دین نیست و به نوعی می‌خواهند خود را مطرح کنند و ارائه خدمات اجتماعی را صرفاً در ذیل گرفتن روضه‌های خود می‌دانند. در واقع این‌گونه مطرح می‌شود که گرفتن روضه از نگاه این هیئات منوط به داشتن پول و امکانات است، این در حالی است که سفارش اهل‌بیت به برگزاری روضه‌های ساده، آسان و مردمی است تا یاد سیدالشهدا و قیام عاشورا احیا شود. هیئات لیبرال خطری در مسیر عزاداری اهل‌بیت(ع) است که متأسفانه برخی به این نوع عزاداری دامن می‌زنند.

مسئول قرارگاه تحول اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه از ویژگی مجالس اهل‌بیت این است که اساس و شاکله آن بر اساس عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی باشد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی نیز تحت عنوان قیام حسینی پا به ظهور گذاشت و بنیان‌گذار انقلاب نیز، با تأسی از قیام امام حسین(ع) قیام کرد. در عصر حاضر نیز باید یزیدیان زمان را در هیئت‌های راستین عزاداری شناخت.

وی تأثیر جلسات عزاداری را در بحث اخلاقی، نافذ دانست و اظهارکرد: این جلسات می‌تواند جامعه را به سمت عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی هدایت کند و مشی اباعبدالله(ع) را در جامعه نهادینه کند. در واقع می‌توان ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی را از شاخصه‌های برجسته عزاداری حضرت سیدالشهدا دانست.

انتهای پیام