صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۶۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

مسئول مرکز فرهنگی و تبلیغی ادیان و مذاهب استان گلستان با بیان‌اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش رمز وحدت بین شیعه و اهل‌سنت است، تصریح کرد: ارزش‌گذاری که مردم ترکمن‌ صحرا در خصوص واقعه عاشورا دارند و مراسم‌هایی که برگزار می‌کنند اگر بیشتر از شیعیان نباشد کمتر از آن نیست و این نشانه محبت این قوم به اهل‌بیت(ع) است.

عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. ایجاد وحدت و تقویت ارتباط میان مسلمانان یکی‌ دیگر از اهداف بلند عزاداری‌های محرم است. جامعه مسلمان برای رسیدن به خواسته‌های خود نیازمند هماهنگی و ارتباط‌های قوی و پیوند عاطفی میان تک تک افراد است. مناسبت‌های مذهبی بهترین فرصت برای تقویت وحدت و شرح مسیر پیش‌روی جامعه اسلامی است، که ماه محرم به عنوان یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها به‌شمار می‌رود، لذا قوم ترکمن از دیرباز نسبت به شعائر اسلامی و عزاداری ایام محرم و صفر اهتمام ویژه دارند.

حجت‌الاسلام کوثری،مسئول مرکز فرهنگی و تبلیغی ادیان و مذاهب استان گلستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گلستان گفت: اهل‌سنت به اصل محبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت و جایگاه شخصیتی امام حسین اعتقاد دارند هر چند که شیوه ابراز محبت و علاقه آنها نسبت به سیدالشهدا‌(ع) با شیعیان متفاوت است.

وی بیان کرد: در همین راستا خواندن نماز نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح مطهر شهدای کربلا از جمله آیین‌های ترکمن‌های استان گلستان در دهه اول محرم است.

مسئول مرکز فرهنگی و تبلیغی ادیان و مذاهب استان گلستان با بیان‌ اینکه زنان و مردان اهل‌سنت با عمق جان نسبت به اهل‌بیت رسول‌الله علاقه دارند، گفت: اهل‌سنت غالباً در روز عاشورا روزه گرفته و ثواب آن را به اهل‌بیت تقدیم می‌کنند.

حجت‌الاسلام کوثری با بیان‌اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش رمز وحدت بین شیعه و اهل‌سنت است، تصریح کرد: ارزش‌گذاری که مردم ترکمن‌ صحرا در خصوص واقعه عاشورا دارند و مراسم‌هایی که برگزار می‌کنند اگر بیشتر از شیعیان نباشد کمتر از آن نیست و این نشانه محبت این قوم به اهل‌بیت(ع) است.

امام‌جمعه اهل‌سنت نگین‌شهر نیز درباره ارادت اهل‌سنت به خاندان اهل‌بیت(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان‌کرد: در ارادت اهل‌بیت و امام‌حسین(ع) همین بس که در مکاتب و حوزه‌ها این حدیث گران‌بها از پیامبر اسلام را نقل می‌کنیم که «من در بین شما چیزهایی را به یادگار گذاشتم و اگر به آن چنگ بزنید و به آن عمل کنید هرگز شما به ضلالت و گمراهی نمی‌رسید و اولی بزرگتر از دومی آن کتاب الله تعالی است.»

آخوندخوجملی افزود: رسول‌الله می‌فرماید «‌اگر کسی من را دوست داشته باشد و با اهل‌بیت من دشمن باشند، این معنا ندارد چون اهل‌بیت رسول‌الله مثل من هستند و ما نمی‌توانیم به حضرت رسول الله ارادت داشته باشیم و به اهل‌بیت پیامبر ارادتی نداشته باشیم».

امام‌جمعه اهل‌سنت نگین‌شهر با بیان‌اینکه مصیبت کربلا و امام حسین در روز عاشورا مصیبت یک مذهب و یک فرقه نبوده بلکه مصیبت همه امت اسلام است، تصریح کرد: اعمالی که اهل‌سنت در ایام محرم و عاشورا انجام می‌دهند مورد ستایش نبی‌اکرم‌(ص) است که از جمله روزه‌داری در روز تاسوعا و عاشورا، اطعام‌دهی و کمک به نیازمندان و برگزاری مراسم عزاداری با حضور فرزندان و خانواده‌ها در روز عاشورا، پختن انواع نان و اطعمه محلی، دعوت از اهالی محله در مراسم ناهار، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن از جمله برنامه‌ها و ارادتی که قوم ترکمن به امام حسین(ع) دارد.

آخوند‌خوجملی گفت: امام حسین‌(ع) و یارانشان در مسیر احیای دین مبین اسلام، حق‌گویی و عدالت و حقیقت‌طلبی در برابر باطل ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند و نباید اجازه داد این سمبل حق خواهی فراموش شود.

انتهای پیام