صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۰۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی گیلان از برگزاری آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن در این استان خبر داد و گفت: این طرح مربوط به حافظانی است که تاکنون موفق به حضور در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ نشده‌ و یا در آزمون شرکت کرده اما موفق به دریافت مدرک مربوطه نشده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد پورشعبانعلی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به اجرای طرح اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن در این استان، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که حافظان قرآن کریم در طی سال‌های متمادی با آن مواجه بوده‌اند، این است که در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ که سالی یک بار برگزار می‌شود، یا موفق به شرکت نبوده و یا اگر شرکت می‌‌کردند، موفق به دریافت مدرک حفظ تخصصی نمی‌شدند و لذا از امتیازات مقرر برای حفاظ بی‌بهره بوده‌اند. 

وی ادامه داد: از این رو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد، در مصوبه 25 و 29 خود جهت ارزیابی مستمر و دقیق حافظان قرآن کریم، طرح آزمون اعطای مدرک عمومی حفظ را در دستور کار قرار داده و راهبری آن را در سطح ملی به سازمان دارالقرآن‌الکریم در قالب ایجاد دبیرخانه مرکزی حفظ عمومی واگذار کرده است. در استان‌ها نیز اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی در قالب دبیرخانه متناظر استانی، راهبری این رویداد مهم را به‌عهده خواهد داشت. 

حجت‌الاسلام پورشعبانعلی ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف‌های احتمالی طرح مذکور، اظهار کرد: تلاش‌های صورت‌ گرفته از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم به‌عنوان دبیرخانه مرکزی و همچنین اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان به عنوان دبیرخانه متناظر استانی در هر چه بهتر شدن فرآیند اجرایی و تسهیل در امر آزمون‌ها کمک خواهد کرد تا آزمون‌ها فعلا به‌صورت فصلی و در آینده به‌صورت ماهیانه و بدون هیچ ضعف و مشکلی برگزار شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی گیلان به اهداف برگزاری این طرح و تبیین آئین‌نامه ضوابط اجرایی آن اشاره و تصریح کرد: از اهداف مهم این طرح لزوم توسعه حفظ عمومی قرآن کریم در کشور، لزوم نظارت و کنترل کیفی روند ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های حاکمیتی و مراکز قرآنی مردم نهاد، وحدت رویه در ارزیابی و سطح‌بندی حافظان قران کریم در سراسر کشور و دست‌یابی به بانک اطلاعاتی مورد وثوق از حیث کمی و کیفی حافظان قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام پورشعبانعلی فرایند برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن کریم را مدنظر قرار داد و گفت: این آزمون‌ها در 10 مقطع (1، 2، 3، 5، 7، 10، 15، 20، 25 و 30 جزء قرآن کریم) توسط مراکز مجاز اخذ آزمون حفظ عمومی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه با نظارت اداره امور قرآنی به‌عنوان دبیرخانه متناظر استانی و اعضای کمیته فنی، در سه بخش حسن حفظ، برای سه مقطع اول(1جزء، 2 جزء و 3 جزء) و حسن حفظ، تجوید و درک معنا برای مقاطع 4 تا 10 (5 جز ء، 7 جزء، 10 جزء، 15 جزء، 20  جزء، 25 جزء و 30 جزء قرآن کریم ) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزمون با نقش‌آفرینی حدود 25 نفر از ممتحنین مجاز در 70 مرکز از مراکز مجاز قرآنی استان برگزار خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان پس از مراجعه به آدرس www.hefz.telavat.ir نسبت به ثبت‌نام و انتخاب مرکز مورد نظر اقدام لازم را معمول دارند.

حجت‌الاسلام پورشعبانعلی ضمن تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت حافظان قرآن کریم در کشور و لزوم تحقق مطالبات معظم‌له، ابراز امیدواری کرد که با هم‌افزایی کلیه دستگاه‌ها، نهادها و مراکز فعال در حوزه قرآنی شاهد افزایش سطح کمی و کیفی حافظان قرآن کریم در سطح استان باشیم.

انتهای پیام