صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۰۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیات دوره تربیت‌ مربی طرح آموزش نوین قرآن کریم با عنوان «بشری» را تشریح کرد.

ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری طرح قرآنی «بُشری» در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دوره تربیت مربی طرح آموزش نوین قرآن کریم با عنوان «بُشری»، طرحی ملی که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی و در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: ثبت‌نام در این طرح در سطح کشور از طریق سامانه حمد انجام شده و بر اساس تراکم جمعیت نسبت به برگزاری طرح در استان‌ها اقدام می‌شود.

کرمانی‌نژاد از برگزاری این طرح در کردستان، بندر ماهشهر در خوزستان و تهران خبر داد و گفت: یزد چهارمین استانی است که این طرح در حال برگزاری است. خوشبختانه با استقبالی که از سوی فعالان قرآنی میبد صورت گرفت این طرح ابتدا در شهرستان میبد با استقبال 112 نفر و سپس در شهر یزد با حضور 120 نفر در حال برگزاری است که علاقه‌مندان در چهار جلسه سه ساعت و نیم حضور می‌یابند و بعد از این زمان در آزمون نهایی شرکت خواهند کرد.

استقبال یزدی‌ها از طرح «بشری»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این طرح تا پایان سال در 15 استان دیگر برگزار می‌شود، گفت: اکنون استان‌های لرستان، کرمان، اصفهان و مازندران در مراحل بعدی برگزاری این طرح قرار دارند و تعداد نفرات برای برگزاری باید بیش از 100 نفر باشد. خوشبختانه در یزد 400 نفر در سامانه ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به استقبال خوب میبدی‌ها از این طرح، از برگزاری دوره دیگری ویژه این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح طبق دستور وزیر ارشاد و حمایت معاونت قرآن و عترت قرار است در کل کشور اجرایی شود.

کرمانی‌نژاد در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه علت نامگذاری این طرح به آموزش نوین قرآن کریم گفت: در قالب این طرح همه اقشار جامعه در هر سنی و سطحی درگیر می‌شوند و هیچ کسی نباید تحت هیچ شرایطی ارتباط خود را با قرآن قطع کند و لذا در قالب بشری که با بهره‌گیری از روش شنیداری - گفتاری «اِقراء»، فراگیری قرآن به سبک پیامبر گرامی اسلام(ص) است، بشارت می‌دهیم که کلام وحی، روح تشنگان مشتاق را آبیاری می‌کند، فرا می‌گیریم کل واژه‌های قرآن را، بدان سان که زبان مادری را آموختیم و بدان گونه که مهر مادری در روح و جانمان نشست.

مزیت‌های طرح

وی ادامه داد: از چند جهت بحث نوین بودن آن مطرح می‌شود از آن جمله بهره‌گیری از روش آموزش قرآن در مکتب پیامبر اکرم(ص) که روش آموزش سمعی است، به این معنا که ماهیت و ساختار اصلی آموزش قرآن؛ شنیدن و تکرار پس از شنیدن است. البته این طرح عمومی و فراگیر ویژه همه اقشار خواهد بود، به نحوی که در همه زمان‌ها و مکان‌ها، برای گروه‌های سنی مختلف و برای باسواد و بی‌سواد یکسان بوده و به کتاب درسی و جزوه آموزشی بیرون از قرآن مشروط نیست و دارای مقبولیت علمی، مرحله‌بندی و مقاطع مشخص آموزشی با ره‌آوردهای تعریف شده است. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آکادمیک کردن آموزش‌ها را از دیگر موضوعات مهم در این طرح برشمرد و گفت: در قدیم به صورت سنتی دورهم جمع می‌شدند و قرآن را بیان و تلاوت می‌کردند و لذا همه اقشار را شامل می‌شد.

وی جلوگیری از زمان اتلاف آموزشی را از دیگر موارد مهم در این طرح دانست و افزود: معمولاً در آموزش‌ها این گونه است که روخوانی، روان‌خوانی و ... مطرح می‌شود و به نوعی مراتب قرآنی وجود دارد لذا در قالب این طرح زمان آموزش کوتاه می‌شود تا به جای اینکه فرد در مدت زمان زیادی درگیر آموزش شود، در چهار ماه نهایتاً می‌تواند به آن استانداردی که قرائت قرآن بیان می‌شود، برسد.

مسیری کوتاه اما پربازده

کرمانی‌نژاد، پرورش افراد با سطح علمی و  آموزشی بالا جهت فعالیت در امور قرآنی را از دیگر فواید این طرح بیان کرد و ادامه داد: در لابه‌لای این طرح افراد با استعداد شناسایی و به عنوان مربی به فعالیت می‌پردازند و لذا سعی شده آنچه در بیان قرآن کاربردی است، کوچکترین و کمترین اما پربازده‌ترین باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جنبه‌های نوآورانه این طرح نیز گفت: ترغیب قرآن به جای تحمیل آموزشی آن و لذا هدف این است مسیر برای آموزش قرآن فراهم شود تا شخصی که وارد فعالیت قرآنی می‌شود، ماندگار باشد.

وی بهره‌گیری از روش شنیداری و گفتاری را از دیگر جنبه‌های این طرح بیان کرد و افزود: در این طرح هیچ جزوه‌ای نیاز نیست و سعی می‌شود با بیان و گفتار آموزش‌ها ارائه شود.

کرمانی‌نژاد، آسان‌سازی آموزش تلاوت با صدا و لحن خوش، و توجه ویژه به تجوید عملی یعنی فن و هنر تلاوت قرآن بر اساس تلفظ صحیح حروف و اصوات با لهجه فصیح عربی را از دیگر مزیت‌ها برشمرد.

انتهای پیام