صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۱۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
حجت‌الاسلام حمید احمدی:

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مردم عراق به گروه‌های سیاسی خود تعصب دارند، تأکید کرد: زائران ایرانی به هیچ وجه نباید در خصوص مسائل داخلی عراق اظهارنظر یا بحث کنند.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، یکی از مسائل بسیار مهمی که زائران اربعین سال جاری باید مدنظر قرار دهند را شرایط خاص سیاسی عراق دانست و تأکید کرد: مسائل سیاسی کشور عراق موضوعی داخلی و مربوط به مردم عراق است و به ما ارتباطی ندارد و نباید در این امور مداخله، اظهار نظر و موضع گیری کنیم.

وی تصریح کرد: ما به عنوان همسایه کشور عراق خواهان عراقی باثبات و شکل‌گیری دولتی مقتدر در این کشور هستیم که این مسئله توسط مسئولان امر در حال پیگیری است و ما به عنوان زائر در این حوزه مسئولیتی نداریم و نباید در این امور ورود پیدا کنیم و نسبت به جریان‌ها، گروه‌ها و افراد در این سفر اظهار نظر کنیم.

احمدی به زائران اربعین یادآور شد که طرفداران گروه‌های مختلف سیاسی در عراق متعصب هستند و اگر ما در خانه یا موکب آنها در خصوص مسائل سیاسی اظهار نظر کنیم، موجب ناراحتی آنها خواهدشد، پس بهتر است حتی اگر خود عراقی‌ها نیز در خصوص مسائل سیاسی کشورشان در حال گفت‌وگو بودند، زائران اصلاً در این خصوص اظهار نظر نکنند.

تولید محتواهای آموزشی برای زائران

وی در ادامه از تولید محتواهای آموزشی مختلف برای زائران اربعین سخت گفت و اعلام کرد: پیگیر هستیم که این موارد مهم به مردم اطلاع رسانی شود و تولیدات زیادی نیز برای انتشار در فضای مجازی تهیه شده که منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی در خصوص نحوه تأمین بوجه برنامه‌های فرهنگی اربعین، گفت: مشکل بودجه همیشه وجود داشته است و ما برای برگزاری مراسم فرهنگی اربعین به کمک‌های مردمی وابسته هستیم. بودجه‌ای که مجلس برای اربعین تصویب می‌کند زیاد نیست اما کل آن مبلغ هم برای ساخت زیرساخت‌ها مصرف می‌شود.

وی خواستار اختصاص بخشی از بودجه اربعین برای زیرساخت‌های فرهنگی شد و گفت: نظر ما این است که بخشی از این بودجه برای زیرساخت‌های فرهنگی در استان‌های مرزی مصرف شود. بخشی از خدمات فرهنگی که باید به زائران داده شود مثل ایجاد نمازخانه‌های مناسب، محیط‌آرایی، سیستم صوت و اطلاع رسانی خوب و ... توقعات به جای مردم است که تحقق آنها بودجه نیاز دارد اما 95 درصد بودجه ما در کمیته فرهنگی مردمی است و بعثه و سایر نهادها هم بودجه‌ای برای این مورد ندارند و نباید توقع داشت که زیرساخت‌های فرهنگی اربعین را نیز مردم فراهم کنند.

احمدی با اشاره به اینکه پنج هزار مبلغ، قاری، بانوی مبلغ و ... هیچ کدام هیچ پولی برای فعالیت در مراسم اربعین دریافت نمی‌کنند، گفت: این فعالان فرهنگی هیچ پولی برای برنامه‌های خود دریافت نمی‌کنند ولی حداقل باید هزینه اعزام آنها با اتوبوس تا مرز داده شود.

انتهای پیام