صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه نگاه در نظام علمی کاربردی، فقط دانش‌محور نیست، گفت: دانشگاه براساس نیاز بازار کار و جامعه برنامه‌هایی در راستای ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی و ترویج این فرهنگ برنامه‌هایی در دستور کار دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور، عصر یک‌شنبه، 6 شهریور در آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر دومین المپیاد ملی مهارتی دانشجویی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر کشور که در مرکز علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک برگزار شد، با اشاره به اولین دوره برگزاری المپیاد در سه رشته و شرکت 175 شرکت‌کننده در سال گذشته، بیان کرد: با تدابیر اتخاذ شده آمار شرکت‌کنندگان بیش از 6.5 درصد افزایش داشته و رقبا در 12 گروه صنعت، فرهنگ و هنر، مدیریت خدمات اجتماعی و کشاورزی با یکدیگر رقابت کردند.

وی بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در کنار اساتید دانشگاهی برای برگزاری دومین المپیاد مهارتی را از اهم رویکردها بیان و اضافه کرد: رسالت دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است؛ چراکه این مرکز آموزشی زمینه اشتغال در جامعه برای رفع بیکاری را فراهم کرده و از این مهم توانسته نتایج خوبی به دست آورد. رفع بیکاری و تقویت نیروی کار با ایجاد روحیه خودباوری و جهاد بین دانشجویان ایجاد می‌شود.

عباسی با بیان اینکه هدف و رویکرد فعالیتی در دانشگاه علمی کاربردی آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: علم باید در عمل خود را نشان دهد و علمی که منتج به عمل نباشد، فایده و اثر چندانی ندارد. نگاه در نظام علمی کاربردی، فقط دانش‌محور و علم برپایه دانش نیست، بلکه مهارت، کارکرد اصلی آموزش‌ها در این نظام آموزشی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه یا شاغل هستند یا جویای کار. این مرکز علمی و آموزشی با توجه به رویکردهای تعریف شده و برنامه‌های تدوین شده سهم بالایی در اشتغال‌زایی و رفع بیکاری در کشور دارد.

عباسی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این مجموعه در بخش‌های مختلف، تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها در راستای انسجام رویکرد انجام شده و همواره به دنبال تقویت برنامه و طرح‌ها و هدفمند کردن فعالیت‌ها در سطح کشور هستیم. دانشگاه تصمیم دارد تا حد امکان مراکز علمی کاربردی را در تحقق پیشبرد اهداف دانشگاه، رفع نیاز بازار کار و ایجاد زمینه اشتغال را یاری رساند.

وی ایجاد خودباوری را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ریاست دانشگاه دانست و بیان کرد: خودباوری نقش مهم و تأثیرگذاری در انجام اقدامات مثبت و حرکت رو به جلو دارد. دانشگاه براساس نیاز بازار کار و جامعه برنامه‌هایی در راستای ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی و ترویج این فرهنگ برنامه‌هایی در دستور کار دارد و قادرست در تقویت خودباوری و حل مشکلات جامعه به ویژه اشتغال نقش به‌سزایی ایفا کرده و یاری‌گر باشد.

حضور 7800 دانشجو در مرحله کتبی المپیاد مهارتی

مهدی رئوفی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی، نیز در این مراسم اظهار کرد: اولین المپیاد مهارتی با سه رشته ویژه دانشجویان مرکز علمی کاربردی برگزار شد، اما امسال این المپیاد بین تمامی دانشگاه‌های کشور برگزار شد و دانشجویان دانشگاه‌های مطرح نیز از این المپیاد استقبال کردند.

رئوفی ادامه داد: المپیاد مهارتی در ۲ مرحله برگزار شد که مرحله کتبی بین 7هزار و 800 دانشجو پایان سال گذشته برگزار شد که از هر رشته 10 نفر برگزیده شدند. هدف این است که تعداد رشته‌ها به ۳۳ رشته افزایش پیدا کند. افزایش مهارت دانشجویان و حرکت تا مرز تکنولوژی از اهداف تعریف شده است که با برنامه‌ریزی در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، این دوره از المپیاد در ۱۱ رشته عکاسی، پویانمایی، گرافیک، برق و الکترونیک، گیاهان دارویی، حسابداری، حقوق، تربیت بدنی، علوم ارتباطات، ماشین‌افزار و فناوری اطلاعات برگزار شد و از ۱۰۷ دانشجوی شرکت‌کننده در مرحله دوم 34 نفر به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب و یک نفر شایسته تقدیر شد.

انتهای پیام