صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۲۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

کنفرانس تجارت جهانی حلال که هر ساله در مالزی برگزار می‌شد، امسال برای نخستین بار در شهر «ملبورن» استرالیا برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از زاویه، چهاردهمین دوره کنفرانس جهانی کسب و کار حلال (WHBC) ـ نشست سالانه‌ای که توسط شرکت توسعه حلال برهاد (HDC)، نهاد وابسته به وزارت تجارت و صنعت بین‌الملل مالزی برگزار می‌شود ـ امسال برای نخستین بار در «ملبورن» استرالیا برگزار شد.

این نشست دو روزه که با حمایت کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا (AUSTRADE) و دولت ایالتی ویکتوریا برگزار شد، رهبران صنعت حلال را برای به اشتراک گذاشتن، شبکه‌سازی و همچنین ترویج فرصت‌های تجاری حلال با هدف الهام بخشیدن به خلق ثروت در میان مردم گردهم آورد.

برخی از موضوعات اصلی نشست امسال شامل «امنیت غذایی، ایمنی و پایداری، بازار مواد اولیه حلال، چابکی کسب و کارهای حلال از طریق دیجیتالی شدن، تأمین مالی و بانکداری حلال و گردشگری دوستدار مسلمانان» بود که با ترکیبی از پنل‌ها و با مشارکت فعالان دولتی و فعالان عرصه صنعت و کارشناسان برگزار شد.

 مرزوقی، سرکنسول مالزی در استرالیا، درباره فعالیت‌های مشترکی که استرالیا و مالزی می‌توانند در تقویت سیستم حلال در بازسازی اقتصادی کنونی پس از همه‌گیری کرونا ایفا کنند، سخنرانی کرد.

مرزوقی افزود: استرالیا نخستين مقصد ما برای تجارت حلال است، زیرا دارای یک فضای قانونی نظام‌مند و برنامه مدون حلال از سوی دولت این کشور است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه جهان در حال حاضر تحت تاثیر رویدادهایی است که منجر به نوسان قیمت مواد غذایی و کالاها با پیامدهای گسترده شده است، اما حلال نقش مهمی در بهبود اقتصادی دارد. بنابراین، من می‌خواهم از ذینفعان جهانی صنعت حلال بخواهم که با یکدیگر همکاری کنند و حلال را به‌عنوان یکی از راه‌حل‌هایی قرار دهند که به تقویت امنیت غذایی در سراسر جهان کمک می‌کند.

برای کسب‌وکارهای استرالیایی، صنعت حلال بستر مناسبی برای آشنایی بهتر با صنعت و کشف پتانسیل‌های صادراتی جدید رایج در صنعت حلال مالزی است که در بخش‌های کلیدی مانند غذا، سلامت، زیبایی، گردشگری، حتی مالی فعالیت می‌کند. 

استرالیا در کنار برزیل، آرژانتین و هند در حال حاضر یکی از صادرکنندگان پیشرو محصولات لبنی و گوشت به بسیاری از کشورهای اسلامی است. این امر با توجه به اینکه مالزی واردکننده اصلی برخی محصولات حلال است اهمیت دارد، زیرا 71 درصد گوشت‌های دارای گواهی حلال مالزی از استرالیا می‌آیند. استرالیا همچنین یکی از صادرکنندگان برتر غذا و نوشیدنی حلال، مواد اولیه حلال، لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی است.

«خیرالعارفین سحری»، مدیر سازمان حلال مالزی گفت: ما معتقدیم که پیوند بخش حلال بین مالزی و استرالیا به آینده‌ای روشن‌تر برای جوامع تجاری و اجتماعی، ایجاد شبکه‌ها، نوآوری‌ها و تشویق خلاقیت‌های جدید، کمک می‌کند.

بازار غذای حلال در سرتاسر جهان در حال شکوفایی است و دیگر تنها مختص مسلمانان نیست. این حوزه اکنون حتی برای گروه‌های غیرمسلمان نیز جذاب است، زیرا آنها به دنبال تأمین مواد غذایی پایدار و سالم هستند. روند مصرف غذای حلال با افزایش 6.9 درصدی در سال 2021 به 1.27 تریلیون دلار از 1.19 تریلیون دلار در سال 2020 رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 به میزان 7.0 درصد رشد کند و در سال 2025 به 1.67 تریلیون دلار برسد.

اگر این روند ادامه پیدا کند، بازار جهانی حلال می‌تواند تا سال 2022 میلادی به حدود 5 تریلیون دلار افزایش یابد. این نشان می‌دهد که حلال می‌تواند برای اقتصاد در سراسر جهان حیاتی باشد.

انتهای پیام