صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساخت‌های مقابله با قاچاق، اطلاعات است، از اجرای طرح مقابله با قاچاق در حوزه سه دسته از کالاها شامل لوازم یدکی خودرو، لواز خانگی و پوشاک خبر داد.

به گزارش ایکنا از یزد، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شب گذشته، 12 شهریورماه در نشست فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه وضعیت تولید به استناد آمار در کشور خوب است اظهار کرد: در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فولاد 5 درصد، کفش 13 درصد، ظروف 12 درصد افزایش یافته است.

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تأمین مواد اولیه برای صنایع نساجی و پلیمری بیان کرد: در برخی حوزه‌ها مثل متانول سرمایه‌گذاری زیادی شده است اما در برخی صنایع نیز کمتر سرمایه‌گذاری شده بنابراین در زمینه تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه بوده‌ایم.

وزیر صمت ادامه داد: برای رفع این مشکل دو راه حل دارد؛ یکی بلندمدت که سرمایه‌گذاری است و دیگری کوتاه‌مدت که در حوزه فولاد آن را تجربه کردیم به نحوی که سال گذشته سهمیه‌بندی برای ورق صورت گرفت، برای اینکه 10 میلیون تن مصرف ورق بود و 4 میلیون میزان تولید که 6 میلیون تن کسری وجود داشت به همین دلیل به سمت عرضه تلفیقی در بورس کالا رفتیم.

فاطمی‌امین با اشاره به درخواست تحول در نظام اداری عنوان کرد: یک تا دو ماه دیگر تغییر ساز و کارها در وزارت صمت مشهود خواهد شد و از اوایل مهرماه، یک سامانه پاسخگویی راه‌اندازی می‌شود تا هیچ مشکل یا درخواستی روی زمین نماند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از راه‌اندازی سامانه پایش خبر داد و گفت: تمام متغییرهای موجود در وزارت صمت، وارد این سامانه می‌شود تا رصد به درستی انجام شود.

فاطمی‌امین یادآور شد: در مورد بحث دانش‌بنیان، آیین نامه‌ای در دولت مصوب شد و متعقد هستیم اکنون چالش ما تقاضا است و تا تقاضا وجود نداشته باشد، صنایع بزرگ به سمت دانش‌بنیان شدن پیش نمی‌روند و لذا در اصلاح ساختار وزارتخانه یک دفتر فناوری و نوآوری ایجاد کردیم و در هر دفتر یک گروه فناوری و نوآوری ایجاد شد که موضوع را به صورت ساختاری پیگیری کنند.

وی در مورد عدم توازن سرمایه‌گذاری ادامه داد: متأسفانه توازن سرمایه‌گذاری در پول و حوزه جغرافیایی نداریم؛ شهرهایی داریم که در آنها فرصت‌های شغلی بسیار ایجاد شده اما کارگر نیست مثل اشتهارد، اردکان، ساوه و ... و شهرهایی داریم که به شدت عقب مانده هستند که در این زمینه 104 شهر شناسایی شده که هیچ صنعتی ندارند و به دنبال این هستیم که در هر کدام از این 104 شهر حداقل یک صنعت ایجاد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساخت‌های مقابله با قاچاق، اطلاعات است اظهار کرد: در حوزه سه دسته از کالاها شامل لوازم یدکی خودرو، لواز خانگی و پوشاک کار ویژه‌ای آغاز شده است، به عنوان مثال در لوازم یدکی خودرو که 30 درصد آن قاچاق است، 130 هزار نوع قطعه یدکی شناسنامه‌دار شده و 230 میلیون قطعه کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر قطعات، کد رهگیری نداشته باشد، قاچاق هستند افزود: این برنامه را به زودی برای لوازم آرایش و اسباب بازی نیز اجرا می‌کنیم.

فاطمی‌امین در مورد درخواست استان یزد برای اختصاص عواید یک معدن به تأمین مالی انتقال آب اظهار کرد: با این موضوع در مناطق مثل یزد و سیستان و بلوچستان کاملاً موافق هستیم و پیشنهاد این طرح نیز مطرح شده و اکنون در حال انجام کارهای محاسباتی این موضوع هستیم.

انتهای پیام