صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

سند تفاهمنامه عکسبرداری، مرمت و فهرست‌نگاری بيش از 33 ميليون سند فارسی موجود در موسسه تحقیقاتی و آرشیو ایالت تلنگانه هند به امضا رسيد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز بين‌‌المللی ميکروفيلم نور، سند تفاهمنامه عکس‌برداری، مرمت و فهرست‌نگاری بيش از 33 ميليون سند فارسی موجود در مؤسسه تحقیقاتی و آرشیو ایالت تلنگانه هند به امضا رسيد.

مؤسسه تحقيقاتی و آرشیو تلنگانه و مرکز بين‌المللی ميکروفيلم نور با حضور سفير جمهوری اسلامی ايران علی چگنی و قائم مقام سر وزیر ايالت تلنگانه کی تی راما رائو، دبيرکل وزارت صنايع آقای جايش رنجان و رؤسای دو مؤسسه ايرانی و هندی، دکتر مهدی خواجه‌پيری و خانم دکتر زرينه پروين در محل ساختمان فاز دو «تی هاب» به امضا رسيد.

مؤسسه تحقيقاتی و آرشيو ايالت تلنگانه که يکی از مهم‌ترين و قديمی‌ترين آرشيوها هند است که مجموعه‌ای از سوابق کمياب تاريخی به زبان فارسی را در اختيار دارد. سابقه قدمت‌‌‌ بعضی از اسناد به 700 سال قبل بازمی‌گردد که حکومت‌های بهمنيان، قطب شاهيان، عادل‌شاهيان و مغول بر آن منطقه حاکم بودند و این نشانگر روابط عميق و تاريخی این دو ملت بزرگ است.

اين مؤسسه دارای بيش از 43 ميليون سند است که حدود 80درصد آنها به زبان فارسی کلاسيک و اردو است. همچنين اين اسناد حاوی نسخه‌های اصلی فرامين، اسناد حکومتی، زندگينامه‌ها، روزنامه‌ها است.

ايران و هند تاريخ مشترکی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های تأثیرگذار داشته‌اند. اسناد موجود در آرشيو ايالت تلنگانه، آثار تاريخی مهم و هویت مشترک هر دو کشور را در بر می‌گيرد.

سابقه بیش از پانصد ساله حضور ایرانیان در منطقه حیدرآباد و جنوب هند و وجود حکومت‌های شیعی همراه با حضور علما و دانشمندان مسلمان ایرانی، عامل مهمی در ایجاد تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب هند بوده است؛ به طوری که امروزه هیچ مورخ و باستان‌شناسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن نقش ایرانیان و پادشاهان مسلمان و شیعه مذهب ایرانی در این منطقه تصویر کامل و درستی از وضعیت گذشته و حال ارائه کند.

همزمان با حکومت پادشاهان صفوی در ایران، در هندوستان سلسله‌های گورکانیان در شمال و نظام شاهیان، قطب شاهیان، عادل شاهیان در جنوب حکومت می‌کردند که در این بین گورکانیان و قطب شاهیان از مشهورترین دستگاه‌های حکومتی از نظر نشر فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی در هند بودند.

تلاش‌های مرکز بين‌‌المللی ميکروفيلم نور، ميليون‌ها سند تاريخي را زنده می‌کند و طعم ميراث غنی روابط فرهنگی و دوستانه ايران و هند را به نسل‌های آينده می‌چشاند. همچنين این آثار می‌تواند منبع ارزشمندی برای پژوهشگران، شرق‌شناسان، دانشگاهيان و فرهيختگان ديگر ملت‌ها باشد.

انتهای پیام