صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بیان کرد:

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، حقوق اجتماعی را مهم‌ترین عامل و معیار در سلوک امام حسین (ع) دانست و گفت: امام حسین (ع) را باید از نو شناخت؛ سلوک امام حسین (ع) را باید شناخت و تابع آن بود.

به گزارش ایکنا، همایش بین‌المللی انا من حسین(ع) به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، ۲۲ شهریورماه در کربلای معلی برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه باید نسبت خود با امام حسین(ع) را بشناسیم، گفت: ممکن است فردی از روی عشق و علاقه با امام حسین نسبت داشته باشد و برخی هم در مسیر و در سلوک امام حسین (ع) باشند.

وی با بیان اینکه، حرکت در مسیر و سلوک امام حسین(ع) باعث می‌شود انسان تا انتها با امام حسین (ع) بماند و هرگز از مسیر اصلی برنگردد، تصریح کرد: همه کسانی که در کربلا و تا شهادت در کنار امام حسین(ع) ماندند، تابع سلوک امام حسین(ع) بودند.

نماینده ولی فقیه در  سازمان حج و زیارت، حقوق اجتماعی را مهم‌ترین عامل و معیار در سلوک امام حسین (ع) دانست و گفت: امام حسین (ع) را باید از نو شناخت؛ سلوک امام حسین (ع) را باید شناخت و تابع آن بود.

وی با بیان اینکه، حقوق اجتماعی و انسانی مقدمه شناخت حقوق الهی است، تأکید کرد که اگر کسی به حقوق انسانی بی‌توجه باشد به حقوق الهی عمل نکرده است.

حجت‌الاسلام نواب همچنین گفت: در کربلا، امام حسین (ع) به همه کسانی که همراهشان بودند، تأکید کردند که اگر حقی برگردنشان هست یا اگر بدهی دارند، در کربلا نمانند و برای ادای دین برگردند، چون ایشان عمل به حقوق اجتماعی را بسیار مهم و اساسی می‌دانستند.

در ادامه همایش، جلیل دارا، سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و دبیر همایش انا من حسین(ع) در سخنانی گفت: برای اینکه سرمایه اجتماعی در جامعه تقویت شود به سه مؤلفه نیازمندیم؛ شبکه عظیم و قدرتمند، همکاری شبکه‌ای و اعتماد.

وی با بیان اینکه اجتماع بزرگ اربعین بزرگ‌ترین شبکه‌ای است که همه ملت‌ها را با بالاترین همکاری شبکه‌ای در خود جمع کرده است، اظهار کرد: از اجتماع عظیم اربعین نباید به سادگی عبور کنیم.

دارا در ادامه گفت: در مدتی که فراخوان همایش انا من حسین(ع) اعلام شد، ۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و ۱۵ مقاله را برای ارائه در همایش نظر گرفتیم.

همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران در حوزه علوم اجتماعی، سیاسی و قرآنی در موضوع راهپیمایی اربعین به ارائه مقالات و پژوهش‌های خود پرداختند.

در ادامه همایش، حسین الاسدی، از اساتید دانشگاه بغداد در ارائه مقاله خود گفت: احیای شعائر حسینی در این راهپیمایی عظیم شایسته توجه است.

وی افزود: اولین کسی که توانست یک انقلاب اجتماعی با مقبولیت اجتماعی در طول تاریخ  ایجاد کند، امام حسین (ع) بود. پس از انقلاب حسینی، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) توانست با ایجاد مقبولیت اجتماعی، تحولات عمیقی را در ایران، منطقه و جهان رقم بزند.

در ادامه همایش، هادی عبدالملکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه در ارائه پژوهش خود گفت: جانفشانی شهدای محور مقاومت خصوصاً در عراق و سوریه توانست از حرکت عظیم راهپیمایی اربعین پاسداری و آن را جاودانه کند.

در ادامه لاله افتخاری، استاد دانشگاه مقاله‌ای با عنوان «مبانی انسان‌شناسی کرامت انسانی زوارالحسین با تأکید بر قرآن و سیره امام حسین (ع)» ارائه کرد.

افتخاری با اشاره به اینکه حفظ کرامت انسان حق طبیعی هر شخص مسلمان و از آموزه‌های دینی است، گفت: نادیده گرفتن کرامت انسانی موجب گمراه شدن انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع کرامت از آموزه‌های قرآن است، گفت: عزیزان عراقی در واقع پیام قرآن را گرفته و کرامت انسان‌ها و زوار را حفظ می‌کنند. در ادیان الهی، کرامت انسانی از جایگاه مهمی برخوردار است. هر کس در هر دینی است از کرامت خاص برخوردار است.

این استاد دانشگاه، زائر اربعین را دارای کرامت وجودی دانست و گفت: انسان، کریم است و خدا برای خلقت انسان به خود تبریک گفته است و اینکه خدا با دمیدن روح به انسان کرامت هم به انسان عنایت کرده است.

افتخاری با اشاره به اینکه در اصطلاح دینی کرامت به معنای احسان خداوند است، گفت: کرامت و مشتقاتش ۴۷ بار در قرآن تکرار شده است و بر این اساس، کرامت انسان یا ذاتی است و یا اکتسابی.

وی ادامه داد: کرامت ذاتی را همه زائران اربعین برخوردارند و شایسته کرامت هستند، میزبانان عراقی هم سنگ تمام گذاشته و معیارشان حسین (ع) است و دین و آیین و ملیت زائر را نمی‌پرسند.

افتخاری در پایان گفت: امام حسین (ع) از لحظه‌ای که از مدینه راه افتاد تا رسیدن به کربلا و گودال قتلگاه عبودیت را داشت و تسلیم بود، پس زائران ایشان هم از عبودیت برخوردارند.

در ادامه همایش نورالدین شیرین از جمهوری ترکیه مقاله خود را ارائه داد؛ نورالدین شیرین گفت: امروز دو اجتماع بزرگ جهانی امت اسلامی به تعداد میلیونی وجود دارد. اول زیارت بیت‌الله در پاسخ به ندای ابراهیمی و دوم زیارت کربلا که عشق حسینی به واسطه اربعین به راه افتاده است.

شیرین ادامه داد: امروز وقتی می‌خواهیم به عنوان امت اسلامی بر اساس ارزش‌های خود زندگی کنیم، خودمان را بر اساس ارزش‌های خود بسازیم، بایستیم و خود را از دست ظالمان و مستکبران دنیا رهایی دهیم، باید راه حسینی را طی کنیم. چون رسول خدا وقتی فرمود حسین از من است و من از حسینم، این راه، این مسئولیت و این هدف را به ما نشان داد.

این پژوهشگر ترکیه‌ای در پایان گفت: طریقت حسینی تنها راه یک فرقه و گروه خاص نیست. این راه «لا اله الا الله محمدرسول الله» است. این راه آزادگان است. این راه مؤمنان و صالحان و شهداست.

در ادامه سید علیرضا صفوی، استاد دانشگاه قم در ارائه مقاله خود گفت: از بانیان همایش اربعین قدردانی می‌کنم. در قرآن کریم، انسان موجودی است که زندگی او مبتنی بر سعی و تلاش است؛ البته این سعی، یک تلاش جهت‌دار بوده که جهت آن در قرآن حق‌مدارانه است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت حرکت و تلاش امام حسین(ع) در کربلا مصداق سعی و تلاش عقل‌مدارانه و حقیقت‌مدارانه در مقابل تلاش باطل‌گرایانه گمراهان بود.

در ادامه همایش انا من حسین (ع)، نیره قوی، استاد دانشگاه تهران در ارائه مقاله خود گفت: مخاطب پیام امام حسین (ع)، همه افراد بشری هستند. پیام امام حسین (ع) در انما خرجت لطلب اصلاح فی امت جدی، دو وجه سلبی و اثباتی دارد. امام خمینی در زمانی که دین به حاشیه رفته بود، انقلاب عظیم اسلامی را به راه انداخت و با استعانت از دو پیام الهی «و لا تطع الکافرین» و «انی خرجت لطلب اصلاح فی امت جدی» توانست اتفاقات عظیمی را در ملت و امت اسلامی رقم بزند.

در ادامه قاسم کریم‌آبادی، استاد معماری درباره معماری بناهای مسیر کربلا به نجف صحبت و انتقاداتی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه شعائر اسلام از طریق معماری پا می‌گیرد، گفت: من چندین سفر به عراق و سوریه داشتم و با مرحوم مهندس شهرستانی فعالیت‌هایی درباره جمع کردن و اصلاح کارهایی که در شرایط بد حمله آمریکایی‌ها در کاظمین و سامرا رخ داده بود و باید ترمیم می‌شد، انجام دادیم.

وی با بیان اینکه باید در کارها طرح تفصیلی داشته باشیم، گفت: متأسفانه آنچه مشاهده می‌شود، این است که برنامه‌ای در ساخت و سازهای مسیر کربلا به نجف وجود ندارد، در حالی که باید در کارها طرح تفصیلی داشته باشیم، البته کارهایی انجام شده اما براساس الگوی معماری انجام نشده است.

این کارشناس معماری ادامه داد: ۱۷ سال قبل که ما به اینجا آمدیم و کار را شروع کردیم، اطراف کربلا کاملا کویر بود اما امروز می‌بینیم که خیلی عجولانه کار شده و الگویی به کار نرفته است، شاید کسانی که کار کرده‌اند، با خود گفته‌اند فعلا کارهایی را انجام دهیم و در کنارش بهره‌برداری هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی برای هر کاری در زمینه معماری و شهرسازی باید انجام شود، گفت: افرادی که اینجا کار می‌کنند، باید مدیریت صحیح را در معماری پیشنهاد دهند، حتی افرادی که تنها هم کار می‌کنند، باید الگوهای صحیح داشته باشند و بدون الگو کار نکنند.

کریم‌آبادی در پایان گفت: من تقاضا می‌کنم در مسیر صحت عمل را ببینید و اجازه ندهید هر چیزی را بسازند اگر می‌خواهیم کار کنیم، باید اساسی کار کنیم.

انتهای پیام